alle spanningen te verwerken, en te verdwalen in de plannen voor mijn toekomst. Ik wist precies wat ik zou gaan doen. Eerst bij een bollenboer werken in de Anna Paulownapolder. Hoe verder je van Den Helder ging werken, hoe beter je immers verdiende. Dat extra fietsen was ook goed voor de noodza kelijke conditie. Want daarna ging ik met mijn vriend een grote fietstocht ruim om het IJsselmeer maken. De eerste dag over de afsluitdijk naar Drenthe. Verder via Gelderland en Brabant naar Zuid Holland. De laat ste dag van Hoek van Holland door de prachtige duinen van Noord en Zuid-Holland weer terug naar Den Helder. Twee weken vakantie op een gewone fiets met overnachtingen in jeugdherbergen. Onderweg van alles bekijken, en dat jaar een speciaal bezoek brengen aan de Deltawerken in het Haringvliet. Ik ging namelijk weg- en waterbouwkunde studeren. In september 1965 naar de HTS in Haarlem. Zes dagen in de week met de trein op en neer was daarbij niet echt mogelijk, dus was er al een kost huis gezocht en gevonden. Ja, in die tijd ging je ook nog op zaterdag naar school. Vier jaar later had ik het begeerde diploma gehaald. Drie jaar lang in de kost en op school in Haarlem, en ook twee maal een half jaar stage lopen waren daarmee voorbij. Heerlijk stage in de zomer als uitzetter (landmeter) bij de dijkverzwaring bij De Cocks- dorp op Texel. In de winter daarna 's nachts, en in het voorjaar overdag, toezicht houden bij het heiwerk en het beton storten bij de bouw van de basculebrug in de A 9 bij Schiphol - Oost. Koude nachten en lange dagen: een bouwvakker kreeg en krijgt het ook nu nog steeds niet cadeau. Ga maar eens in het winderige Den Helder op het dak werken, dat valt echt niet altijd mee. De uitdrukking "je kan het dak op" jouw wens wordt niet gehonoreerd) heeft in de bouw nog altijd haar letterlijke bete kenis. Dat weten Nico Bais en Man nes Westra sinds 7 mei ook uit eigen ervaring. Zij gingen die dag samen de lucht in, en zo het dak op om de vlag te hijsen. Op 13 juni, de dag van de bouw, zijn vele anderen geheel vrij willig het dak opgegaan. Mijn opleiding op de HTS was in een oud gebouw aan de Verspronckweg. Toen ik examen deed kwam een nieuwe school aan de Zijlweg gereed en daarmee kon het gebouw in het daarop volgende schooljaar verlaten worden. Ondanks die verhuizing staat dat oude markante gebouw in Haarlem er nu nog steeds, terwijl het nieuwe gebouw in Den Helder er al niet meer is. Hoe komt het toch dat in sommige plaatsen het behoud van gebouwen wel (is ge)lukt en dat het bij ons in Den Helder zo vaak anders ging. Dat kan toch niet alleen door oorlog en dijkverzwaring gekomen zijn? School 7 wordt dankzij het vakmanschap van vele bouwvakkers in ere hersteld, al is het een enorme ingreep. De wens tot behoud van dat gebouw wordt daarmee gelukkig wel gehonoreerd. Gefeliciteerd! Nico Bais en Mannes Westra samen de lucht in. (Foto Anita Ruder) "Voor een nieuwe 'School 7' moet je wel écht het dak op" (Foto Anita Ruder) 19 r\iax. 2 personen in dé werktak

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2015 | | pagina 19