kinderen van mijn leeftijd, twee meis jes, twee jongens. Een orthodoxe Jood, tekenleraar op de ambachts school in de Ouwe Helder, voorzitter van de 'Noorder Kunstkring', tekenaar voor 't Juffertje, het zaterdagse bij voegsel van de Helderse Courant, illustrator van de bij drukkerij Egner uitgegeven boekjes van het Helden der Zee fonds. Maar ondanks dit alles werd hij al in november 1940 ontsla gen als leraar, simpel omdat hij een Jood was Er zat voor hem niks anders op dan uit te wijken naar Oudesluis en vandaar uit - per fiets - tekenlessen te geven in het 'Joodse Werkkamp Wieringermeer', in 1934 opgericht om Joodse vluchtelingen vanuit nazi-Duitsland een agrarische opleiding te geven, waarna ze naar Palestina zouden gaan. Maar ja, dat kamp werd een jaar later (17 maart 1941) door de Duitsers o.l.v. Haupt- sturmbahnführer SS Klaus Barbie ontruimd. Aanbiedingen om onder te duiken van meester Jippes (Oudesluis) sloeg Pinkhof af: hij dacht via krijgsgevan- genenruil (met de geallieerden) naar Palestina te kunnen gaan. U raadt de afloop al: via Westerbork is ook het gezin Pinkhof 'op transport gesteld' en in Sobibor vergast. Levi Grunwald Staat u mij toe nog één bekende Joodse stadgenoot te noemen die mede dankzij zijn bekendheid de oor log wél overleefde. Het is de befaamde Levi Grunwald, textielhandelaar en ook schrijver met name van verhalen over Dorus Rijkers en zijn Blauwe zeeridders. Toen Levi en zijn vrouw gearresteerd werden zag de daarmee belaste col laborateur in hun woonkamer een foto van Levy met Dorus Rijkers. De man bleek een groot bewonderaar van de landelijk bekende Dorus Rij kers. Hem werd al snel de grote bete kenis van Levy Grunwald voor de zeeredders duidelijk en hij zorgde ervoor dat Levy op de zogenaamde Barneveldlijst geplaatst werd. Deze lijst, genoemd naar Kasteel De Schaf- felaar bij Barneveld, vrijwaarde een aantal Joden - zo'n 650 - voor depor tatie omdat ze zich op enigerlei wijze verdienstelijk hadden gemaakt voor de Nederlandse samenleving. De groep - Barneveld Joden - kwam tenslotte terecht in concentratiekamp Theresienstadt. Het was er bepaald niet best, maar het was geen vernieti gingskamp. En zo overleefde Levi (en zijn vrouw). Van Levy wil ik tenslotte nog vertellen dat hij ooit een door Leo Pinkhof geïllustreerd boek geschreven heeft 'Om het oude geloof'. Een roman gebaseerd op een waar gebeurd ver haal uit onze goede stad, hier Duin huizen genoemd. Het gaat over de grote tegenstelling arm en rijk die óók binnen de Joodse gemeenschap bestond. Over de mooie kleindochter van de straatarme koster van de syna goge, die niet mocht trouwen met de zoon van de voorganger, een zeer rijke handelaar uit Nieuwediep. En om dan toch te eindigen bij onze Joodse begraafplaats. Op enig moment ziet de jongeman, verstoten door zijn vader met de woorden: 'Ga heen, wees vervloekt, je bent onrein als zij als die deerne', even geen andere oplossing dan te overnachten in het Joodse 'dodenhuisje' op de Huisduiner begraafplaats, de houten voorganger van het tegenwoordige stenen reinigingshuisje. Hoe radeloos kun je zijn? Uitgestoten door je eigen mensen. Dat was in feite wat enkele jaren na het verschijnen van deze roman met onze Joodse medeburgers gebeurde. Uitgestoten, vernietigd, zelfs geen graf dat is toch wat mij nog altijd dwarszit. 'Hoe zou mijn aangezicht niet treurig zijn daar de plaats der begrafenissen mijner vaderen woest is' staat er in het bijbelboek Nehemia (H.2, vers 3). Hoeveel treuriger als zelfs zo'n begraafplaats je niet gegund is. Veel meer dan een boekwerk waarin althans hun namen vermeld staan konden we niet maken. Maar dat is er dan nu toch. Ik hoop dat u het boek zult kopen en lezen. Met aandacht en ontzag. Dank u wel. uillnllliilllh 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 27