lokalen door de Ambachtsschool voor
theoretische vakken (tot 1955), de
Zeevaartschool en de Visserijschool
gebruikt als dépendance.
werden gesaneerd. Het schoolbord is
daarna weer in oude glorie hersteld en
staat in de ruimte waar de Helderse
Volksuniversiteit zijn cursussen geeft.
De leiding van de 'Kweekschool' ver
zocht het gebouw in 1957 tijdelijk te
mogen gebruiken, waartoe door het
gemeentebestuur de nodige aanpas
singen werden uitgevoerd. Nadat de
'Kweekschool' in de eerste helft van
de jaren zestig weer vertrokken was,
kwamen delen van het gebouw in
gebruik bij uiteenlopende instellingen
en verenigingen. Zo ook de Helderse
Kunstliga waar veel kunstenaars er
hun atelier hadden gevestigd. Onder
andere Rudi van de Wint had er zijn
atelier.
Evenzo was in de school het filmhuis
Zevenskoop gevestigd waar voor een
klein publiek vaak bijzondere films
werden vertoond.
Vóór aanvang van de verbouwing
zijn de illegale bewoners, lees hout
worm, boktor en papiervisjes met een
bestrijdingsmiddel verwijderd. Voor
Literatuur, thrillers en vanuit de crapauds een fraai uitzicht op de
Beatrixstraat.
het gewenste resultaat is het gehele
gebouw afgeplakt. Deze procedure is
herhaald vanwege de larven die net
uit hun ei waren gekropen.
Na het verlenen van de sloopvergun
ning werd gestart met de asbestsane
ring van School 7. Diverse leidingen
waren asbesthoudend maar ook grote
delen van plafonds en zelfs het oude
schoolbord, dat nog in de school stond,
Uit de natuurtoets blijkt dat het
gebouw de verblijfplaats was van de
gewone dwergvleermuis (Pipistrellus
pipistrellus), ruige dwergvleermuis
(Pipistrellus nathusii), de huismus
(Passer domesticus) en de gierzwaluw
(Apus apus).
Voor de vogels moet de bouw- en
sloopwerkzaamheden worden gezien
als een verstorende activiteit. Het was
daarom belangrijk dat deze werk
zaamheden buiten het vogelbroedsei-
zoen uitgevoerd werden. Bij renovatie
en nieuwbouw is voor de terugkeer
rekening gehouden met het creëren
van kunstmatige verblijfplaatsen zoals
vleermuisstenen, -kasten, vogelvides
en gierzwaluwpannen.
Een gespecialiseerd bedrijf heeft met
een 3D-scanner het oude gebouw digi
taal tot op de halve millimeter nauw
keurig gescand
en zo de oude
school in beeld
gebracht. Wanneer
er gemeten wordt
met laserscanners,
wordt het object
gevangen in een
wolk van meetpun
ten die uit miljar
den coördinaten
bestaat. Steeds
vaker worden er
3D metingen ver
richt, waardoor
een groot gedeelte van het tekenwerk
achterwege kan blijven.
Voordat de 3D meting zou plaatsvin
den moest eerst nog aan de achterzijde
van het gebouw het aanwezige klimop
worden verwijderd. Ook de vormen
hiervan zou je op een tekening terug
kunnen vinden.
Oude en nieuwe technieken zijn
in het oude gebouw zichtbaar en
onzichtbaar gemaakt. Na de verwij
dering van het klimop werd duidelijk
hoe desastreus deze begroeiing kan
zijn. Scheuren in de muren werden
zichtbaar. In de filosofie van de ver
bouwing werden ze gezien als esthe
tisch (niet gerepareerd) en construc
tieve (wel gerepareerd). Hier werd
de voeg verwijderd en een op lengte
gemaakte 'wokkel' in de verwijderde
voeg met speciale lijm aangebracht.
Daarna werd de voeg weer dichtge
maakt met voegspecie. Een wokkel is
een stuk betonijzer met ribbels.
Het gebouw is inpandig tot de grond
toe afgebroken. Tot op het zand wel te
verstaan. Een nieuwe heipalenfunde-
ring werd aangebracht door in delen
stalen buispalen de grond in te boren.
Om te voorkomen dat er grond in
de buis werd gedrukt was er aan de
onderkant een voetplaat aangebracht.
Vervolgens wordt er een nieuw deel
aan vast gelast. Nadat de gewenste
lengte was bereikt werd de buis voor
zien van wapening en volgestort met
beton.
Voor stevigheid en stabiliteit werd
een geheel stalen constructie aange
bracht. Op deze stalen constructie
rusten onder andere de kantoren,
klaslokalen en 'Zaal 7'. De staalcon
structie werd via het dak naar binnen
gehesen.
Diverse plafonds waren betimmerd
met een soort zachtboard. Na verwij
dering kwam er tussen de balkenlaag
een enorme hoeveelheid zeewier
tevoorschijn. Zeewier wordt al meer
dan 150 jaar gebruikt als bouw- en
isolatiemateriaal en is daarom vaak
terug te vinden in monumentale pan
den. In het noorden van Nederland
was het populair materiaal omdat het
in grote hoeveelheden aanspoelde
aan de kust van de Noordzee. Ook
vandaag de dag nog kan het worden
toegepast als gevel- en spouwisolatie
materiaal.
De isolatiewaarde blijkt vergelijkbaar
4