uit Duitsland. Aan het einde van de 19de eeuw komen we ook twee dames tegen. Wat verder opvalt is dat het beroep wordt uitgeoefend door men sen van zowel de protestantse, katho lieke als de joodse religie: het op de vrije zondag als fotograaf werken was dus geen probleem. De kwaliteit van het geleverde werk is over het algemeen redelijk. De fotografen zelf maken via hun adver tenties in dagbladen reclame dat zij oude foto's weer als nieuw kunnen afleveren. Waar vroeger een portret schilderij slechts voor enkelen was weggelegd, maakte de fotografie het mogelijk dat het maken van een por tret voor meer mensen (financieel) mogelijk werd. Zo zien we dat op de kermis in de eerste jaren regelmatig een rondreizende fotograaf aanwezig was en ook de gevestigde fotografen maakten reclame dat zij tijdens de kermis open waren. De fotografen met een atelier hier waren echter ook zeer mobiel, verhuizen naar andere plaatsen was schering en inslag. Aan de hand van de gevonden gege vens, vooral uit advertenties in de dag- en weekbladen en met de gege vens uit het boek van Wachlin4 heb ik kleine biografieën samengesteld van de periode dat de fotografen werkzaam waren in de Helder en Nieuwediep. De afdeling Den Helder van de NGV heeft waar nodig de genealogische gegevens gecorrigeerd en aangevuld5. NB: In de tekst staat HC voor alle week- en dagbladen verschenen in Den Helder. Het betreft hier: -Weekblad van Den Helder en het Nieuwe Diep 1843-1858 -Heldersche en Nieuwedieper Cou rant 1858-1893 -De Nieuwe Courant van Den Helder 1861-1865 -Heldersche Courant 1866-1955 -Vliegend Blaadje 1874-1914 SC staat voor de Schager Courant 1857-1870. Daguerrotypie Dit staat voor een procedé dat was ontwikkeld door de heer Daguerre. Veel fotografen maakten hier in de beginperiode gebruik van en reclame voor. De techniek is als volgt. Een ver zilverde koperen plaat werd gereinigd, gepolijst en lichtgevoelig gemaakt door chemische reactie met jodium- en broomdampen. De plaat werd daarna in de camera geplaatst en belicht. Het beeld werd ontwikkeld door reactie met kwikdamp. Het kwik hechtte zich alleen aan de zilverdeeltjes waarop licht had ingewerkt en vormde zo het beeld. Doordat er geen negatief aan te pas komt waarvan afdrukken gemaakt kunnen worden, zijn daguerreotypieën unicaten. Daguerreotypieën werden, net als ambrotypieën, in een cassette of lijstje geplaatst.6 De Biografieën Bij de biografieën is zoveel mogelijk een chronolo gische volgorde aange houden. Achter de naam van de fotograaf staat het nummer waaronder hij vermeld is in het boek van Wachlin. De dikgedrukte jaartallen zijn de jaren waarin men actief was in Den Helder. De indeling is ruwweg in twee categorieën: Rond reizende fotografen en 'zelfstandige' fotografen die aantoonbaar een vestiging in Den Helder hadden. Daarbij valt op dat ateliers vaak van elkaar werden overgeno men, al dan niet na eerst te hebben samengewerkt. De biografieën bevatten in principe de gevonden gegevens uit de Helderse periode van de fotografen. Voor gegevens over hun loopbaan elders verwijs ik naar het boek van Wachlin. Bij de biografie is, indien er foto's gevonden zijn, één carte de visite geplaatst, dan wel een door de betrok kene geplaatste advertentie. De kwaliteit van foto's laat soms te wensen over, of de foto's zijn vroeger ingeplakt geweest, of de technische uitvoering van de foto graaf was slecht. De foto's van N.J. Rinner zijn bijvoorbeeld van matige kwaliteit. De rondreizende fotografen In de Schager Courant van 29-1 1864 vond ik een beslissing van de Minister van Financiën dat "photo- graphisten" wanneer zij buiten hun woongemeente kermissen of markten bezochten, geen afzonderlijk patent als 'kramers' hoefden te bezitten. Deze beslissing zal het uitoefenen van hun beroep vergemakkelijkt hebben. Overzicht van fotografen die op de jaarmarkt/kermis aanwezig waren oppervlak el x el benaming beroep pacht in fl. kermis 1858 J. Pieterman 18 potretteur 4 Sax en Crebel 18 potretteur 4 Loewk Sax 18 potretteur 4 kermis 1859 D. Huisman 16 potegraphie 4 A. van der Noot 16 potegraphie 4 H. Meijer 16 potegraphie 4 kermis 1860 A.J. Kiek 10 potegraphie 4 A. van der Noot 16 potegraphie 4 D. Huisman 16 potegraphie 4 Jb. Meijer 16 potegraphie 4 B. Sarée 18 potegraphie 4 kermis 1861 A. Blaauw 10 potegraphie 2 A.J. Kiek 24 potegraphie 4 W.J. Fransen 10 potegraphie 2 kermis 1862 J. van der Noot 18 photegraphie 4 C. Meijer 16 photographist 3 Blauw 16 photographist 3 P. Siewers 16 photographist 3 M. Kiek 16 photographist 3 J.M. Kosman 10 photographist 2 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 23