Herstel en terugkeer in de Anna Paulowna Alle vloeren zijn bedekt met eene dikke laag zwart en stinkend slib' J.T. Bremer Uit de notulen van dijkgraaf en heemraden blijkt dat reeds kort na de ramp pogingen in het werk gesteld zijn om de Amsteldijk te herstellen. In de eerste verga dering, op zaterdag 22 januari, 'wordt besloten het dichten van het gat in de Amsteldijk en de voorlopige herstellingen aan den dijk ten spoedigste te besteden.' den aan het adres van den Heer Van der Valk. De heer Van der Valk neemt bovendien aan 'een keet te maken aan de Van Ewijkcksluis voor 32 man; waarvoor de kosten moeten bedragen 80,- per week'. Tenslotte blijkt uit de notulen van de eerst gehouden vergadering na de ramp, dat Van der Valk materialen als rijshout, palen enz. zal leveren. Het gat in de Amsteldijk. (Beeldbank Museum Anna Paulowna) In de vergadering van het polderbe stuur op 5 februari wordt het werk gegund aan de laagste inschrijver, de aannemer Jacob van der Valk Czn te Amsterdam voor de som van 309.870,-. Het 134 meter grote 'gat' in de Amsteldijk was het grootste van al de Zuiderzeedijken geslagen gaten! Met Van der Valk is kennelijk van meet af aan contact geweest, want reeds in de vergadering van 22 januari wordt besloten dat 'Van der Valk zich zal belasten met de lossing van steen te (Den) Helder'. Van de Firma Nolson in Terneuzen was 10.000 ton steen gekocht voor 6,- per ton, 'te leveren N.H.kanaal te Helder. De steen zal gezonden wor- Werkvolk In de notulen van de tweede ver gadering na de ramp, op maandag 24 januari, staat dat besloten wordt 'werkvolk' aan te nemen ad 17,50 per week van 7 dagen. Bij eventuele vorst als niet kan worden gewerkt, zal géén uitkering geschieden. Over aan tallen arbeiders wordt niet gesproken. Wel dat eveneens besloten wordt Wie- ringer schippers aan te nemen voor 50,-, 60,- of 70,- per week 'naar gelang van de grootte van vervoer van noodmaterialen'. Een kistdam tot Oudesluis Op dinsdag 25 januari besluit men 'dat een kistdam zal worden gemaakt van Van Ewijcksluis tot Oudesluis met uitzondering van die plaatsen waar dat niet nodig blijkt. De kos ten worden door kapitein Van Es geraamd op 30.000,-. De bedoeling is om de kistdammen te benutten voor een later blijvende waterkering, door aan beide zijden daarvan een talud te doen aanbrengen'. Voorts 'wordt besproken het gat in de Ewijcksvaartweg te doen dichten door een schuit erin te laten zinken. Met de meeste spoed zal de Schor- en Knees- kade, waar dat nodig blijkt, worden verhoogd, om bij volzee het water uit Ewijcksvaart en Oude Veer te keeren'. 'De uitvoering van laatstgenoemde werken zal in hoofdzaak geschieden door militairen onder toezicht van den Heer Kapitein Van Es'. Aanbesteding In de vergadering van 5 februari wordt besloten 'dat aangezien het werk voor het dichten van het gat in den Lagendijk en het maken van een kistdam op dien dijk, van Oudesluis af, tot aan de Van Ewijcksluis zoover gevorderd is, de hulp van militairen niet meer nodig is'. De leiding van de verdere uitvoering wordt opgedra gen aan J. Oldenburg te Bergen (NH). In de volgende vergadering, van 12 februari, wordt besloten 'om aan den Heer Van Es, kapitein O.I. leger, thans te Helder, schriftelijk dank te betui gen voor alle hulp en medewerking in deze moeilijke dagen door Z.E. gestrenge verleend. Met algemeene stemmen wordt besloten om aan Z.E. gestrenge te vergoeden zijn verblijf kosten in het hotel "Veerburg" Alhier'. Vergoedingen Voorts 'wordt op voorstel van den heer Blaauboer besloten om bij wijze van 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2015 | | pagina 18