Die conclusie geeft hem de inspiratie om een plan te ontwerpen waarmee de vaargeulen op diepte blijven, er een veilige ligplaats voor de grote schepen komt, de kust bij Helder en Huisduinen beter beschermd wordt, en het geheel betaald zou kunnen worden door het winnen van land. Opvallend is dat de plannen door zijn zoon Coenraad getekend worden die volgens zijn vader 'in de tekenkunde dier onderwerpen veel liefoebberij en bedrevenheid had'. Zo blijken vader Laurens en zoon Coenraad niet alleen zeeman, maar ook waterbouwer te zijn. De zeegaten in 1775 De toenmalige situatie van onze zee gaten wordt door Brandligt zeer nauwkeurig beschreven. Dat zijn dan nog de twee oude geulen, Landsdiep en Nieuwe Gat, met daarnaast als nieuw opkomende geul het Schulpen- gat. Die stroomgeulen komen uit op het dan al eeuwenoude Marsdiep, het Marsdiep dat ook in die tijd door de Noorderhaaks en de Zuiderhaaks beschermd wordt tegen de noord- en zuidwester-stormen, het Marsdiep, de rede voor de oorlogsschepen, de han delsschepen, de schepen van de Oost- Indische compagnie en alle andere diepgaande schepen die via de Noordzee de hele wereld bevaren. Op een halve mijl ten oosten van Hel der beschrijft hij de kleine geul 'Nieuw Diep' als 'een verblijfplaats van jagten, kaagen, vissers en andere kleine vaartuigen, met verder oostelijk de Zuidwal (huidige Balgzand) tot aan de vaargeul de Balg waar de grote schepen bij ijsgang een veilige, maar toch wel behoorlijk gevaarlijke lig plaats moeten zoeken. De Balg is de vaargeul richting noord van Wierin- gen waar de schepen van de Oost- Indische Compagnie en de oorlogs schepen ook gekield en schoonge maakt worden, iets wat door het steeds meer versmallen en ondieper worden van die Balggeul steeds moei lijker wordt. Door het verzanden van de Horst blijkt de oude rede bij Den Hoorn, die in zijn waarneming in 1761 nog goed bruikbaar was, al bijna verdwenen. Oostwaarts van Oudeschild ligt dan nog wel de van oudsher bekende Koopvaardersrede. Maar, tussen haakjes vertelt Brandligt dat de meeste schepen in de bocht bij de Zuidwal bij het 'Nieuw Diep' liggen. Duidelijk wordt dat het stroomgebied en de vaargeulen bij Tessel en Helder continu volop in beweging zijn. Grootse plannen Vervolgens beschrijft en onderbouwt hij uitgebreid zijn plan voor de veilige ligplaats 'Het Nieuw Diep'. Een lig plaats die bij een juiste aanleg van dammen en dijken zichzelf zal verdie pen zodat ook de grootste schepen daar veilig terecht kunnen. In zijn visie moet er een leijdijk met een bui tendijks kanaal komen van Helder tot aan Wieringen. Daarbij wijst hij trouwens een eerder plan van een dam door het Amsteldiep af. Hij gaat verder uitgebreid in op de noodzake lijke werken ter bescherming van de Helderse zeedijk bij de sterk verande rende stroomgeulen. Ook stelt hij voor om een dijk aan te leggen, waar door de Waardgronden en het Koegras een polder worden waarvan de opbrengst minimaal gelijk zal zijn aan de opbrengst van de inpoldering van de Purmer en de Beemster. De kosten van de door hem voorgestelde werken kunnen met die inpoldering worden terugverdiend. Zo blijkt hij niet alleen zeeman en waterbouwer, maar ook koopman te zijn. Ook als waterbouwer blijkt Brandligt zijn tijd trouwens ver vooruit. In plaats van zoals gebruikelijk met zinkstukken van ondiep naar diep water te werken stelt hij voor om in het diepere water een dijk aan te leggen met behulp van oude schepen die worden afgezonken. Dat is sneller en goedkoper. Overi gens was dat een manier van werken die bij het sluiten van een enkel dijk- gat toendertijd al werd gebruikt. Zo blijkt het gebruik van caissons na 1953 en bij de Deltawerken toch al een oude manier van werken te zijn. Na zijn publicatie wordt in opdracht van stadhouder Willem V door een commissie, waar ook Laurens Brand- De eeuwenoude 'Laurens Brandligtdam' in het Balgzand, 13 juli 2007. 21 land, mede door een zijns inziens verkeerde uitvoering, onvoldoende effect hebben op de vaargeulen, en daarmee op de levensader van Amsterdam.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 21