Abraham de Jong beleefde de inval van de Duitsers in Arnhem aan boord van de
kanonneerboot Hr.Ms. 'Freyr'.
Beiden raken in Indië actief betrok
ken bij de strijd tegen de Japanners.
Tijdens de Slag op de Javazee op 27
februari 1942 bevindt Storm zich
aan boord van Hr.Ms. 'De Ruyter',
het vlaggenschip van schout-bij-
nacht Karei Doorman. Hij sneuvelt
wanneer zijn schip tot zinken wordt
gebracht. Ook het schip van Bram,
Hr.Ms. 'Kortenaer', wordt door
een Japanse torpedo geraakt. Een
geweldige explosie licht het schip
als het ware uit het water en kwakt
het er vervolgens weer in terug. De
jager breekt doormidden. Vóór- en
achterschip richten zich bijna recht
standig uit het water op en zakken
dan weg in de diepte.
Haaien
Bram overleeft de explosie. Voor
de tweede maal ligt hij als drenke
ling in zee. De temperatuur van het
water is veel hoger dan dat van de
Noordzee destijds, maar nu zijn de
golven bedekt met een laag olie. De
houten reddingvlotten waarmee de
Kortenaer is uitgerust, komen bo
vendrijven en vormen een redding
boei voor hem en de 122 andere
drenkelingen. De overlevenden zijn
bang dat haaien op de bloedsporen
af zullen komen, en leggen de ge
wonden daarom op de vlotten.
Na zeven uur ronddobberen worden
ze opgepikt door HMS 'Encounter'.
„Wij zagen jullie de lucht in gaan", ver
tellen opvarenden van de Britse jager.
„Als daar drie of vier levend afkomen,
is het veel, zeiden we." Zijn vrouw ver
telde later: „Daar in de Javazee is Bram
in één nacht grijs geworden."
Tijdens geheime verkenningsope
raties spioneert Bram in 1942 als
schipper van de zeilschoener Mol-
lie langs de kust van Nieuw Guinea
op de bewegingen van de Japanse
invasievloot. s Nachts volgen ze de
Japanse operaties, seinen snel hun
rapporten naar huis. Overdag ver
stoppen ze zich in kreken. Na een
aantal maanden keert hij op eigen
verzoek terug bij de 'echte' marine,
op de Nederlandse lichte kruiser
Hr.Ms. 'Tromp'. Daarmee neemt hij
deel aan allerlei oorlogshandelin
gen. Weer kruipt hij door het oog
van de naald. Verschillende keren
wordt zijn schip flink beschadigd
door Japanse granaten, maar steeds
komt hij er goed uit - ook al meldt
de Japanse propaganda meermalen
dat de Tromp tot zinken is gebracht.
De oorlog brengt Bram niet alleen
narigheid. Aan boord van de Tromp
ontmoet hij als officier van dienst
in Perth Joyce Medcalf. Deze Aus
tralische marvaofficier komt code
boeken brengen. „Het was liefde op
het eerste gezicht", zal Bram later
zeggen. Ze trouwen op 21 oktober
1944. Tien maanden daarna wordt
hun eerste kind, Ian, geboren.
Eind 1947 keert Bram terug naar
Nederland. Zes jaar na zijn riskante
vlucht ziet hij zijn familie eindelijk
weer en kan hij zijn vrouw en zoon
tje voorstellen.
Provo's
Zijn carrière bij de marine eindigt
in 1968. Hij is dan als kapitein-ter-
zee Commandant Maritieme Mid
delen Amsterdam. Hij woont daar
op de plaats waar ruim een eeuw
eerder zijn voorvader, admiraal
Van Gogh, het commando over de
Nederlandse marine voerde. Hij kan
daar zijn logistieke en organisatori
sche talenten tonen en hij geniet van
de vele representatieve verplichtin
gen zoals staats- en vlootbezoeken.
Hij is betrokken bij het huwelijk van
Beatrix en Claus. Maar hij krijgt ook
andere zaken aan zijn hoofd. Ma
trozen en mariniers slaan op 4 april
1966 provo's uit het Centraal Station
omdat die zondagsavonds hun
meisjes lastig vallen. De volgende
dag vegen ze Dam schoon. Ondanks
de massale sympathie voor deze ac
tie, worden alle betrokkenen krijgs-
tuchtelijk bestraft. Hij moet zorgen
dat die maatregel bij zijn manschap
pen wordt uitgevoerd.
„Hij was een goede, zorgzame vader,
die veel om zijn gezin gaf. Maar aan
boord had hij de reputatie streng te
zijn", vertelt zijn zoon Ian (67). Hij
is door Jan Spoelstra van het comité
Nabestaanden Onderzeeboten op
gespoord om hem op de hoogte te
stellen van de vondst van het zilveren
armbandje. „Ik wist niets van het be
staan ervan", zegt de oud-diplomaat
in Den Haag. „Mijn vader heeft daar
nooit iets over verteld. Ik vind de
vondst heel bijzonder. Een enorm
toeval. Wat een ongelooflijke dingen
kunnen er toch gebeuren!
„Dat armbandje heeft hij speciaal
laten maken. Hij moet het zijn ver
loren toen ze probeerden de buiten
boordmotor te starten. Hij heeft zich
vast gerealiseerd dat hij veel risico
122