V'SJUv V,v4\|*
van 27-6-1943 tot 17-9-19447. Het
vervoer per trein had als consequentie
dat de post op het station in Den Hel
der van de trein gehaald en gebracht
moest worden. Ongetwijfeld zal dit,
gezien de instructies om banden
en benzine te sparen, per gehuurde
paard en wagen zijn gebeurd.
Dienstregeling postvervoer per trein
naar/van Den Helder8, vanaf29-6-1943
station
trein 2421 09.00 Amsterdam
09.51 Alkmaar
trein 2527 11.10 Alkmaar
12.22 Den Helder
Op 27-1-1944 en op 25-2-1944
komen er voorstellen om, als het ver
keer per spoor niet meer mogelijk is,
wederom een vrachtwagen te laten
rijden13.
heen station retour
vrachtauto9 03.40 Deventer 20.22
05.00 Amersfoort trein 315^ 19.03
trein 1802 05.31 Amersfoort 17.56
-- Baarn 17.44
05.58 Hilversum 17.31
06.01 Hilversum -
06.14 Bussum 17.18
06.55 Amsterdam trein 1851 16.40
trein 2415 07.55 Amsterdam 16.04
08.45 Alkmaar trein 2460 15.13
trein 2515 09.10 Alkmaar 14.51
09.45 Schagen 14.15
10.22 Den Helder trein 2560 13.40
Al spoedig kwam er een voorstel tot
wijziging. Of deze ook is ingevoerd
is niet bekend.
heen station retour
vrachtauto 04.56 Deventer 20.22
05.55 Amersfoort trein 315^ 19.03
trein 1804 06.26 Amersfoort 17.56
07.50 Amsterdam 16.40
trein 2415 07.55 Amsterdam trein 1851 16.04
08.45 Alkmaar 15.13
09.10 Alkmaar 14.51
10.22 Den Helder trein 2560 13.40
Opmerking: Het koppelen van het
postrijtuig in Amsterdam moest in 5
minuten gebeuren; slaagde de koppe
ling niet, dan ging het postrijtuig op
de volgende manier naar Den Helder:
Obergefreiter Redlamer M 62905
(=Marine Feldpostnummer 62905)
M.P.A. (=Marinepostamt) Amsterdam
Postleitstelle Leer Ofrl. (Ostfriesland).
heen plaats retour
07.00 Amsterdam 15.00
07.40 Haarlem 14.15
08.00 IJmuiden 13,45
08.30 Heiloo 13.15
08.45 Alkmaar 13.00
10.15 Den Helder 11.30
DPA Groningen als organisator
In de archiefstukken was hierover
niets terug te vinden, maar waar vroe
ger op de brief vermeld werd bij de
afzender Amsterdam über Bentheim
duikt in 1945 een brief uit Den Hel
der op, waarbij de afzender vermeldt
Amsterdam Postleitstelle Leer (Ofr).
De Postbezorging
Bij de DDPN werd de post niet aan
huis bezorgd. Eenheden en personen
dienden hun post af te halen, respec
tievelijk te brengen. Post aan parti
culiere adressen in Den Helder werd
overgedragen aan de PTT en moest
door de PTT, zonder bijbetaling van
port, bezorgd worden. Wie gerech
tigd was tot gebruik van veldpost had
portvrijdom, dienstpost moest echter
worden voorzien van geldige Duitse
postzegels, die men met Duitse
Reichsmarken kon kopen. Meng-
frankeringen met Nederlandse zegels
waren niet toegestaan.Toch komt
dit voor bij filatelistische post. Door
gebruik te maken van de postverzor
ging door de DDPN was men gerech
tigd tot de voor Duitsland geldende
posttarieven. Bijkomend voordeel
was, dat de post niet werd censureerd.
Dit laatste was ook van toepassing op
post a&omstig uit Duitsland.
De Dienstpoststelle Den Helder
Personeel
De leiding van Dpst Den Helder was
op 14-1-194314 in handen van Dienst-
stelleleiter Memminger, met als Ver-
treter (plaatsvervanger) Vetten, daarbij
tien personeelsleden DDPN en een
vaste uitbreiding van zes a tien mili
tairen van de Wehrmacht. Dit aantal
werd niet altijd gehaald. In de periode
19-4-1943 tot 20-1-1945 varieerde het
12