De eerste duikproef voor de 01 ('Luctor et Emergo') in het natte dok van Willemsoord. Voor het geval het mis mocht gaan, gebeurde dat onder de mastbok. Luitenant ter zee le klasse P. W.B. Steenkamp maakte deze komische pentekening in 1944 in het Japanse krijgsgevangenkamp Changi. Steenkamp, in 1903 geboren in Den Helder, maakte na zijn pensionering (1950) ook illustraties voor wervingsfolders van de Koninklijke Marine. (Marinemuseum) Den Helder gestuurd. Binnendoor is de bedoeling. Koster: 'Dat kwam helemaal niet in mijn kraam te pas. Ik wilde met de boot over zee. Na enig voorbereidend werk ging de boot buitenom naar Den Helder.' Een waagstuk, zonder geleide en op eigen kracht, maar het schip arriveert bin nen 12 uur en zonder problemen bij Willemsoord. De proeftochten zijn een succes. 'De Luctor kwam met vlag en wimpel door zijn examen', aldus Koster. De onderzeeboot kan twaalf uur achter een, boven water varende, een ge middelde snelheid bereiken van 8,35 knopen en drie uur achtereen, onder water varende, een gemiddelde snel heid van 7 knopen. Bovendien door staat de boot een onderwaterproef van 15 minuten op een diepte van 30 meter. De marine besluit het schip te kopen voor 430.000 gulden. Vrijwilligers De prestatie van Koster blijft niet onopgemerkt. Hij wordt wegge kocht. Maar hij vertrekt pas nadat hij de eerste marinebemanning on der commando van luitenant-ter zee jhr. G.L. Schorer heeft opgeleid. De bemanning bestaat uit vrijwil ligers, die een zeer strenge keuring moeten ondergaan. Behalve hun gewone loon krijgen ze een onder watertoelage. En bij een dodelijk ongeval kunnen de nabestaanden op een extra pensioentoelage reke nen, zo wordt wettelijk bepaald. De bootsbemanning wordt vastge steld op acht man. De eerste man schappen bestaan inclusief reserves uit: luitenant-ter-zee der 2e klasse jhr. G.L. Schorer (commandant), luitenant-ter-zee der 2e klasse D. Scalongne reservecommandant), luitenant-ter-zee der 2e klasse C.H. de Goeie, sergeantmachinist J. Ge stel, sergeantmonteur J.H.M. Koot- ker, sergeantmajoor torpedomaker H.A. Quant, korporaal torpedoma- Jhr. G. L. Schorer (1876-1955), luitenant ter zee le klasse, was de eerste commandant van de 01. Hij speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Onderzeedienst. Hij beëindigde zijn carrière bij de marine als viceadmiraal. ker J. Bouwen, korporaal stoker J.H. Ewald, stokerolieman J. de Visser, stokerolieman D. Brasem en ser geant torpedomaker C. Boevere. Geruisloos 'Dit kleine, selecte gezelschap stelt de Onderzeesche torpedoboot no. 1 op 21 december 1906 in dienst in de 'miljoenenhoek van de Rijks werf te Willemsoord', schrijft J.J. Leeflang, luitenant-ter-zee le klas se, in het gedenkboek 'Wegdui ken...!' bij het 60-jarig bestaan van de Onderzeedienst. 'Dat dit geruis loos gaat is niet zo verwonderlijk. Men ziet niet te veel van het bootje: 20,4 m lang en met een grootste breedte van 3,5 m ligt het ergens in een hoek van de werf. Daarbij is slechts een klein gedeelte boven water zichtbaar, waar de vaste peri scoop hoog boven uit steekt. De bewapening wordt gevormd door één boegbuis van 45 cm, terwijl drie torpedo's kunnen worden meegenomen met een gewicht van 556 kg. De torpedo's moeten in stukken aan boord worden ge bracht en aldaar worden gemon teerd. De voortstuwing bestaat uit een viercilinder benzinemotor, een hoofdelektromotor van 65 pk, een accumulator van 60 cellen en één schroef. 9

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 9