1 Het verdriet van Den Helder Ir. J.A. Vonk, oud directeur Openbare Werken en Stadsontwikkeling "Oh! Die ouwe Helder" 1 is een nostalgische weergave van beel den, sferen, gebouwen en andere dingen, die er eens in de stad aan het Marsdiep waren en er betreu renswaardig genoeg niet meer zijn, zoals de Laan, het Dijkje, de Westerkerk, de Marineclub aan de Hoofdgracht, het oude station en nog veel meer straten en gebouwen die onder de sloophamer zijn ge vallen. De oprichting van de Historische Vereniging 'Levend Verleden' is gro tendeels te danken aan de gevoelens die werden opgeroepen door dat oude Den Helder. De vereniging helpt de bevolking van de stad zich bewust te worden van hetgeen van historisch belang is en zo bij te dra gen aan het identiteitsbewustzijn van de Helderse stedeling. Jan Bre mer weet als geen ander die oude sferen op te roepen en de gebouwen te beschrijven. Maar ook anderen hebben ons in hun geschriften stuk ken geschiedenis nagelaten. Dit artikel wil het historisch besef stimuleren door naar enkele spe cifieke veranderingen te kijken en door te dringen naar de achtergron den daarvan. Wat schuilt er achter het 'verdriet' van veel Helderse ste delingen? Deze stad is niet of nau welijks gegroeid door de activiteiten van de Jutters zelf, maar de meeste veranderingen zijn van buitenaf opgelegd. Dit is geen stad van vrede maar van oorlog; door de wereldge schiedenis, de economische belan gen en de wereldoorlogen heeft het z'n vormen opgelegd gekregen. De natuurlijke ligging speelde daarbij een essentiële rol. Oorspronkelijk waren er twee dorpen, gehuchten eigenlijk, Huisduinen en Helder, waarvan de inwoners het hoofd boven water (en het zand!) hielden met visserij en wat landbouw. Het jutten was een niet onbelangrijke bijverdienste. Achter de duinen la gen de dorpen; duinen die de opge stoven buitenrand met strandwallen vormden van de grote Rijndelta2, waarvan Texel en Den Helder de in zee stekende punt vormen. Zo'n delta heeft een spannende relatie met de zee waarin ze is ontstaan en is aantrekkelijk voor mensen van wege de economische mogelijkhe den die de rivier en de zee te bieden hebben. De invloed van de delta en de deltadijken op de stad. De meeste mensen weten niet goed hoe een rivierdelta ontstaat. Laten we daarom nagaan hoe die haar vorm krijgt. Als een rivier van een vastelandplateau in zee stroomt vormt ze over tienduizenden jaren door de meegevoerde materialen aan weerskanten van de monding driehoekige afzettingen; het ge heel heeft ook weer een driehoe kige vorm overeenkomend met de Griekse hoofdletter delta, vandaar deze benaming. Naarmate de tijd verstrijkt wordt deze driehoek lang werpiger. Op een gegeven moment breekt de rivier bij een zeer grote afvoer door deze zijkanten heen en zoekt een nieuwe, kortere, weg naar zee. De eerste zijtak is gevormd. Ook aan de andere kant kan er zo'n doorbraak ontstaan en in de loop van de tijd nog meer. De zijtakken kunnen zelfs de hoofdstroom gaan vormen en er zal zich een estua rium, een netwerk van geulen, ont wikkelen. In Nederland liep de Rijn vroe ger via Utrecht en Leiden naar de Noordzee bij Katwijk. Er vormde zich een zijtak aan de rechter zijde, de IJssel. Aan de linkerkant ont stonden de Lek en de Waal (nu de hoofdstroom) en ook kwamen er doorbraken naar de Merwede en de Maas. Een ingewikkeld patroon van rivieren en zeearmen ontstond Schematische weergave van het ontstaan van een rivierdelta. 24 vastelcmdpiateau j zee rivier •j deltavorming

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 24