Dpst in een Sperrgebiet lag, konden
de filatelisten alleen via het postver
keer contact krijgen met de DDPN.
De PTT moest wel, in eerste instantie
onder controle van de politie, het
Duitse posttransport verzorgen. Zelfs
moest ze postrijtuigen, treinmaterieel,
ten behoeve van de post (om niet)
beschikbaar stellen.
Zolang de organisatie tot eind 1940
nog niet bemenst was en er nog
gebrek was aan materieel, moest
het personeel van de Feldpost bij de
DDPN de veldpost verzorgen. Begin
1941 namen de DDPN-beambten dit
over. De veldpost werd gescheiden
van de dienstpost verwerkt. Dit is te
zien aan de verschillende stempels en
aantekenstrookjes. Het personeel van
de Wehrmacht en alle instanties die
een Feldpostnummer hadden, was het
verboden van de diensten van de PTT
gebruik te maken.
Op 5 juni waren de eerste
Dienstpostamtner (DPA's) Den Haag,
s'Hertogenbosch en Zwolle met de
Dienstpoststellen Amsterdam en
Rotterdam operationeel. Op 8 juni
verscheen er een mededeling dat de
DDPN per 5 juni in de Noordkop de
Dienststelle Wieringen had ingericht.
Wieringen wordt later niet meer
genoemd, het was een Abholstelle, die
weer werd gesloten. Op 18 oktober
1940 volgde de opening van de Dpst
Den Helder. Hiërarchisch viel Den
Helder onder het DPA Den Haag.
Het Posttransport van en naar
Den Helder
Tot 21 maart 19432 functioneerde
Den Helder onder het DPA Den
Haag, daarna onder het DPA
Deventer. Vanaf 24 mei 1944
werd Den Helder aangestuurd
door het DPA Groningen3. Het
'Luftgaupostamt' in Amsterdam
was verantwoordelijk voor het
treinvervoer. Hierna wordt op deze
drie DPA's nader ingegaan.
DPA Den Haag als organisator
Door de Duitse Reichspost, met
Per Feldpost op 16-07-1941 verstuurde privé brief naar Duitsland, met een Feldpost-
stempel zonder merking.
bemiddeling van de DDPN, werden
van de NS tien postrijtuigen over
genomen en ook nog tien gehuurd.
Vanaf eind 1940 was de DDPN-
vrachtdienst Den Haag (vertrek 07.00
dagelijks)-Haarlem-Alkmaar-Den
Helder-Schagen (een Feldpoststelle)
in gebruik4.
De dienstregeling van de vrachtdienst
Den Haag-Den Helder v.v. was als volgt5:
een vrachtwagen met als eindbe
stemming Utrecht om 03.00 vanuit
Deventer naar Amersfoort. Daar
ging de post in een postrijtuig naar
Amsterdam en daarna door naar Den
Helder. Terugreis: vertrek Den Helder
om 13.40, aankomst Deventer 20.22.
In Amersfoort was er aansluiting op
de trein naar Osnabrück (Zug D137/
D138) en Amsterdam (Zug D111/
heen
07.00
07.35
07.45
08.35
09.10
09.45
09.55
10.00
plaats
Den Haag
Leiden
Noordwijk
Haarlem
Velsen
IJmuiden
Heiloo
Alkmaar Lazarett
Alkmaar Dienstpost
Bergen a/zee
Den Helder
retour
18.00
16.55
16.15
15.25
14.55
14.40
14.35
14.15
12.45
Op 12-6-1941 kwamen er klachten
uit Berlijn over het te hoge
brandstofverbruik van de auto's6.
DPA Deventer als organisator
Vanaf juni 1943 vertrok de post met
D112). Deze treinen waren de belang
rijkste verbinding via Bentheim met
het Duitse achterland (Berlijn en
Leipzig). Deze dienstregeling is in
tabelvorm weergegeven.
Het postale treinverkeer was actief
\y
N.V. ZEEBAD HUISDUINEN
11.30
CORRESPONDENTIE-ADRESSEN
VOOR BESTUURSZAKEN
Spoorstraat 41, Den Helder
Telef. 140
VOOR HOTEL-PENSION
BADPAVILJOEN EN VlLLA-VERHUU
Noordzeebad-Huisduinen
NABIJ DEN HELDER
TELEF. 263
11