Kogelgaten Volle lading patronen van Holland. Ditmaal gelukte het om er door te komen en lading munitie af te geven. Keerde op 13 mei ten 09.30 uur op Arsenaal terug.' - 'Mil. auto 1849. Mil. chauffeurs S. de Vries en H. Hoet. Bij het uitbreken van den oorlog bevond de wagen zich te Katwijk. De voor IJmuiden en de kustwachtposten Noordwijk en Katwijk bestemde lading was reeds afgegeven. Verdere lading was voor Vlissingen en Veere. Wagen bij Rijns burg aangevallen door parachutisten. Personeel dat ongewapend was, zocht dekking in greppel. Besprong passee- rende parachutist en legde deze met zwengel van motor neer. Wist met auto weg te komen, maar werd daarna nog herhaaldelijk door vliegtuigen en parachutisten beschoten. Meldde telefonisch uit Leiderdorp dat verdere tocht door mil. autoriteiten langs die weg verboden was. Opdracht werd gegeven te trachten oostelijker een weg naar het Zuiden te vinden. Werd bij Woerden wederom teruggestuurd en meldde zich ten slotte 12 mei ten 15.45 uur op Arsenaal. Wagen ver toonde zeer veel kogelgaten. Deze wagen vertrok op 14 mei ten 14.00 uur naar IJmuiden met munitie. Van deze wagen, haar personeel en lading werd verder niets meer vernomen.' - 'Mil. auto 1649. Mil. chauffeurs Kee- sen en Tuinman. Bij het uitbreken der vijandelijkheden bevond de wagen zich te Vlissingen. Was dien nacht gelost en had afgifte-goederen voor de Rijkswerf ingenomen. Personeel werd door het Wachtschip aldaar voorzien van geweren, leergoed en per man 120 scherpe patronen, en aanvaardde zoo den terugreis. Werd bij Lage-Zwaluwe door mil. autoriteiten gewaarschuwd dat Moerdijk-brug in Duitsche handen was en werd Oostelijker over eenige pontveeren naar het Noorden gediri geerd. Meldde zich op 11 mei ten 09.15 uur op Arsenaal. Auto was tweemaal door vliegtuigen beschoten. Hr.Ms. Jacob van Heemskerck, in 1939 te water gelaten, kreeg kort voordat zij uitweek naar Engeland nog een lading geschutkijkers aangeleverd door een van de wagens van Willemsoord. Deze wagen vertrok dien zelfden dag ten 15.00 uur wederom met lading voor IJmuiden, Hoek van Holland en Rotterdam. Wagen vermoedelijk aldaar verwoest, daar personeel aldaar heeft meegevochten. Zij meldden zich op 23 mei telefonisch vanuit internee- ringskamp te Anna Paulowna.' - 'Werfvrachtauto G 55262. Chauffeur K.J. Roos (arsenaalssjouwer). a. Vertrok 10 mei om 10.45 onder begeleiding van den bediende-zm J. van Pel (6608) naar IJmuiden en Hoek van Holland. Leverde lading te IJmuiden af, maar werd onder Delft naar Willemsoord terug gestuurd, daar Hoek van Holland toen niet bereikbaar was. Van Pel vocht nog korten tijd mede. Wagen licht beschadigd. Terug 11 mei ten 02.45 uur. b. Vertrok 11 mei om 12.15 met goe deren en munitie naar Enkhuizen met order op terugweg een lading van de Rijkswerkinrichtingen te Hoorn mee te nemen. Toegevoegd was matroos-zm H.M. Huisman (10821). Personeel moest op terugweg tweemaal dekking zoe ken onder auto. Terug 11 mei ten 20.15 uur. c. Vertrok 12 mei onder begelei ding van matroos-zm J. Schilder (11279) ten 08.00 naar Amster dam met mun.v/8,8 cm. Bracht mun.v/40 mm uit voorraad- schip te Amsterdam mee terug. Opdracht uitgevoerd, tijdstip terugkeer onbekend. d. Vertrok 14 mei onder begeleiding van matroos-zm J. Leen (6485) ten 14.30 naar Noordpunt Texel, maar bleek te groot voor Texelboot en loste zijn lading aan boord.' - 'Gevorderde wagen G 91013. Burger-chauffeur A.D. de Rooij. Vertrok 14 mei onder begeleiding van matroos-zm W. Rietdijk (2821) naar de Hembrug voor het halen van nieuw aangemaakte munitiën. Geen bijzonderheden. De volle lading patronen van 12,7 en 6,5 mm werd, daar juist na aankomst de order tot vernietigen werd gegeven, in de Bui tenhaven gedeponeerd.' - 'Gevorderde wagen B 24768. Burger-chauffeur Vertrok 13 mei ten 16.30 met geschutkijkers bestemd voor (Hr.Ms. Jacob van) Heemskerck onder begeleiding van matroos-zm J. Coehoorn (3805) naar de Nederl. Scheeps bouw Mij. Wist zijn lading juist voor vertrek aan Heemskerck af te geven. Terugkeer 14 mei ten 01.10 uur.' (Bron: Historisch Documentatiecen trum Marinebedrijf. 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 9