Dit gedeelte van Den Helder 'genoot' bij storm het meest van de zee. Kaart uit 1908.
dat bij het volgende hoogtij het kwaad
nog erger zou worden?
Deze klacht vernamen wij uit hun
mond, toen wij eergisterennacht te
1 uur bij den Windwijzer vertoef
den. Het liet zich toen immers een
ogenblik angstig aanzien. Harde
buien loeiden uit het Noordwesten
en achter elken windstoot kwam een
geweldige golf water aanrollen, die
den geheelen dijk aldaar bezette en
aan de landzijde een uitweg zocht, de
aldaar in de nabijheid gelegen huizen
binnendringende. 't Was kritiek; zoo
iets had men daar ter plaatse nog niet
meegemaakt.
Het gevaar is weder geweken en de
schade misschien niet al te groot.
Zoveel is echter wel gebleken, dat de
verh^óging van den dijk op dit punt,
nog dit jaar zal plaats hebben, hoe
eerder hoe beter moet worden ter
hand genomen.
Gistermorgen, toen de wind naar N.
was omgeloopen en het water met een
geweldige eb naar buiten liep, was eerst
mogelijk een voorlopig-oyerzicht te
krijgen van de aangerichte schade. Het
geweldigst heeft de storm huisgehou
den op het gedeelte tusschen Batterij
Vischmarkt en Kaaphoofd. De straat
weg tussen het Meteorologisch obser
vatorium en Kaaphoofd is op een enkel
stuk na totaal vernield en uit elkaar
geslagen. Groote kuilen werden inge
vreten door het zeewater. In chaotische
verwarring lagen klinkers, bazaltblok-
ken, granietblokken en tramrails
door elkaar. De rails zijn uit den grond
losgewerkt en aan de andere zijde van
den straatweg, tegen de afrastering weer
neergelegd. Waar tegenstand ontmoet
werd, zijn zij kromgebogen of afge-
kaapt. Van de Batterij Vischmarkt tot
aan de Windwijzer is over een lengte
van ongeveer 100 M. de kruin van den
dijk een weinig afgekalfd. Tegenover het
visschershuisje eveneens.
De peilschaal is defect geraakt. Naar
men vermoed is de buis, welke de
schaal in verbinding brengt met de
zee, door een grondverschuiving
beschadigd.
De weg naar Huisduinen heeft zich
beter gehouden, daar de op-zijde van
het plaveisel aangebrachte battings2
het verschuiven belet hebben.
In de steenglooiing zijn verschillende
kuilen geslagen. Steenen werden schier
overal uitgelicht. Van de hoofden
achter den Kanaalweg werden er drie
totaal vernield. De weg op den dijk was
bezaaid met steenen, hout en rijs3.
Met de eb dreven een groot aantal
boomstammen en stronken voorbij.
De sterkste windstoot werd waar
genomen 's avonds te 7.10. De
windsnelheid bedroeg toen 32,7
M. per -seconde. (Een snelheid van
12.5 M- geldt reeds als storm) Ter
vergelijking diene, dat de grootste
windsnelheid, waargenomen tijdens
den zwaren storm van Sept. 1913,
16
l&ótatté'
MRiddw
i| piNlL;
tfïbn>rra
a
toriixtn
Storni waurschu.
rjl dunst I
West
i pl£L(L