cultureel evenement meemaken. Het
idee van eens gezellig uitgaan, wordt
versterkt door de aanwezigheid van
een foyer waar men in de pauze(s)
een hapje kan eten en/of een bor
reltje aan de bar tot zich kan nemen.
Ik verwacht dan ook dat men van de
schouwburg gebruik zal maken. Ver
der wijzen initiatieven van de bevol
king in deze richting, denk maar eens
aan de V.U., Muziekkring, Operette
vereniging e.a.
Vraag: Bestaat niet het gevaar, dat
alleen de studerende jeugd, die op
school toch cultureel gericht wordt, in
tegenstelling tot de werkende jeugd,
bezit zal nemen van de schouwburg?
Antwoord: Men spreekt tegenwoor
dig veel over de werkende en stude
rende jeugd, dat is fout. Men mag de
jeugd niet classificeren. We moeten
spreken van DE jeugd. Door samen
werking met schoolverenigingen en
met "industrie" kunnen we komen tot
een goede culturele samenwerking,
passend in het "raam" van de schouw
burg.
Vraag: Nu wordt de mogelijkheid
gecreëerd om bijvoorbeeld "Harte-
wens-promenade-concerten e.d. te
houden of concerten op zaterdag na
vijf uur, om een zo groot mogelijk
deel van de bevolking profijt te laten
trekken van de schouwburg. Zal dit
mogelijk uitgewerkt kunnen worden?
Antwoord: Dit staat volkomen open.
Als voor deze zaken voldoende
belangstelling bestaat, zal alles in het
werk worden gesteld om dergelijke
evenementen te organiseren. Dit
hangt echter af van de INITIATIE
VEN van de bevolking. Wij scheppen
de mogelijkheden, de bevolking zal
er gebruik van moeten maken. Reeds
eerder genoemde instellingen als de
V.U. enz. zullen de mensen zeker de
weg wijzen naar de schouwburg, nu
geruggesteund, in tegenstelling tot
vroeger, door een gebouw met alle
mogelijkheden.
Wij hopen dat wij door middel van
dit artikel een bescheiden bijdrage
mogen leveren aan de gedachte rond
de schouwburg als cultureel centrum.
Ad Molenaar (redacteur) en Wim
Weemhoff (hoofdredacteur)
Met de komst van de schouwburg
aan het toenmalige Julianaplein (pas
veel later werd het Bernhardplein) en
met het begin jaren vijftig gebouwde
"Huys Tijdtverdrijf", de zogenaamde
Marinekantine, voor defensieperso
neel, had Den Helder in het midden
van de zestiger jaren prachtige loca
ties voor allerlei voorstellingen.
Louis van Loo, een van de latere
oprichters van het Helderse Histori
sche Vereniging, werd de eerste direc
teur van de schouwburg. De naam
De Kampanje werd pas later gegeven,
ik meen door een gemeenteraadslid
(mevrouw Kruijff-van Offenbeek).
De kampanje is het gedeelte van een
schip, het verhoogde achterdek, waar
de bemanning bij elkaar kon komen.
Begin jaren tachtig werd Jan Zeegers
directeur van de schouwburg. Vele
internationale gezelschappen bezoch
ten toentertijd de Kampanje. Zie de
abonnementsserie Jazz van die tijd:
Lionel Hampton, Chris Barber.
In die jaren nam het schouwburgbe
zoek een grote vlucht. Abonnementen
werden ingesteld, waarna nog meer
bezoekers kwamen. Van februari 1990
zwaait Jan Fokkinga de scepter over
de Kampanje.
En nu dan de verhuizing naar Wil
lemsoord, de nieuwe tijd: een oud
pand wordt gemoderniseerd!
Vanaf 1965 ben ik een trouwe bezoe
ker van de Kampanje. Ik ben er zelfs
nog 17 jaar als werknemer geweest!
Honderden prachtige voorstellin
gen heb ik mogen meemaken. Het
gebouw gaat nu onder de slopersha
mer. Bij dit afscheid wordt dus weer
een herinnering geboren!
Schouwburg 'De Kampanje' aan het Bernardplein op 28 januari 2016. Buiten beeld knagen de sloopmachines reeds aan het gebouw.
9