Carnaval en Cultuurhistorie Tussen de oude houten stellingen van de HHV in het gemeentehuis kwam begin 2015 opnieuw een oorkonde tevoorschijn. Een duik in het verleden leerde dat bij de feestcocktail van 10 november 1990, de avond voor 'de elfde van de elfde, van de carnavals vereniging 'De Krabbetukkers' de HHV tot Heerlijkheid van Waaien- burg was benoemd. De oprichters en de toenmalige bestuurders worden in de oorkonde geroemd om hun grote inzet die heeft geleid tot een groter historisch besef in onze stad. Voor de jongeren onder ons hier de namen van de oprichters van de HHV in 1988: J.A. Zegel, L.F. van Loo, W.F. de Haan, W. Kalkman en A.P. Vlam. De contributie bij de oprichting was 25 gulden per jaar. Met incassomachtiging is de contri butie nu 25 Euro. Dat bedrag valt na de overgang van de gulden naar de Euro toch eigenlijk wel mee. Maar, is het echt waar, is er sinds 1988 een groter historisch besef in onze stad ontstaan? Of is het Helders historisch besef verworden tot fototentoonstel lingen en feesten bij iedere (on)moge- lijke gebeurtenis? De Krabbetukkers is ruim 55 jaar geleden opgericht door de Katholieke Sport Centrale Wit Geel Wit (KSC- WGW) en de RK Harmoniekapel Winnubst. Twee verenigingen waar mijn familie, maar bijna de gehele toenmalige katholieke gemeenschap, zich steeds voor meer dan 100 heb ben ingezet. De oprichting van de Krabbetukkers was trouwens in Hotel Bakker in de Spoorstraat, het restau rant waar mijn ouders hun 25-jarig huwelijk hebben gevierd. In dat pand is al een paar jaar de projectwinkel Stadshart gevestigd, waar vrijwilligers van de HHV vertellen over de historie en de plannen voor de toekomst van Den Helder. In 1964 mocht ik voor het eerst naar het carnaval in de Marinekantine, naar 't Huys Tijdverdrijf. Wat was dat een heerlijk gebouw op die mooie plek op de dijk om feest te vieren en daarna lekker uit te waaien. Na afloop via dijk en haven lopend met de kop in de wind terug naar huis. Oom Freek (Brondsema), zo werd hij met veel respect genoemd, had geen betere namen kunnen bedenken. De Krabbetukkers uit Waaienburg. Ook nadat wij eind 1975 vanuit Den Hel- der naar Amsterdam waren verhuisd heb ik nog jaren Bastion Pierre bezocht. Naar huis lopen was toen uiteraard te ver, dus sliep ik bij mijn schoonouders in Koegras. De start van het carnavalsseizoen blijkt wel iets met heel oude feesten en het latere Kerstmis te hebben. De 'oude' veertigdagentijd begon ook op de 'elfde van de elfde, exact 40 dagen voor de kortste dag van het jaar: 21 december. Daarna wordt het weer langer licht. Het zou mij niet verbazen als er in het grijze verleden ook op Edesthorpa al die Zonnewende werd gevierd. Tegenwoordig is de veertig dagentijd de periode voor Pasen. Pasen: de viering van de verrijzenis. Die veertigdagentijd begint op Aswoensdag, nu de eerste dag na het Carnaval. Bewaard gebleven of verdwenen Zouden de monniken trouwens vroeger altijd serieus doorgewerkt hebben? Daar geloof ik niets van. Zo leert de geschiedenis ons dat de oudst gevonden Nederlandse tekst een minneliedje is. 'Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic enda thuuu(at) unbidan (uu)e nu'. In het huidige Nederlands: 'Alle vogels zijn met hun nesten begonnen, behalve ik en jij. Waar wachten wij nog op, Het liefdesliedje is omstreeks 1100 door een Vlaamse monnik in de kantlijn opgeschreven, naast het toen- dertijd gebruikelijke Latijn, om zijn nieuwe vogelveer en inkt uit te probe ren. Het perkamenten kladblaadje is pas in 1932 ontdekt. Het was honder den jaren daarvoor niet echt wegge daan, maar hergebruikt om een boek band te verstevigen. Helderse historie, monnikenwerk, al eeuwenlang de vraag: Wat is bewaard gebleven, maar vooral, wat is door zeespiegelrijzing, Vikingen, storm, watergeuzen, brand, oorlogen en bezetting alle maal verdwenen. Voormalig kantine van de Koninklijke Marine 't Huys Tydtverdrijf aan de Kanaalweg tegenover het Koningsplein. (Collectie Wim Kalkman) 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 6