Karel Doorman als vlieger in een Farman HF 22. (Traditiekamer MLD De Kooy) pings volgden elkander op of het kin derspel ware. Een schitterend gezicht; het leek alsof de staart meeboog in de cirkels...' Een tweede vaartocht naar de Oost volgde in 1923. Ditmaal duurde zijn verblijf vier jaar. In 1932 begon zijn derde reis naar Nederlands-Indië, nu als commandant van de nieuwe mij- nenlegger Hr.Ms. Prins van Oranje. Zijn superieuren prezen zijn kwalitei ten in vele toonaarden. Schout-bij nacht J. Bosman, commandant van het Eskader in Nederlands -Indië, schreef op 1 december 1932 in zijn beoordeling over hem: 'Manoeuvreert en navigeert goed. Beijvert zich om groep en schip tot oorlogsgereedheid op te voeren. Heeft een helder ver stand en een goed taktisch en strate gisch inzicht. Levendig karakter. Handhaaft orde en tucht op krachtige wijze. Physiek geschikt voor alle dien sten.' Onrust onder het personeel over de salariskortingen leidde in februari 1933 tot muiterij op Hr.Ms. de Zeven Provinciën. Kort daarvoor kreeg Karel als commandant van Hr.Ms. Evertsen al te maken met dienstwei geraars aan boord. Met takt en gezag slaagde hij erin de situatie de baas te blijven. Voordat Karel eind 1933 naar het vaderland terugkeerde, voegde schout-bij-nacht M. van Dulm op zijn conduiterapport een aanbeveling toe: 'Lijkt mij in verband met zijn langen diensttijd bij den Marine Luchtvaart dienst bijzonder geschikt voor com mandant van een vliegkamp.' Het zou nog vijf jaar duren voordat hij die kans kreeg. Eerst had de marine hem nodig als chef van de staf der Zee macht in de Stelling van Den Helder. Erg gelukkig voelde hij zich daar niet bij. 'Bij mij past geen inktpot, ik moet een kiel onder me voelen.' In 1937 werd hij voor de vierde maal naar Nederlands-Indië gestuurd. Daar kreeg hij eindelijk het bevel over de Marine Luchtvaartdienst totdat hij in mei 1940 werd belast met de leiding over het eskader in voormalig Neder lands Oost-Indië. Met de rug tegen de muur De oorlog met Japan bracht een nieuwe rol voor Karel mee. Op 2 februari 1942 werd hij geïnstalleerd tot commandant van de 'Striking Force', een eskader samengesteld uit Nederlandse, Amerikaanse, Britse en Australische schepen. Karel schatte zijn kansen tegen de vijand niet hoog in. Op 22 februari 1942 schreef hij Karel W.F.M. Doorman (1889-1942) in 1930 als luitenant-ter-zee der eerste klasse. (Ministerie van Defensie) aan zijn schoonou ders: 'Wij vechten met de rug tegen de muur, vooral na de val van Singapore, dus de kansen dat ik jullie later in het Hiernamaals terug zie zijn oppervlak kig gezien groter dan op het onder maanse, doch met Gods hulp kan alles zich ten goede keren. In ieder geval is het beter om te sterven als een man, dan om te leven als een slaaf van Hitler en consorten.' De afloop van zijn laatste commando 'All ships - follow me' is bekend. Hr.Ms. De Ruyter, het schip van de eskadercommandant, werd op 27 februari om 23.30 uur getroffen door een of twee Japanse torpedo's. Het duurde anderhalf uur voordat het schip zonk. Ook vier andere schepen werden getroffen. Ruim 1.000 man nen kwamen om. Het moet voor Karel als een van de pioniers van de Marine Luchtvaartdienst extra pijnlijk zijn geweest dat op het meest kritieke moment steun vanuit de lucht niet mogelijk bleek. Koningin Wilhelmina kende hem postuum de hoogste mili taire onderscheiding toe, de Militaire Willemsorde. Lou Doorman Net als voor Karel Doorman was Nederlands-Indië voor zijn broer het tweede vaderland. Lou bracht zelfs meer bezoeken aan de Oost dan Karel. Het eerste bezoek duurde van november 1912 tot februari 1915 en hield verband met een militaire exploratie van Nieuw-Guinea. Mili taire eenheden verkenden de binnen landen, brachten witte plekken in kaart, onderzochten de bevaarbaar heid van de rivieren en rapporteerden over de bodemgesteldheid. Lou had 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 25