USS Bainbridge Maarten Noot "Nederlandse loods zet atoomkrui ser op een zandbank". Zo kwam dat eind juni 1989 in het landelijke nieuws. In elke krant schreeuwen de koppen en als nieuwsitem op de televisie. En ja die loods, nou die loods was ik. Ik verzeker u dat het een heel on prettig gevoel geeft als je zo in het nieuws komt. Gelukkig voor mij is toen nooit in de pers naar voren gekomen dat die loods Maarten Noot heette. Er zijn maar weinig loodsen die in hun hele loopbaan geen schade heb ben gevaren. Als ze dat zeggen lie gen ze meestal. Ook ik heb in die 25 jaar zeker zon veertig keer meestal kleine ongelukjes gehad, zoals een meerpaal ondersteboven gevaren of schade gemaakt bij het afmeren. Maar het geval met de Bainbridge zal me altijd bij blijven. Op zich niet zo spectaculair wat er gebeurde, maar de ophef die het daarna maak te was een stuk heftiger. De USS Bainbridge, een Ameri kaanse kruiser van 9200 ton met kernvoortstuwing stamde uit 1962, was 172 meter lang en stak 8,70 meter diep. Het was het derde in gebruik genomen nucleaire boven waterschip van de Amerikaanse marine. Het schip bezocht in het voorjaar van 1989 NW-Europa en lag eind juni 1989 een weekend voor een routinebezoek in de Hel- derse marinehaven. Omdat het om een nucleair schip ging werden er door de Koninklijke Marine aller lei procedures in de gang gezet en moest het schip ook speciaal toe stemming hebben om in de haven te mogen liggen. Zoals gebruikelijk bij bezoeken van nucleaire schepen aan Den Helder, werd er in de pers geen bekendheid aan gegeven. Op dinsdagmorgen 27 juni om 07:00 uur, net met laagwater, moest ik het schip naar zee beloodsen. Nou is 8,70 meter een grote diepgang voor Hel- derse begrippen, maar het was mooi weer en volgens de mij beschikbare gegevens, stond er genoeg water om veilig naar buiten te gaan. Beloodsen marineschepen In tegenstelling tot een vracht schip waarbij de loods veelal de navigatie volledig overneemt is dat op een marineschip niet ge bruikelijk. De loods bespreekt met de commandant en de navigatie- officier de te volgen route en ver der vaart de bemanning het schip. De loods grijpt alleen in indien hij van mening is dat het niet goed gaat. Dan moetje niet tegen de roerganger "Hard Bakboord" of zo roepen, want dat kijkt hij je aan of je niet goed snik bent, maar dan fluister je de comman dant het een en ander in zijn oor en dan komt het meestal goed. Alles ging probleemloos, totdat we dwars van de laatste boeien van het Schulpengat, de SI en S2 waren. Toen ging er een schok door het schip heen. Ik schrok daarvan, maar alle officieren en manschappen ke ken onverstoord voor zich uit. Blijk baar hoorde dat zo, dacht ik in mijn onschuld. Een paar minuten later echter be gonnen er allemaal telefoons te rinkelen. Toen brak er lichte paniek uit en werd de vaart uit het schip gehaald. Ik ving een gesprek op dat er moei lijkheden met de dome* waren, maar ik kon even later voorbij de verkenningston gewoon van boord naar de wachtende loodsboot Kok meeuw. Een uur later was ik weer aan boord om het schip terug naar de rede te brengen wegens schade. Er bleek een scheur in de dome te zitten, De USS Bainbridge ligt op steiger 23. Nieuwsgierigen worden op afstand gehouden. (Foto A. Vermeulen) 22

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 22