werd meegegeven. De luchtaanvallen van de vijand werden ook in het jaar 1942 voortge zet. Tot eind oktober hadden de luchtaan vallen gevolgen voor de Dienstpoststelle. Op 29 oktober werd de Dienstpoststelle zwaar beschadigd. Eén bom viel in het gebouw waar de Dienstpost- stelle ondergebracht was, een andere ont plofte vlakbij. Door de luchtdruk werden de deuren en ramen naar buiten geblazen. Het pleisterwerk kwam naar beneden, muren stortten in en diverse ruiten sneuvelden. Door de rondvlie gende glassplinters raakten de leider van de Dienststelle PS Memminger en PSch Vetten gewond.6 De overige personeelsleden hadden slechts lichte verwondingen. De vol gende dag s middags was er wederom een aanval, waarbij vlakbij de bommen vielen. Het interieur van het Machinelaboratorium in 1930. De kroniek (eind 1942) vermeldt dat in de nabije toekomst de Kraftpost zal vervallen en men Gedeelte van de bommenkaart 1940-1945 van de Rijkswerf. Rood omlijnd is het Machinelaboratorium te zien. (Bron: Histdoc Marinebedrijf) Rijkswerf zijn alle op andere momenten opge maakt en 'afgesloten'. Op geen enkele kaart is te vinden dat het machin- om het bedrijf in stand te houden. Het personeel heeft ondanks de problemen zijn taak vervuld. De zware sneeuwval vertraagde ook de postverzorging van de Dienstpoststelle Den Helder. De postauto uit Den Haag arriveerde regel matig veel te laat en vaak kwam hij niet verder dan Alkmaar. In voorkomende gevallen werd de uitgaande post met het spoor of een marinevrachtwagen naar Alkmaar gebracht en de aldaar opgesla gen post voor Den Helder meegenomen. De post arriveerde dan tegen de avond of in de nacht te Den Helder, waar het dan nog gesorteerd werd en aan de wachtende facteurs van de eenheden De Dienstpoststelle had geen verdere schade. Na de aanval van 29 oktober 1942 om 09.45 werd door het personeel en de daarvoor aangewezen soldaten, die de Seekommandant beschikbaar stelde, het puin geruimd, zodat enkele uren daarna het werk hervat kon worden. Nog op dezelfde dag werd begonnen met het inzetten van nieuwe ruiten, hetgeen de volgende dag gereed was. Bij de luchtaanval op de middag van 23 december sneuvelden wederom diverse vensterruiten. Verdere schade ontstond echter niet. Het personeel heeft tijdens de luchtaanvallen steeds de rust bewaard. Door de sterke bezetting (lees: grote aantallen militairen) te Den Hel der nam het (post)verkeer in het jaar 1942 sterk toe en maakte uitbreiding van het personeel noodzakelijk. Samen met de hulpkrachten bestaat het per soneel uit tien man. Dankzij de goede samenwerking werd het (post)verkeer netjes en tijdig verwerkt'.' Ook blz. 65 uit de kroniek (Dpst Alkmaar) levert nog wat informatie op. In de septemberdagen van 1940 werd de telefooncentrale in Akmaar bezet. In deze centrale werd t.b.v. de post een Abholstelle gevestigd. Op 10 december 1940 was de DDPN Dpst Alkmaar operationeel. De toege wezen ruimtes waren echter niet geschikt. Na overleg met de Ortskom- mandantur Alkmaar werd een pand gevorderd en verhuisde de Dpst op 14 november 1941 naar Nassaustraat 11. Vanuit de Duitse visie lag het pand zeer gunstig op het traject van de Kraftpost Haarlem-Den Helder. overgaat op de Bahnpost. Hieruit kan worden geconcludeerd worden dat er tot eind 1942 geen Duitse postrijtuigen wer den toegevoegd aan het treinverkeer naar Den Helder. De drie genoemde bombardementen De diverse bommen- kaarten zowel van de Gemeente als van de 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 7