alle spanningen te verwerken, en te
verdwalen in de plannen voor mijn
toekomst.
Ik wist precies wat ik zou gaan doen.
Eerst bij een bollenboer werken in de
Anna Paulownapolder. Hoe verder
je van Den Helder ging werken, hoe
beter je immers verdiende. Dat extra
fietsen was ook goed voor de noodza
kelijke conditie. Want daarna ging ik
met mijn vriend een grote fietstocht
ruim om het IJsselmeer maken. De
eerste dag over de afsluitdijk naar
Drenthe. Verder via Gelderland en
Brabant naar Zuid Holland. De laat
ste dag van Hoek van Holland door
de prachtige duinen van Noord en
Zuid-Holland weer terug naar Den
Helder. Twee weken vakantie op een
gewone fiets met overnachtingen in
jeugdherbergen. Onderweg van alles
bekijken, en dat jaar een speciaal
bezoek brengen aan de Deltawerken
in het Haringvliet. Ik ging namelijk
weg- en waterbouwkunde studeren.
In september 1965 naar de HTS in
Haarlem. Zes dagen in de week met
de trein op en neer was daarbij niet
echt mogelijk, dus was er al een kost
huis gezocht en gevonden. Ja, in die
tijd ging je ook nog op zaterdag naar
school.
Vier jaar later had ik het begeerde
diploma gehaald. Drie jaar lang in de
kost en op school in Haarlem, en ook
twee maal een half jaar stage lopen
waren daarmee voorbij. Heerlijk stage
in de zomer als uitzetter (landmeter)
bij de dijkverzwaring bij De Cocks-
dorp op Texel. In de winter daarna
's nachts, en in het voorjaar overdag,
toezicht houden bij het heiwerk en
het beton storten bij de bouw van de
basculebrug in de A 9 bij Schiphol -
Oost. Koude nachten en lange dagen:
een bouwvakker kreeg en krijgt het
ook nu nog steeds niet cadeau.
Ga maar eens in het winderige Den
Helder op het dak werken, dat valt
echt niet altijd mee. De uitdrukking
"je kan het dak op" jouw wens
wordt niet gehonoreerd) heeft in de
bouw nog altijd haar letterlijke bete
kenis. Dat weten Nico Bais en Man
nes Westra sinds 7 mei ook uit eigen
ervaring. Zij gingen die dag samen de
lucht in, en zo het dak op om de vlag
te hijsen. Op 13 juni, de dag van de
bouw, zijn vele anderen geheel vrij
willig het dak opgegaan.
Mijn opleiding op de HTS was in een
oud gebouw aan de Verspronckweg.
Toen ik examen deed kwam een
nieuwe school aan de Zijlweg gereed
en daarmee kon het gebouw in het
daarop volgende schooljaar verlaten
worden. Ondanks die verhuizing
staat dat oude markante gebouw in
Haarlem er nu nog steeds, terwijl het
nieuwe gebouw in Den Helder er al
niet meer is. Hoe komt het toch dat
in sommige plaatsen het behoud van
gebouwen wel (is ge)lukt en dat het
bij ons in Den Helder zo vaak anders
ging. Dat kan toch niet alleen door
oorlog en dijkverzwaring gekomen
zijn? School 7 wordt dankzij het
vakmanschap van vele bouwvakkers
in ere hersteld, al is het een enorme
ingreep. De wens tot behoud van dat
gebouw wordt daarmee gelukkig wel
gehonoreerd. Gefeliciteerd!
Nico Bais en Mannes Westra samen de lucht in. (Foto Anita Ruder)
"Voor een nieuwe 'School 7' moet je wel écht het dak op" (Foto Anita Ruder)
19
r\iax. 2 personen in dé werktak