werd meegegeven. De
luchtaanvallen van de
vijand werden ook in
het jaar 1942 voortge
zet. Tot eind oktober
hadden de luchtaan
vallen gevolgen voor
de Dienstpoststelle. Op
29 oktober werd de
Dienstpoststelle zwaar
beschadigd. Eén bom
viel in het gebouw
waar de Dienstpost-
stelle ondergebracht
was, een andere ont
plofte vlakbij. Door
de luchtdruk werden
de deuren en ramen
naar buiten geblazen.
Het pleisterwerk kwam
naar beneden, muren
stortten in en diverse
ruiten sneuvelden.
Door de rondvlie
gende glassplinters
raakten de leider van
de Dienststelle PS
Memminger en PSch
Vetten gewond.6 De
overige personeelsleden
hadden slechts lichte
verwondingen. De vol
gende dag s middags
was er wederom een
aanval, waarbij vlakbij
de bommen vielen.
Het interieur van het Machinelaboratorium in 1930.
De kroniek (eind 1942)
vermeldt dat in de nabije
toekomst de Kraftpost
zal vervallen en men
Gedeelte van de bommenkaart 1940-1945 van de Rijkswerf.
Rood omlijnd is het Machinelaboratorium te zien. (Bron: Histdoc
Marinebedrijf)
Rijkswerf zijn alle op
andere momenten opge
maakt en 'afgesloten'. Op
geen enkele kaart is te
vinden dat het machin-
om het bedrijf in stand te houden. Het
personeel heeft ondanks de problemen
zijn taak vervuld. De zware sneeuwval
vertraagde ook de postverzorging van
de Dienstpoststelle Den Helder. De
postauto uit Den Haag arriveerde regel
matig veel te laat en vaak kwam hij niet
verder dan Alkmaar. In voorkomende
gevallen werd de uitgaande post met het
spoor of een marinevrachtwagen naar
Alkmaar gebracht en de aldaar opgesla
gen post voor Den Helder meegenomen.
De post arriveerde dan tegen de avond
of in de nacht te Den Helder, waar het
dan nog gesorteerd werd en aan de
wachtende facteurs
van de eenheden
De Dienstpoststelle had geen verdere
schade. Na de aanval van 29 oktober
1942 om 09.45 werd door het personeel
en de daarvoor aangewezen soldaten,
die de Seekommandant beschikbaar
stelde, het puin geruimd, zodat enkele
uren daarna het werk hervat kon
worden. Nog op dezelfde dag werd
begonnen met het inzetten van nieuwe
ruiten, hetgeen de volgende dag gereed
was. Bij de luchtaanval op de middag
van 23 december sneuvelden wederom
diverse vensterruiten. Verdere schade
ontstond echter niet. Het personeel heeft
tijdens de luchtaanvallen steeds de rust
bewaard. Door de sterke bezetting (lees:
grote aantallen militairen) te Den Hel
der nam het (post)verkeer in het jaar
1942 sterk toe en maakte uitbreiding
van het personeel noodzakelijk. Samen
met de hulpkrachten bestaat het per
soneel uit tien man. Dankzij de goede
samenwerking werd het (post)verkeer
netjes en tijdig verwerkt'.'
Ook blz. 65 uit de kroniek (Dpst
Alkmaar) levert nog wat informatie
op. In de septemberdagen van 1940
werd de telefooncentrale in Akmaar
bezet. In deze centrale werd t.b.v. de
post een Abholstelle gevestigd. Op 10
december 1940 was de
DDPN Dpst Alkmaar
operationeel. De toege
wezen ruimtes waren
echter niet geschikt. Na
overleg met de Ortskom-
mandantur Alkmaar
werd een pand gevorderd
en verhuisde de Dpst op
14 november 1941 naar
Nassaustraat 11. Vanuit
de Duitse visie lag het
pand zeer gunstig op het
traject van de Kraftpost
Haarlem-Den Helder.
overgaat op de Bahnpost.
Hieruit kan worden
geconcludeerd worden
dat er tot eind 1942 geen
Duitse postrijtuigen wer
den toegevoegd aan het
treinverkeer naar Den
Helder.
De drie genoemde
bombardementen
De diverse bommen-
kaarten zowel van de
Gemeente als van de
7