Dpst in een Sperrgebiet lag, konden de filatelisten alleen via het postver keer contact krijgen met de DDPN. De PTT moest wel, in eerste instantie onder controle van de politie, het Duitse posttransport verzorgen. Zelfs moest ze postrijtuigen, treinmaterieel, ten behoeve van de post (om niet) beschikbaar stellen. Zolang de organisatie tot eind 1940 nog niet bemenst was en er nog gebrek was aan materieel, moest het personeel van de Feldpost bij de DDPN de veldpost verzorgen. Begin 1941 namen de DDPN-beambten dit over. De veldpost werd gescheiden van de dienstpost verwerkt. Dit is te zien aan de verschillende stempels en aantekenstrookjes. Het personeel van de Wehrmacht en alle instanties die een Feldpostnummer hadden, was het verboden van de diensten van de PTT gebruik te maken. Op 5 juni waren de eerste Dienstpostamtner (DPA's) Den Haag, s'Hertogenbosch en Zwolle met de Dienstpoststellen Amsterdam en Rotterdam operationeel. Op 8 juni verscheen er een mededeling dat de DDPN per 5 juni in de Noordkop de Dienststelle Wieringen had ingericht. Wieringen wordt later niet meer genoemd, het was een Abholstelle, die weer werd gesloten. Op 18 oktober 1940 volgde de opening van de Dpst Den Helder. Hiërarchisch viel Den Helder onder het DPA Den Haag. Het Posttransport van en naar Den Helder Tot 21 maart 19432 functioneerde Den Helder onder het DPA Den Haag, daarna onder het DPA Deventer. Vanaf 24 mei 1944 werd Den Helder aangestuurd door het DPA Groningen3. Het 'Luftgaupostamt' in Amsterdam was verantwoordelijk voor het treinvervoer. Hierna wordt op deze drie DPA's nader ingegaan. DPA Den Haag als organisator Door de Duitse Reichspost, met Per Feldpost op 16-07-1941 verstuurde privé brief naar Duitsland, met een Feldpost- stempel zonder merking. bemiddeling van de DDPN, werden van de NS tien postrijtuigen over genomen en ook nog tien gehuurd. Vanaf eind 1940 was de DDPN- vrachtdienst Den Haag (vertrek 07.00 dagelijks)-Haarlem-Alkmaar-Den Helder-Schagen (een Feldpoststelle) in gebruik4. De dienstregeling van de vrachtdienst Den Haag-Den Helder v.v. was als volgt5: een vrachtwagen met als eindbe stemming Utrecht om 03.00 vanuit Deventer naar Amersfoort. Daar ging de post in een postrijtuig naar Amsterdam en daarna door naar Den Helder. Terugreis: vertrek Den Helder om 13.40, aankomst Deventer 20.22. In Amersfoort was er aansluiting op de trein naar Osnabrück (Zug D137/ D138) en Amsterdam (Zug D111/ heen 07.00 07.35 07.45 08.35 09.10 09.45 09.55 10.00 plaats Den Haag Leiden Noordwijk Haarlem Velsen IJmuiden Heiloo Alkmaar Lazarett Alkmaar Dienstpost Bergen a/zee Den Helder retour 18.00 16.55 16.15 15.25 14.55 14.40 14.35 14.15 12.45 Op 12-6-1941 kwamen er klachten uit Berlijn over het te hoge brandstofverbruik van de auto's6. DPA Deventer als organisator Vanaf juni 1943 vertrok de post met D112). Deze treinen waren de belang rijkste verbinding via Bentheim met het Duitse achterland (Berlijn en Leipzig). Deze dienstregeling is in tabelvorm weergegeven. Het postale treinverkeer was actief \y N.V. ZEEBAD HUISDUINEN 11.30 CORRESPONDENTIE-ADRESSEN VOOR BESTUURSZAKEN Spoorstraat 41, Den Helder Telef. 140 VOOR HOTEL-PENSION BADPAVILJOEN EN VlLLA-VERHUU Noordzeebad-Huisduinen NABIJ DEN HELDER TELEF. 263 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 11