Van het bestuur Ko Minneboo Eind april. Koningsdag moet nog komen en dan vraagt de redactie al om een bijdrage van het bestuur voor het kwartaalblad van juni. Regeren en ook publiceren is na tuurlijk vooruitzien, maar het risico is toch wel dat u bij het lezen denkt: 'Levend Verleden' is inderdaad een mooie naam voor ons verenigings blad, maar "als bestuur actueel com municeren met de leden, vergeet het maar, het zijn nu al oude koeien". De vraag van de penningmeester om tijdig de contributie over te maken, indien u geen incasso mach tiging heeft afgegeven, is zeker geen oude koe. Als alle leden dat tijdig doen, besparen wij portokosten. Portokosten, veel geld dat wij de eerst komende jaren hard nodig hebben. Veel geld de komende jaren nodig?, ja! De kosten van 'Levend Verleden, haar verzending, de kosten voor de uitgave van boeken in de Histori sche reeks, het gebruik van PC en andere moderne opslagmiddelen, onze website, zullen blijven stijgen. En dus onze uitgaven. De pen ningmeester breekt daar nu al zijn hoofd over. Maar dat alles zal niet de grootste zorg zijn. Zoals u weet is het de wens van het bestuur om medio 2015 een over stap te maken van onze huidige huisvesting in het gemeentehuis naar de vernieuwde en uitgebreide school 7. School 7 waarvan de (ver) bouw nu volop in uitvoering is. Die verhuizing past in het streven zoals al verwoord in het beleidsplan van begin 2013. Met daarbij de gefor muleerde noodzaak van: 'samen werken en naar buiten treden. Dit najaar zal u op de algemene verga dering moeten beslissen of wij als HHV wel of niet verhuizen. Daarbij wordt het belangrijkste criterium of er voldoende gegarandeerde meer jarige financiën zijn. Die zijn er nu nog niet. Alleen contributieverho ging zal ons niet kunnen redden. Steunacties en sponsoren zullen ons moeten helpen. Uw bestuur werkt daar aan. Maar zij kan het niet al leen. Wie helpt? Wij zien de verhuizing naar school 7 als een unieke kans voor Den Hel der om haar geschiedenis dichter bij onze medeburgers te brengen. Regelmatig vraag ik nieuwe be woners van onze stad, zelfs zij die hier al vele jaren wonen, of zij iets weten van die geschiedenis. En dan is het antwoord toch bijna altijd teleurstellend: "dat wist ik niet, is dat echt zo?" Waar zouden ze de Helderse geschiedenis ook moeten vinden. Het Marinemuseum, het Reddingmuseum, Kijkduin? Helaas, wat kunnen wij trots zijn op deze landelijke publiekstrekkers, maar het verhaal van de geschiedenis van (de burgers) van Den Helder vertellen doen zij niet of nauwelijks. Ook de plaatselijke media besteden regelmatig aandacht aan de ge schiedenis, maar dat blijft 'dagelijks werk'. Er is geen plek waar (nieuwe) bewoners zich in de historie kun nen verdiepen. Dat onbekend zijn, is misschien wel een stukje van de Helderse problematiek, wat bindt ons eigenlijk, wat leert dat verleden ons? Waar vind ik wat? De deelname van de HHV aan de stadswinkel van Woningstichting Den Helder is daarom een bewuste keuze van het bestuur. Niet alleen vertellen wat er aan vernieuwingen komt, maar een koppeling maken met het verleden. Wat is er allemaal in onze stad gebeurd. De eerste re acties zijn wederom zeer leerzaam. Juist met de komende meidagen voor de deur. Den Helder, het vaakst gebombar deerd? Dat heb ik nooit geweten! De bewoners de laatste strenge winter de stad uit gedreven, is dat echt waar? Verschrikkelijk. Nu snap ik pas waar om die oudere jutters soms zo boos kunnen zijn. Waar kan ik er meer over vinden? "Wel wordt lid van de HHV en ontvang in ieder geval het kwartaal blad. En steun ons in het streven voor een Helders Historisch Cen trum in de nieuwe school 7!" Het lijkt te werken. Contributiebetaling 2014-2015 Op 1 juli begint het nieuwe verenigingsjaar, het moment om uw contributie voor het nieuwe jaar over te maken naar bankrekening NL13.INGB.0003.1545.17 tnv de Helderse Historische Vereniging. Door de algemene Vergadering van 7 november 2013 zijn de volgende bedragen vastgesteld: Algemene leden 24,— (leden met een incassomachtiging 23--); huisleden 6,-- en leden die een postadres hebben in het buitenland 28,--. U mag altijd een groter bedrag over maken dan hierboven vermeld staat. Wilt u op uw overschrijving uw postadres vermelden? Voor de leden met een incassomachtiging zal deze rond 1 augustus worden geïnd. De contributie dient voor 1 september betaald te zijn. Heeft u vragen over de betaling bel dan de 2e penningmeester 0223-621997. 2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 2