1950: 8.300, in 1954: 10.400, in 1959: 12.400 woningen en op 1 ja nuari 1960 zijn er 48.500 inwoners. De groei gaat daarna nog door; tussen 1955 en 1965 is Den Helder een groeistad 'avant la lettre'. De 100.000 inwoners zullen echter illu soir blijken te zijn; de groei zet door tot 1984, het jaar waarin de NAM vertrekt naar Velsen. Dan heeft Den Helder 64.000 inwoners en zet de daling in. Een ander besluit van 'bovenaf' betreft de binnenstad. Er moet een nieuw stadscentrum komen, de oude grachtenwanden zijn immers verwoest. Door het terugtrek ken van het spoor met circa 500 meter komt er ruimte voor een nieuw stadshart en worden de twee gescheiden stadsdelen beter met elkaar verbonden. De stedenbouw kundige Professor Wieger Bruijn krijgt de supervisie over dit grote wederopbouwplan, dat ook nog een doorbraak naar de Keizerstraat inhoudt met de naam Beatrixstraat. Het oude station wordt tot verdriet van veel burgers gesloopt. Nieuwe gebouwen verrijzen zoals het Post kantoor, een groot pand voor V&D en voor de Hema, alsmede een nieuw stationsgebouw. De gebou wen worden gebouwd volgens een moderne aan het 'Bauhaus' gerela teerde bouwstijl; dit geheel noemen we nu het "wederopbouwensemble". Het vertegenwoordigt een belang rijke periode in de historie van Den Helder. Helaas is de wederopbouw periode in 1965 afgesloten zonder dat deze in Den Helder behoorlijk was voltooid. De bewoners van de stad moeten leren leven met een onaf modern centrum. Het besluit tot concentratie van de Koninklijke Marine in Den Helder brengt in een ander groot plan met zich mee, de Nieuwe Haven ooste lijk van het Nieuwediep. In het ver lengde van de Ruyghweg komt via een doorbraak een verbinding met twee nieuwe bruggen t.w. de Van Kinsbergenbrug en de Vice-admi- raal Moormanbrug. Gedurende drie decennia zullen hier vele miljoenen per jaar geïnvesteerd worden. Tij dens de 'koude oorlog' groeit de marinehaven uit tot een belangrijke en moderne NAVO-basis. Het zijn van marinestad en oorlogs- haven heeft ook in vredestijd enkele nadelen. Het eerste nadeel is de eenzijdige werkgelegenheid, ook wel als mono cultuur aangeduid. Het stadsbestuur heeft zich terecht jaren ingespannen ook andere werkgelegenheid aan te trekken en/of te bevorderen, zoals de visserij, de offshore, scheeps bouw, watersport, de gezondheids zorg en de kustrecreatie. Helaas is deze stad een paar belangrijke hogere onderwijsinstellingen kwijt geraakt. Een tweede nadeel wordt gevormd door de bouwbelemmeringen, zoals plofzones en hoogtebeperkingen. Op zeker moment begin jaren zeventig van de vorige eeuw wist nauwelijks iemand nog welke belemmeringen er precies golden en heeft het College van B&W aan Openbare Werken op dracht verstrekt een overzichtskaart van deze beperkingen te maken. Deze is jarenlang gebruikt, telkens weer in aangepaste vorm. Een gevolg van zo'n belemmering was bijvoor beeld dat de stad in de jaren zeventig voor uitbreiding moest uitwijken naar Julianadorp, zeven kilometer zuidelijk van de stad binnen de Li nie. In 1984 was de verdeling van de inwoners over de wijken globaal als volgt: Binnen de Linie 26.000, Nieuw Den Helder en Huisduinen 14.000, De Schooten 10.000 en Julia nadorp 14.000 inwoners. Er is nog een belangrijke ontwikke ling die van buitenaf kwam, dankzij de ligging van Den Helder ten op zichte van het Continentale Plat, dat was de offshore. In het begin van de jaren zeventig kwam een grote gas leiding naar de kust en vervolgens naar het industrieterrein Oostoever; daar werd een kapitale installatie ge bouwd door NAM en Petroland om het gas te zuiveren voordat het ver der naar elders kon worden getrans porteerd. Het aardgascondensaat dat bij dit proces vrijkomt wordt dagelijks per schip afgevoerd naar Rotterdam. Er volgden daarna nog drie gasleidingen. Ook werd de ha ven steeds belangrijker voor de be voorrading van de booreilanden en ook kwam er een onmisbare lucht haven voor helikopters, gekoppeld Gasbehandelingsinstaïlatie op het bedrijventerrein Oostoever (Balgzandpolder) gebouwd circa 1976/1977 en telkens uitgebreid. (Foto 2007) 30

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 30