cultureel evenement meemaken. Het idee van eens gezellig uitgaan, wordt versterkt door de aanwezigheid van een foyer waar men in de pauze(s) een hapje kan eten en/of een bor reltje aan de bar tot zich kan nemen. Ik verwacht dan ook dat men van de schouwburg gebruik zal maken. Ver der wijzen initiatieven van de bevol king in deze richting, denk maar eens aan de V.U., Muziekkring, Operette vereniging e.a. Vraag: Bestaat niet het gevaar, dat alleen de studerende jeugd, die op school toch cultureel gericht wordt, in tegenstelling tot de werkende jeugd, bezit zal nemen van de schouwburg? Antwoord: Men spreekt tegenwoor dig veel over de werkende en stude rende jeugd, dat is fout. Men mag de jeugd niet classificeren. We moeten spreken van DE jeugd. Door samen werking met schoolverenigingen en met "industrie" kunnen we komen tot een goede culturele samenwerking, passend in het "raam" van de schouw burg. Vraag: Nu wordt de mogelijkheid gecreëerd om bijvoorbeeld "Harte- wens-promenade-concerten e.d. te houden of concerten op zaterdag na vijf uur, om een zo groot mogelijk deel van de bevolking profijt te laten trekken van de schouwburg. Zal dit mogelijk uitgewerkt kunnen worden? Antwoord: Dit staat volkomen open. Als voor deze zaken voldoende belangstelling bestaat, zal alles in het werk worden gesteld om dergelijke evenementen te organiseren. Dit hangt echter af van de INITIATIE VEN van de bevolking. Wij scheppen de mogelijkheden, de bevolking zal er gebruik van moeten maken. Reeds eerder genoemde instellingen als de V.U. enz. zullen de mensen zeker de weg wijzen naar de schouwburg, nu geruggesteund, in tegenstelling tot vroeger, door een gebouw met alle mogelijkheden. Wij hopen dat wij door middel van dit artikel een bescheiden bijdrage mogen leveren aan de gedachte rond de schouwburg als cultureel centrum. Ad Molenaar (redacteur) en Wim Weemhoff (hoofdredacteur) Met de komst van de schouwburg aan het toenmalige Julianaplein (pas veel later werd het Bernhardplein) en met het begin jaren vijftig gebouwde "Huys Tijdtverdrijf", de zogenaamde Marinekantine, voor defensieperso neel, had Den Helder in het midden van de zestiger jaren prachtige loca ties voor allerlei voorstellingen. Louis van Loo, een van de latere oprichters van het Helderse Histori sche Vereniging, werd de eerste direc teur van de schouwburg. De naam De Kampanje werd pas later gegeven, ik meen door een gemeenteraadslid (mevrouw Kruijff-van Offenbeek). De kampanje is het gedeelte van een schip, het verhoogde achterdek, waar de bemanning bij elkaar kon komen. Begin jaren tachtig werd Jan Zeegers directeur van de schouwburg. Vele internationale gezelschappen bezoch ten toentertijd de Kampanje. Zie de abonnementsserie Jazz van die tijd: Lionel Hampton, Chris Barber. In die jaren nam het schouwburgbe zoek een grote vlucht. Abonnementen werden ingesteld, waarna nog meer bezoekers kwamen. Van februari 1990 zwaait Jan Fokkinga de scepter over de Kampanje. En nu dan de verhuizing naar Wil lemsoord, de nieuwe tijd: een oud pand wordt gemoderniseerd! Vanaf 1965 ben ik een trouwe bezoe ker van de Kampanje. Ik ben er zelfs nog 17 jaar als werknemer geweest! Honderden prachtige voorstellin gen heb ik mogen meemaken. Het gebouw gaat nu onder de slopersha mer. Bij dit afscheid wordt dus weer een herinnering geboren! Schouwburg 'De Kampanje' aan het Bernardplein op 28 januari 2016. Buiten beeld knagen de sloopmachines reeds aan het gebouw. 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2016 | | pagina 9