Het bleek dat in de omgeving tussen
de dorpjes Langerhuse en Vrist de
straatnamen waren vernoemd naar op
kust van Jutland gestrande schepen.
Zo moest er dus ook een Libra Vej
zijn. Het bewuste gebied kwam over
een met de omgeving rond Bergen
en Schoorl; duinen met daarachter
boerderijen en weilanden. In de buurt
van Harbo 0re werden inkopen
gedaan en werd een stratenplan van
de omgeving op de kop getikt, waarop
inderdaad Libra Vej stond.
Gevonden
"We vervolgden onze tocht en even
later kwamen we aan op de plaats
waar de Libra Vej zou moeten
zijn. We zagen geen naambord, wel
van al die andere (schepen)straten.
We zochten nog wat verder en ont
dekten toen een half straatnaambord
waarop we konden lezen 'Libr. Het
was de Libra Vej. In de greppel bij
de paal waar het halve bord nog op
stond, lag de andere helft. Hoe toeval
lig: van alle straten waren de naam
borden ongeschonden en uitgerekend
het bord waarvoor mensen helemaal
uit Nederland naar kwamen kijken
was stuk!
Het was waarschijnlijk beschadigd
door een of andere vrachtauto die
bouwmaterialen had aangevoerd
voor de bouw van bungalows aan de
Libra Vej. De hele omgeving daar was
namelijk bezaaid met bungalows c.q.
vakantiehuisjes.
Ondanks het kapotte naambord ont
kwamen we niet aan een gevoel van
trots en voldoening. Onze vakantie
was geslaagd. We hadden 'iets' terug
gevonden van 'onze Libra'. Dankzij
een aardige Deense traditie."
Naschrift
De vader van Martin, Hendrik Jacob,
kleinzoon van Cornelis Krijnen,
geboren te Rotterdam in 1906, ging
ook varen. Als vierde stuurman op
het vrachtschip 'Alhena' van Nievelt
Goudriaan Co, was hij in 1927
betrokken bij de reddingsoperaties
van het zinkende Italiaanse pas
sagiersschip 'Principessa Mafalda'.
Onder leiding van kapitein Smole-
naars wisten zij 536 van de ruim 1200
passagiers te redden. Hendrik ontving
hiervoor van de Italiaanse regering
een zilveren medaille. Verder werd de
bemanning zowel in Zuid Amerika
als in Nederland uitbundig geëerd.
Hendrik ging in 1930 als loodskweke-
ling naar het Loodswezen in IJmuiden
Hendrik Jacob Krijnen (1906-1991),
zeeloods en loods-schipper.
(Collectie W. Kalkman)
en werd zes jaar later overgeplaatst
naar Den Helder. In de meidagen
van 1940 loodste hij de 'Hr.Ms. Johan
Maurits van Nassau' naar de Doove
Balg, waar zij de Duitse troepen bij
Zurich ging beschieten. Na de oorlog
werd hij loodsschipper 1e klas van het
loodsvaartuig 'Deneb' voor de haven
van IJmuiden. In 1991 overleed hij in
Velsen op 85-jarige leeftijd. Tien jaar
later werd hem het mobilisatie-oor-
logskruis postuum toegekend. Tijdens
een plechtigheid in het Paleis te Den
Helder in september 2001, werd de
onderscheiding aan de familie over
handigd door Commandeur L. Bruin,
toenmalig chef-staf van Commandant
Zeemacht Nederland.
Bronnen
Archief Martin Krijnen
Krijnen, een loodsengeslacht, Dick
Meurs,2000.
Het Helderse Zeemanscollege 'Goede
Bedoeling', Sikko Parma, en
Maarten Noot, 2007
Op weg naar Zuid-Amerika, Edward P.
De Groot, 1996
Martin Krijnen met zijn kinderen in 1978 bij het bord Libra Vej.
11