waren alleen maar naar zee gericht. Al vanaf 1803 maakte Jan Blanken Jansz, Inspecteur Generaal van de Waterstaat, plannen5 voor verdedi gingswerken rondom Den Helder en voor een nieuwe grotere repara- tiewerf dan Het Nieuwe Werk. Die werden aan de keizer voorgelegd. Van 14 tot 17 oktober 1811 bracht Napoleon zelf een bezoek aan Den Helder. Hij bezichtigde de haven en de schepen en bezocht ook Texel. Het belang van zijn bezoek werd onderstreept door het vernoemen van een straat in Parijs naar Helder, de Rue du Helder. Napoleon veror dineerde dat deze stad een vesting moest worden, het 'Gibraltar du Nord'. De plannen van Jan Blan ken omvatten de Rijkswerf met een nat dok, droogdokken en diverse gebouwen, zowel voor de schepen als voor de bewapening, het geheel binnen een rechthoekig terrein met direct daaromheen een gracht en tevens op enige afstand een ring van forten, daar tussenin een verdedigingslinie de zgn. 'gedekte gemeenschapslinie' voor de noodza kelijke verbinding tussen de forten Erfprins (La Salie), Dirksz Admiraal (l'Ecluse), West- en Oostoever. Deze werken bepaalden voor de eeuwen daarna de stedenbouwkundige structuur van Den Helder en daar naast de functie als havenstad. De toevoeging van een spoorverbin ding in 1865 en een rijksweg langs het kanaal versterkten deze functie. Die periode tot 1875 was er een van groei en bloei voor Den Helder; de stad telde intussen 28000 inwoners. Na de opening van het Noord zeekanaal verplaatste een groot deel van de scheepvaart zich naar deze nieuwe toegang naar zee. Zo verdwenen de KNSM en de Maat schappij Nederland uit Den Helder. Het inwonertal liep met 3000 terug. Bovendien vond de regering het nodig in 1895 een Rijksvisafslag van formaat in IJmuiden te bouwen tot schade van de visserij in deze streek. De nieuwe afslag van Nieuwediep had in 1892 nog een record aan be somming opgeleverd. Toch bracht het Marine-etablisse ment tijdens de industriële revolutie veel nieuwe ontwikkelingen naar de stad; zeilvaart werd stoom- en schroefvaart, hout werd vervangen door staal en er verschenen nieuwe machines, kranen en gebouwen. De industriële kathedralen werden in het begin van de twintigste eeuw gebouwd. De visserij bleef door de eeuwen heen een bron van werk en inkomen. De Eerste Wereldoorlog leverde voor Den Helder geen spec taculaire ontwikkelingen op. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog was Den Helder een belangrijke stad van circa 40 000 inwoners, gro ter dan bijvoorbeeld Alkmaar. Met deze laatste Wereldoorlog be gint het verdriet van Den Helder pas goed, er voltrekt zich een catas trofe over de stad en haar inwoners. In mei 1940 maar ook daarna werd de stad bij herhaling gebom bardeerd, schepen en installaties werden onklaar gemaakt. Bij meer dan honderd bomaanvallen werden 1800 huizen vernield en sneuvel den 179 personen. De stad werd 'sperrgebiet' en later onderdeel van de 'Atlantikwall', daarvoor moesten delen van de stad met de grond ge lijk worden gemaakt, de bebouwing van Oud Den Helder, de Kanaalweg, de Hoofdgracht en de noordelijke helft van de Weststraat werd ge sloopt. De inwoners vluchtten of werden verdreven en over Noord- Holland geëvacueerd, er mochten niet meer dan circa 3000 mensen in de stad blijven. Bij de bevrijding in mei 1945 is er niets in orde in deze trieste stad. In juni telt men 9000 inwoners, er is grote woningnood, circa 20% van de woningvoorraad is weg en nog eens 20% onbruikbaar. Hier ligt een enorme opgave voor de wederopbouw en men gaat na tionaal en hier ter stede aan de slag om het "Nederland herrijst" waar te maken. De regering besluit op 29 juni 1947 dat de Marine terugkeert naar Den Helder, maar dat niet alleen, de marine wordt hier geconcentreerd. Er zal een nieuwe Marinehaven worden aangelegd op het Balgzand. Dat gaat flinke groei betekenen. Er komen grootse plannen voor Den Helder. In het plan 'drie miljoen Noord-Hollanders' moet de stad naar 100.000 inwoners groeien. Het aantal woningen ontwikkelt zich als volgt, in 1949: 8.000, in De pijlers van de Moormanbrug in wording (Circa 1950) 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 29