Een ander oorlogsverhaal uit Den Helder Falkena &Van Os zette 300 man aan het werk voor Duitse bunkerbouw Arie Booy Dick Falkena groeide op in het Den Helder van de jaren vijftig. Hij speelde graag op door oorlogs geweld kaal geslagen plekken in de marinestad. Soms verbood een moeder haar kind echter om met Dick te spelen. Pas toen hij vol wassen was, begreep Falkena hoe dat kwam. Zijn vader, Djurre Falkena, bleek met zijn transportbedrijf voor de Duitsers aan de Atlantikwall te heb ben gewerkt. „Mijn vader was fout, daar is geen twijfel over", conclu deert hij na diepgaand onderzoek van vele bronnen en gesprekken met Helderse ooggetuigen. „Maar er zat ook een keerzijde aan zijn verhaal." Er bestaan niet veel boeken die geschreven zijn door kinderen van foute Nederlanders. Schaamte over het collaboreren van de ouders nodigt niet uit om al te diep in het verleden te gaan spitten. Ook voor oud-Nieuwedieper Falkena heeft het enige tijd geduurd voordat hij zich tot het levensverhaal van zijn ouders kon zetten. In de eerste plaats komt dat doordat Djurre en zijn vrouw Dirkje hun oorlogsgeheim voor zich hielden. Pas toen zij overleden waren en hun zoon Dick al lang en breed volwassen, kwam uit dat Djurre in de oorlog instrumenteel was geweest voor de bouw van de Atlantikwall. Samen met zijn com pagnon Geert van Os had Falkena sr. een transportbedrijf dat alle ma terialen voor de bouw van de hon derden bunkers in Den Helder naar de bouwplaatsen vervoerde. In zijn boek De Keerzijde legt Dick Falkena uit hoe het zo gekomen is. Vader Djurre en moeder Baukje Falkena op hun trouwdag in 1940. Het is een zeer persoonlijk relaas geworden waarbij de zoon zijn vader niet spaart. „Hij was een schuinsmarcheerder", betoogt de au teur. „Mijn vader was fout en heeft dit gedrag veel te lang volgehouden. Daarvoor is hij na de oorlog ook zwaar gestraft." Djurre Falkena werd niet één, maar twee maal een lange periode gevangen gezet in Fort Erf prins. Daarna is gepoogd hem een beroepsverbod op te leggen, maar dankzij optreden van zijn advocaat mocht Falkena toch weer zijn oude stiel als groenteboer oppakken. Dick Falkena schetst in zijn rijk geïllustreerde boek een indringend beeld van het Den Helder tijdens de oorlogsjaren. Het was armoe troef en de groenteboeren verdienden geen droog brood meer vanwege het leeglopen van de stad door de voortdurende luchtaanvallen van geallieerde bommenwerpers. Groenteboeren beschikten over paard en wagen en het lag voor de hand dat ze zand gingen rijden voor de Duitsers die het materiaal gebruikte om de hangars op vlieg veld De Kooy te beschermen tegen schade door bommen. Toen die klus achter de rug was kwam de bouw van de Atlantikwall op gang. Bouwbedrijven als NBM waren de aannemers. De bouwma terialen werden per schip en spoor aangevoerd. Falkena Van Os organiseerden het transport vanaf de Binnenhaven en het NS-station naar het zogenoemde Pi-Park. Pi was een afkorting van Pionier, zoals de Duitsers opslagplaatsen van ma terialen voor verdedigingswerken noemden. Het terrein lag achter de Hector Treubstraat en diende als tussenstation. Vandaar gingen de 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 10