Heldor De 01 in de toegang naar de Marineschutsluis ter hoogte van het Arsenaal van de Rijkswerf. Koningin Wilhelmina volgde op 19 september 1907 de verrichtingen van de 01 op zee. Prins Hendrik bezichtigde de 01 in Den Helder op 27 maart 1908. Varen met een on derzeeboot deed Wilhelmina op 22 december 1914 in Vlissingen (met de 04) en op 13 september 1916 in Den Helder (met de 03). 'Deze Ko ninklijke onderwatervaarten maak ten een onuitwisbare indruk', aldus Leeflang. 'vooral op de mannen van de Onderzeedienst.' De 01 heeft dienst gedaan tot 1920. De toren is behouden gebleven en staat voor het gebouw van de On derzeedienst op de Nieuwe Haven. Commandant Schorer (1876-1955) wordt beschouwd als de grondleg ger van de Onderzeedienst. Meer dan 25 jaar heeft hij voor deze dienst gewerkt. Hij bracht in 1916 de eerste onderzeeboot (KI) naar Nederlands-Indië. De Onderzeedienst maakte aanvan kelijk onderdeel uit van de Torpedo- dienst. Zij verhuisde in 1919 naar de Spoorhaven. In 1920 ging de Torpe- dodienst op in de Onderzeedienst Paul Koster (1868-1941) werkte na zijn vertrek bij de marine en scheepswerf De Schelde voor de firma Whitehead Co in Fiume. Hij verliet dit bedrijf in 1910 en werd twee jaar later directeur van de Paul Koster als zakenman, geportretteerd voordat de Amerikaanse senaat zijn rol in de internationale wapenhandel onderzocht. De beschuldigingen die in 1934 tegen de 'koopman des doods' werden geuit, leidden ertoe dat hij zijn erelidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Vereniging 'Onze Vloot' opzegde. De oud-marineofficier had in 1906 deze vereniging opgericht. (Foto 'Onze Vloot') Europese vestiging van de Electric Boat Company in Parijs tot 1931. Deze firma leverde nog de ontwer pen voor een aantal Nederlandse onderzeeboten. Vervolgens werd hij directeur-gene raal voor Europa van de American Armament Company. Uit een on derzoek door een commissie van de Amerikaanse senaat bleek hij een bedenkelijke rol te hebben gespeeld in de internationale wapenhandel. Koster werd daarover in eigen land door de aanhangers van 'het gebro ken geweertje' fel bekritiseerd. In een interview met Menno ter Braak voor het Vaderland verdedigde de 'koopman des doods' zich met de woorden: „Ik heb er larie aan be handeld te worden als een schul dige, want ik heb nooit een vlieg kwaad gedaan. Handel in onderzee boten is handel als alle handel. Het is een buitengewoon interessant vak, het wapenvak, maar ik ben zelf de meest vreedzame man ter we reld." (Bronnen: Veertig jaren onderzee dienst 1906-1946; Wegduiken...! De Nederlandse Onderzeedienst 1906- 1966; Klaar voor onder water, hon derd jaar Nederlandse onderzeebo ten, Robin Snouck Hurgronje e.a.) 11 Oorlogschepen ami wal

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 11