Het bleek dat in de omgeving tussen de dorpjes Langerhuse en Vrist de straatnamen waren vernoemd naar op kust van Jutland gestrande schepen. Zo moest er dus ook een Libra Vej zijn. Het bewuste gebied kwam over een met de omgeving rond Bergen en Schoorl; duinen met daarachter boerderijen en weilanden. In de buurt van Harbo 0re werden inkopen gedaan en werd een stratenplan van de omgeving op de kop getikt, waarop inderdaad Libra Vej stond. Gevonden "We vervolgden onze tocht en even later kwamen we aan op de plaats waar de Libra Vej zou moeten zijn. We zagen geen naambord, wel van al die andere (schepen)straten. We zochten nog wat verder en ont dekten toen een half straatnaambord waarop we konden lezen 'Libr. Het was de Libra Vej. In de greppel bij de paal waar het halve bord nog op stond, lag de andere helft. Hoe toeval lig: van alle straten waren de naam borden ongeschonden en uitgerekend het bord waarvoor mensen helemaal uit Nederland naar kwamen kijken was stuk! Het was waarschijnlijk beschadigd door een of andere vrachtauto die bouwmaterialen had aangevoerd voor de bouw van bungalows aan de Libra Vej. De hele omgeving daar was namelijk bezaaid met bungalows c.q. vakantiehuisjes. Ondanks het kapotte naambord ont kwamen we niet aan een gevoel van trots en voldoening. Onze vakantie was geslaagd. We hadden 'iets' terug gevonden van 'onze Libra'. Dankzij een aardige Deense traditie." Naschrift De vader van Martin, Hendrik Jacob, kleinzoon van Cornelis Krijnen, geboren te Rotterdam in 1906, ging ook varen. Als vierde stuurman op het vrachtschip 'Alhena' van Nievelt Goudriaan Co, was hij in 1927 betrokken bij de reddingsoperaties van het zinkende Italiaanse pas sagiersschip 'Principessa Mafalda'. Onder leiding van kapitein Smole- naars wisten zij 536 van de ruim 1200 passagiers te redden. Hendrik ontving hiervoor van de Italiaanse regering een zilveren medaille. Verder werd de bemanning zowel in Zuid Amerika als in Nederland uitbundig geëerd. Hendrik ging in 1930 als loodskweke- ling naar het Loodswezen in IJmuiden Hendrik Jacob Krijnen (1906-1991), zeeloods en loods-schipper. (Collectie W. Kalkman) en werd zes jaar later overgeplaatst naar Den Helder. In de meidagen van 1940 loodste hij de 'Hr.Ms. Johan Maurits van Nassau' naar de Doove Balg, waar zij de Duitse troepen bij Zurich ging beschieten. Na de oorlog werd hij loodsschipper 1e klas van het loodsvaartuig 'Deneb' voor de haven van IJmuiden. In 1991 overleed hij in Velsen op 85-jarige leeftijd. Tien jaar later werd hem het mobilisatie-oor- logskruis postuum toegekend. Tijdens een plechtigheid in het Paleis te Den Helder in september 2001, werd de onderscheiding aan de familie over handigd door Commandeur L. Bruin, toenmalig chef-staf van Commandant Zeemacht Nederland. Bronnen Archief Martin Krijnen Krijnen, een loodsengeslacht, Dick Meurs,2000. Het Helderse Zeemanscollege 'Goede Bedoeling', Sikko Parma, en Maarten Noot, 2007 Op weg naar Zuid-Amerika, Edward P. De Groot, 1996 Martin Krijnen met zijn kinderen in 1978 bij het bord Libra Vej. 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2015 | | pagina 11