V'SJUv V,v4\|* van 27-6-1943 tot 17-9-19447. Het vervoer per trein had als consequentie dat de post op het station in Den Hel der van de trein gehaald en gebracht moest worden. Ongetwijfeld zal dit, gezien de instructies om banden en benzine te sparen, per gehuurde paard en wagen zijn gebeurd. Dienstregeling postvervoer per trein naar/van Den Helder8, vanaf29-6-1943 station trein 2421 09.00 Amsterdam 09.51 Alkmaar trein 2527 11.10 Alkmaar 12.22 Den Helder Op 27-1-1944 en op 25-2-1944 komen er voorstellen om, als het ver keer per spoor niet meer mogelijk is, wederom een vrachtwagen te laten rijden13. heen station retour vrachtauto9 03.40 Deventer 20.22 05.00 Amersfoort trein 315^ 19.03 trein 1802 05.31 Amersfoort 17.56 -- Baarn 17.44 05.58 Hilversum 17.31 06.01 Hilversum - 06.14 Bussum 17.18 06.55 Amsterdam trein 1851 16.40 trein 2415 07.55 Amsterdam 16.04 08.45 Alkmaar trein 2460 15.13 trein 2515 09.10 Alkmaar 14.51 09.45 Schagen 14.15 10.22 Den Helder trein 2560 13.40 Al spoedig kwam er een voorstel tot wijziging. Of deze ook is ingevoerd is niet bekend. heen station retour vrachtauto 04.56 Deventer 20.22 05.55 Amersfoort trein 315^ 19.03 trein 1804 06.26 Amersfoort 17.56 07.50 Amsterdam 16.40 trein 2415 07.55 Amsterdam trein 1851 16.04 08.45 Alkmaar 15.13 09.10 Alkmaar 14.51 10.22 Den Helder trein 2560 13.40 Opmerking: Het koppelen van het postrijtuig in Amsterdam moest in 5 minuten gebeuren; slaagde de koppe ling niet, dan ging het postrijtuig op de volgende manier naar Den Helder: Obergefreiter Redlamer M 62905 (=Marine Feldpostnummer 62905) M.P.A. (=Marinepostamt) Amsterdam Postleitstelle Leer Ofrl. (Ostfriesland). heen plaats retour 07.00 Amsterdam 15.00 07.40 Haarlem 14.15 08.00 IJmuiden 13,45 08.30 Heiloo 13.15 08.45 Alkmaar 13.00 10.15 Den Helder 11.30 DPA Groningen als organisator In de archiefstukken was hierover niets terug te vinden, maar waar vroe ger op de brief vermeld werd bij de afzender Amsterdam über Bentheim duikt in 1945 een brief uit Den Hel der op, waarbij de afzender vermeldt Amsterdam Postleitstelle Leer (Ofr). De Postbezorging Bij de DDPN werd de post niet aan huis bezorgd. Eenheden en personen dienden hun post af te halen, respec tievelijk te brengen. Post aan parti culiere adressen in Den Helder werd overgedragen aan de PTT en moest door de PTT, zonder bijbetaling van port, bezorgd worden. Wie gerech tigd was tot gebruik van veldpost had portvrijdom, dienstpost moest echter worden voorzien van geldige Duitse postzegels, die men met Duitse Reichsmarken kon kopen. Meng- frankeringen met Nederlandse zegels waren niet toegestaan.Toch komt dit voor bij filatelistische post. Door gebruik te maken van de postverzor ging door de DDPN was men gerech tigd tot de voor Duitsland geldende posttarieven. Bijkomend voordeel was, dat de post niet werd censureerd. Dit laatste was ook van toepassing op post a&omstig uit Duitsland. De Dienstpoststelle Den Helder Personeel De leiding van Dpst Den Helder was op 14-1-194314 in handen van Dienst- stelleleiter Memminger, met als Ver- treter (plaatsvervanger) Vetten, daarbij tien personeelsleden DDPN en een vaste uitbreiding van zes a tien mili tairen van de Wehrmacht. Dit aantal werd niet altijd gehaald. In de periode 19-4-1943 tot 20-1-1945 varieerde het 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 12