Kogelgaten
Volle lading patronen
van Holland. Ditmaal gelukte het om
er door te komen en lading munitie af
te geven. Keerde op 13 mei ten 09.30
uur op Arsenaal terug.'
- 'Mil. auto 1849. Mil. chauffeurs S.
de Vries en H. Hoet. Bij het uitbreken
van den oorlog bevond de wagen
zich te Katwijk. De voor IJmuiden en
de kustwachtposten Noordwijk en
Katwijk bestemde lading was reeds
afgegeven. Verdere lading was voor
Vlissingen en Veere. Wagen bij Rijns
burg aangevallen door parachutisten.
Personeel dat ongewapend was, zocht
dekking in greppel. Besprong passee-
rende parachutist en legde deze met
zwengel van motor neer. Wist met
auto weg te komen, maar werd daarna
nog herhaaldelijk door vliegtuigen
en parachutisten beschoten. Meldde
telefonisch uit Leiderdorp dat verdere
tocht door mil. autoriteiten langs die
weg verboden was. Opdracht werd
gegeven te trachten oostelijker een
weg naar het Zuiden te vinden. Werd
bij Woerden wederom teruggestuurd
en meldde zich ten slotte 12 mei ten
15.45 uur op Arsenaal. Wagen ver
toonde zeer veel kogelgaten.
Deze wagen vertrok op 14 mei ten 14.00
uur naar IJmuiden met munitie. Van
deze wagen, haar personeel en lading
werd verder niets meer vernomen.'
- 'Mil. auto 1649. Mil. chauffeurs Kee-
sen en Tuinman. Bij het uitbreken der
vijandelijkheden bevond de wagen
zich te Vlissingen. Was dien nacht
gelost en had afgifte-goederen voor de
Rijkswerf ingenomen. Personeel werd
door het Wachtschip aldaar voorzien
van geweren, leergoed en per man 120
scherpe patronen, en aanvaardde zoo
den terugreis. Werd bij Lage-Zwaluwe
door mil. autoriteiten gewaarschuwd
dat Moerdijk-brug in Duitsche handen
was en werd Oostelijker over eenige
pontveeren naar het Noorden gediri
geerd. Meldde zich op 11 mei ten 09.15
uur op Arsenaal. Auto was tweemaal
door vliegtuigen beschoten.
Hr.Ms. Jacob van
Heemskerck, in
1939 te water
gelaten, kreeg kort
voordat zij uitweek
naar Engeland
nog een lading
geschutkijkers
aangeleverd door
een van de wagens
van Willemsoord.
Deze wagen vertrok dien zelfden dag
ten 15.00 uur wederom met lading
voor IJmuiden, Hoek van Holland
en Rotterdam. Wagen vermoedelijk
aldaar verwoest, daar personeel aldaar
heeft meegevochten. Zij meldden zich
op 23 mei telefonisch vanuit internee-
ringskamp te Anna Paulowna.'
- 'Werfvrachtauto G 55262. Chauffeur
K.J. Roos (arsenaalssjouwer).
a. Vertrok 10 mei om 10.45 onder
begeleiding van den bediende-zm
J. van Pel (6608) naar IJmuiden en
Hoek van Holland. Leverde lading
te IJmuiden af, maar werd onder
Delft naar Willemsoord terug
gestuurd, daar Hoek van Holland
toen niet bereikbaar was. Van
Pel vocht nog korten tijd mede.
Wagen licht beschadigd. Terug 11
mei ten 02.45 uur.
b. Vertrok 11 mei om 12.15 met goe
deren en munitie naar Enkhuizen
met order op terugweg een lading
van de Rijkswerkinrichtingen te
Hoorn mee te nemen. Toegevoegd
was matroos-zm H.M. Huisman
(10821). Personeel moest op
terugweg tweemaal dekking zoe
ken onder auto. Terug 11 mei ten
20.15 uur.
c. Vertrok 12 mei onder begelei
ding van matroos-zm J. Schilder
(11279) ten 08.00 naar Amster
dam met mun.v/8,8 cm. Bracht
mun.v/40 mm uit voorraad-
schip te Amsterdam mee terug.
Opdracht uitgevoerd, tijdstip
terugkeer onbekend.
d. Vertrok 14 mei onder begeleiding
van matroos-zm J. Leen (6485) ten
14.30 naar Noordpunt Texel, maar
bleek te groot voor Texelboot en
loste zijn lading aan boord.'
- 'Gevorderde wagen G 91013.
Burger-chauffeur A.D. de Rooij.
Vertrok 14 mei onder begeleiding
van matroos-zm W. Rietdijk (2821)
naar de Hembrug voor het halen
van nieuw aangemaakte munitiën.
Geen bijzonderheden. De volle lading
patronen van 12,7 en 6,5 mm werd,
daar juist na aankomst de order tot
vernietigen werd gegeven, in de Bui
tenhaven gedeponeerd.'
- 'Gevorderde wagen B 24768.
Burger-chauffeur Vertrok 13
mei ten 16.30 met geschutkijkers
bestemd voor (Hr.Ms. Jacob van)
Heemskerck onder begeleiding
van matroos-zm J. Coehoorn
(3805) naar de Nederl. Scheeps
bouw Mij. Wist zijn lading juist
voor vertrek aan Heemskerck af te
geven. Terugkeer 14 mei ten 01.10
uur.'
(Bron: Historisch Documentatiecen
trum Marinebedrijf.
9