Herstel en terugkeer in de Anna Paulowna
Alle vloeren zijn bedekt met eene dikke laag zwart en stinkend slib'
J.T. Bremer
Uit de notulen van dijkgraaf en
heemraden blijkt dat reeds kort
na de ramp pogingen in het werk
gesteld zijn om de Amsteldijk
te herstellen. In de eerste verga
dering, op zaterdag 22 januari,
'wordt besloten het dichten van
het gat in de Amsteldijk en de
voorlopige herstellingen aan den
dijk ten spoedigste te besteden.'
den aan het adres van den Heer Van
der Valk. De heer Van der Valk neemt
bovendien aan 'een keet te maken
aan de Van Ewijkcksluis voor 32 man;
waarvoor de kosten moeten bedragen
80,- per week'.
Tenslotte blijkt uit de notulen van de
eerst gehouden vergadering na de
ramp, dat Van der Valk materialen als
rijshout, palen enz. zal leveren.
Het gat in de Amsteldijk. (Beeldbank Museum Anna Paulowna)
In de vergadering van het polderbe
stuur op 5 februari wordt het werk
gegund aan de laagste inschrijver, de
aannemer Jacob van der Valk Czn te
Amsterdam voor de som van
309.870,-. Het 134 meter grote 'gat'
in de Amsteldijk was het grootste van
al de Zuiderzeedijken geslagen gaten!
Met Van der Valk is kennelijk van
meet af aan contact geweest, want
reeds in de vergadering van 22 januari
wordt besloten dat 'Van der Valk zich
zal belasten met de lossing van steen
te (Den) Helder'.
Van de Firma Nolson in Terneuzen
was 10.000 ton steen gekocht voor
6,- per ton, 'te leveren N.H.kanaal
te Helder. De steen zal gezonden wor-
Werkvolk
In de notulen van de tweede ver
gadering na de ramp, op maandag
24 januari, staat dat besloten wordt
'werkvolk' aan te nemen ad 17,50
per week van 7 dagen. Bij eventuele
vorst als niet kan worden gewerkt, zal
géén uitkering geschieden. Over aan
tallen arbeiders wordt niet gesproken.
Wel dat eveneens besloten wordt Wie-
ringer schippers aan te nemen voor
50,-, 60,- of 70,- per week 'naar
gelang van de grootte van vervoer van
noodmaterialen'.
Een kistdam tot Oudesluis
Op dinsdag 25 januari besluit men
'dat een kistdam zal worden gemaakt
van Van Ewijcksluis tot Oudesluis
met uitzondering van die plaatsen
waar dat niet nodig blijkt. De kos
ten worden door kapitein Van Es
geraamd op 30.000,-. De bedoeling
is om de kistdammen te benutten
voor een later blijvende waterkering,
door aan beide zijden daarvan een
talud te doen aanbrengen'. Voorts
'wordt besproken het gat in de
Ewijcksvaartweg te doen dichten door
een schuit erin te laten zinken. Met de
meeste spoed zal de Schor- en Knees-
kade, waar dat nodig blijkt, worden
verhoogd, om bij volzee het water uit
Ewijcksvaart en Oude Veer te keeren'.
'De uitvoering van laatstgenoemde
werken zal in hoofdzaak geschieden
door militairen onder toezicht van
den Heer Kapitein Van Es'.
Aanbesteding
In de vergadering van 5 februari
wordt besloten 'dat aangezien het
werk voor het dichten van het gat in
den Lagendijk en het maken van een
kistdam op dien dijk, van Oudesluis
af, tot aan de Van Ewijcksluis zoover
gevorderd is, de hulp van militairen
niet meer nodig is'. De leiding van
de verdere uitvoering wordt opgedra
gen aan J. Oldenburg te Bergen (NH).
In de volgende vergadering, van 12
februari, wordt besloten 'om aan den
Heer Van Es, kapitein O.I. leger, thans
te Helder, schriftelijk dank te betui
gen voor alle hulp en medewerking
in deze moeilijke dagen door Z.E.
gestrenge verleend. Met algemeene
stemmen wordt besloten om aan Z.E.
gestrenge te vergoeden zijn verblijf
kosten in het hotel "Veerburg" Alhier'.
Vergoedingen
Voorts 'wordt op voorstel van den heer
Blaauboer besloten om bij wijze van
18