Eerste duik in natte dok zonder pottenkijkers Viceadmiraal Schorer over eerste onderzeeboot:'Het was een onooglijk bootje' Wout Smit andere tegenslagen arriveerde het schip pas een week later. De proef nemingen die volgden bleken ook al geen succes, zodat de boot langs dezelfde weg werd teruggesleept. 'Die Amerikanen waren geen zeelui', stelde Paul Koster vast. 'De boot kan het allemaal heel best.' Koster ontpopt zich als de reddende 'De geboorte vond geruisloos plaats, ergens in den millioenenhoek van 's Rijks Werf te Willemsoord, naar den geest des tijds zonder eenige plechtigheid, zonder eenig vertoon,' schreef jhr. G.L. Schorer, viceadmi raal b.d., veertig jaar later. 'De eer steling was, om van buiten af aan te zien, een onooglijk bootje en een ieder, die meer dan één streep op de mouwen had, haalde er zijn schou ders voor op.' Nederland dreigde de boot te mis sen en achterop te raken bij de ont wikkeling van het militair materieel in andere landen. Daarom besloot de Koninklijke Maatschappij De Schelde op eigen initiatief en voor eigen rekening een onderzeeboot te bouwen. Het ontwerp hiervoor was afkomstig van John Philip Holland, een Ier die in 1872 naar de Verenig de Staten was geëmigreerd. Een technicus van John P. Holland Tor- De bemanning van Hr.Ms. 01 was vastbesloten van de eersteling van de Nederlandse Onderzeedienst een succes te maken. (Marinemuseum) Paul Koster (1860-1941), luitenant ter zee le klasse, was toezichthouder bij de bouw van de eerste Nederlandse onderzeeboot in 1904 en belast met proefnemingen. Hij demonstreerde zoveel vertrouwen in de 'Luctor et Emergo' dat de marine besloot het schip te kopen en om te dopen in Hr.Ms. 01. Koster was medeoprichter en erelid van de Nederlandse Vereniging 'Onze Vloot'. engel, ook tegenover de minister. Hij is zo enthousiast geworden over het project en zo overtuigd van de mo gelijkheden, dat hij een Nederlandse bemanning bij elkaar zoekt, voor een deel afkomstig van de marine. Die raakt snel vertrouwd met het schip. De Luctor et Emergo wordt voor een nieuwe reeks proefnemingen naar Het lelijke eendje waar Schorer het over had, was de 01, de eerste Ne derlandse onderzeese torpedoboot, die aanvankelijk Luctor et Emergo (Ik worstel en kom boven) heette. Als commandant was Schorer in 1906 nauw betrokken bij de eerste 'stapjes' van het jongste kind van de marine, wier komst met veel scep sis werd ontvangen. De Tweede Kamer en Defensie waren verdeeld over de aanschaf van een onderzee boot. Veel mensen vond het een griezelig idee om je op te sluiten in een capsule en daarmee onder wa ter te varen. pedo Boat Company, ir. Marly Hay, stond de werf met raad en daad ter zijde. De Koninklijke marine vaar dige een zeeofficier af, luitenant-ter zee der le klasse Paul Koster, om mee te kijken. Op 1 juni 1904 werd in Vlissingen de kiel gelegd. Anderhalfjaar later was de afbouw zo ver gevorderd dat de Luctor et Emergo naar Willems oord kon worden gesleept. Er kwam een Amerikaanse bemanning voor over. En veiligheidshalve ging de tocht naar Den Helder binnendoor. Door mist, kleine aanvarinkjes en 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 8