De 01 in de Marine Binnenhaven met de Ankerparkbrug op de achtergrond. (Collectie Cees Rondèl) De 01 op zee. 'De bemanning van het bootje heeft geen orders, geen voorschriften, geen wallaadinrichting voor de batterij, geen gedestilleerd water, geen zwa velzuur, benzine mag niet op de werf worden opgeslagen, er is geen sym pathie en geen belangstelling. Mis schien juist daardoor is deze groep van pioniers vast besloten om het bestaansrecht van de onderzeeboot te bewijzen, om de marine te tonen welk een geducht wapen het is. 'De eerste maal onderwater gaan als oorlogsschip dient eind januari 1907 te geschieden in het bassin van de Rijkswerf, onder de mastbok opdat, zou er iets mis gaan, de boot direct kan worden opgehesen.' On der druk van de Kamer die zo zeer voor ongevallen bevreesd is, zendt de minister van Marine Cohen Stu- art op de dag van de proefneming nog een telegram met de waarschu wing 'Weest in vredesnaam voor zichtig'. Leeflang: 'Dit is niet zo verwonder lijk. Vooral in Frankrijk en Enge land waren reeds talrijke, soms ern stige ongevallen met onderzeeboten voorgevallen. Beide landen hadden reeds een boot verloren met respec tievelijk negen en veertien doden, en regelmatig werden nieuwe onge lukken gemeld, vaak met dodelijk afloop.' Ontberingen De bemanning van de 01 was door de heren Hay en Koster grondig opgeleid. Alles verloopt uitstekend zodat spoedig daarna oefeningen op zee kunnen beginnen. Nog in de zelfde maand januari komt de peri scoop echter in aanraking met een ijsschots. 'Daardoor stond de peri scoop zo krom als een hoepel', aldus commandant Schorer. Het varen moet voorlopig worden stopgezet. Geheel rouwig is de bemanning daar niet om, want het varen met de 01 in wintertijd is niet van ontbe ringen ontbloot. Leeflang: 'Zodra er maar enige deining staat spoelt het water over dek en toren heen en is het vastgrijpen wat je kunt om er niet af te spoelen. De navigatie wordt dan vanuit de toren geleid, waarbij de officier van wacht, tu rende door de kleine glaasjes, een slecht uitzicht heeft. Het bootje maakt daarbij allerlei vreemde, on verwachte bewegingen, die de be manning vaak langdurig zeeziek doen zijn. Doch het is zeewaardig, beter dan men had durven hopen en onder water is hij bijzonder goed bestuurbaar.' De periscoop wordt na de botsing met de ijsschots min of meer recht - gebogen. 'Echt recht is hij nooit meer geworden', constateerde Scho rer. De Kamer besloot in 1908 geld be schikbaar te stellen voor een tweede onderzeeboot. Er volgden al gauw meer bestellingen, ook voor Neder- lands-Indië. Deze boten werden voorzien van een Duitse dieselmo tor. Over de viercylinder benzine motor in de 01 was men minder tevreden. 10 De Eerste Nederl. Onderzee boot l

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2014 | | pagina 10