commando van het eerste in Neder land aangelegde marinevliegkamp De Mok op Texel. Daar konden water vliegtuigen in een kleine baai starten en landen. Landvliegtuigen konden gebruikmaken van het brede strand. Omdat dit vliegkamp niet echt geschikt bleek voor landvliegtuigen, werd ten zuiden van de Stelling van Den Helder een vliegveld aangelegd en op 7 oktober 1918 in gebruik genomen. Karel werd benoemd tot 1e officier van het marinevliegkamp De Kooy en vervolgens tot commandant. Uit deze periode dateren twee anek dotes. Karel moest prins Hendrik naar De Mok vliegen. De echtgenoot van koningin Wilhelmina wilde als een acrobaat op een van de vleugels de lucht in. Hij leek nogal in zijn wiek geschoten dat Karel weigerde hem zo te vervoeren. Bij strenge vorst schaatste Karel over het Noord-Hol lands kanaal naar en van het vlieg kamp. In de duisternis van de avond belandde hij in een wak. Het lukte hem niet op eigen kracht uit het ijs koude water te komen. Na drie kwar tier passeerden enkele Jutters, die hem een jas als reddingsboei toewier pen. Omdat zijn armen verstijfd waren, greep hij de jas beet met zijn tanden. En zo sleurden de Jutters hem op het droge. Brabant. Met dit schip voer hij naar Albanië om het stoffelijk overschot op te halen van majoor Lodewijk Thom son, de eerste Nederlandse militair die op een internationale vredesmis sie was gesneuveld. Vliegenier Het leven van Karei bestond uit varen en vliegen. Tijdens de Eerste Wereldoor log werd duide lijk hoe doeltref fend vliegtui gen kunnen worden ingezet in de strijd. Het neutrale Nederland besloot in allerijl zich op dit ter rein te versterken Karel was altijd al geboeid door het vliegen. Hij meldde zich als vrijwil liger en kreeg samen met drie andere marineofficieren de kans om opgeleid Generaal-majoor Johannes Didericus Doorman (1770-1827), gemeenschappelijke voorvader. te worden tot vliegenier voor de nog op te richten Marine vliegdienst. In 1915 begon zijn opleiding op Soester- berg. Zijn eerste lessen kreeg hij van vlieger F. van Heyst in een kleine Far- man HF 22. Op 16 maart 1916 meldde zijn commandant: grond breekt landings gestel. Is nog niet rijp voor zulke zaken.' Toch behaalde hij in datzelfde jaar zijn vliegbrevet. De bekroning van zijn werk als lucht vaartpionier op Soesterberg volgde in 1917. Toen werd Karel belast met het 'Doorman vliegt au ralenti laag boven Vliegofficier Karel Doorman (4e van links in donker uniform) met een aantal collega's en de ministers Bosboom (Oorlog) en Rambonnet (Marine) naast kapt. Walaart-Sacré en echtgenote. (Panorama 30 september 1915) Gewaagde luchtstunts Karel zat elke dag wel in de lucht. Liefst 33 vluchten eindigden in een noodlanding, geen enkele werd hem fataal. Hij verbaasde de burgerij van Den Helder dikwijls met gewaagde luchtstunts. Op 4 september 1919 schreef de Heldersche Courant over een vliegshow op De Kooy: 'Nadat de verschillende vliegtuigen weder geland waren, vertrok de comman dant van het vliegkamp, Lt. Doorman, met zijn Fokker-vliegtuig naar hooger sferen. In tegenstelling met de andere toestellen ging het vliegtuig vrij steil omhoog. Eenmaal op flinke hoogte gekomen, liet de vlieger zien hoe hij zijn toestel in zijn macht had. De loo- 24

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 24