opkomst van het Zionisme aan het eind van die eeuw maakte de zespun tige ster tot hèt Joodse symbool. Helaas functioneerde de gele Joden ster gedurende het nazi-regime ook als teken van discriminatie en ter onderscheiding van de overige niet- Joodse bevolking. Het maakte ver volging en vernietiging gemakkelij ker. In augustus 1928 werd een nieuwe synagoge (architect Harry Elten) aan de Kanaalweg geopend. De aanwijzer voor het aangeven van het einde van de komende Sabbath werd ontworpen door Harry Elten en was een geschenk van het echtpaar G. Oudkerk-van Praag uit Amsterdam. "De Stad" 31-08-1928) Instrumenten Interessant zijn de afbeeldingen op de zerken van Levi van Gelder, Ja cob Prins, Joseph Jacob Coltof en Meïr van Tijn. Zij waren "wezenlijk" besnijder zoals uit de vertaling van een der teksten valt te lezen. We zien hier afgebeeld de instrumenten die gebruikt werden bij de rituele besnijdenis -de Briet Mila- van pas geboren Joodse jongetjes en wel op de achtste dag na hun geboorte. "Ieder jongsken, als het acht dagen oud is, zult gij besnijden'XGenesis 17:12). Het zou een door God (Jahweh) voorgeschreven teken zijn dat men is opgenomen in het verbond dat God sloot met Abraham. Opdat hij bool. En enig verband met de bijbelse koning David is niet aantoonbaar. Het was een algemeen gebruikt ornament, dat rond het begin van de algemene jaartelling al ter decoratie van synago gen werd gebruikt. Maar de ster is ook terug te vinden in vroege Arabische kunst en architectuur in middeleeuw se kerken. Als decoratie van religieuze objecten, zoals sederschotels en chanoekalam- pen werd de Davidster rond het be gin van de 19e eeuw populair. De De sloop van de Kanaalweg. Rechts de synagoge. De Davidsster Dat we de zeshoekige Davidster veel vuldig op Joodse grafzerken aantref fen is natuurlijk niet verwonderlijk. Het Hebreeuwse "Mageen Davied" wordt weliswaar in het algemeen ver taald als Davidster, maar de letterlijke vertaling luidt eigenlijk: "schild van David". Van oorsprong is deze zes puntige ster (een combinatie van twee gelijkzijdige driehoeken - een zoge naamd hexagram) - geen Joods sym- 32

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 32