Vertraagde aflevering Zr.Ms. ramschip'Schorpioen' Dick Vries Optimisme In 1867 bestelt de Nederlandse re gering een aantal dan zeer moderne van ijzer gebouwde en gepantserde ramschepen en monitors bij par ticuliere werven in Engeland en in Frankrijk. Eén van de betreffende ramschepen is de 'Schorpioen', te vermelden, dat het contract voor de bouw van het ramtorenschip 'Prins Hendrik der Nederlanden' als leidraad heeft gediend voor het con tract met FCM en dat eerstgenoemd contract geen enkele aanleiding tot moeilijkheden heeft gegeven. Op 18 januari 1868 wordt de 'Schor- Het museumschip 'Schorpioen' van het Marine museum in het natte dok van de Oude Rijkswerf Willemsoord, zomer 2012. (Foto Dick Vries) thans museumschip van het Mari nemuseum, die besteld wordt bij de Franse werf van de Compagnie des Forges et Chantiers de la Méditerra- née (FCM) te Fa Seyne, bij Toulon aan de Middellandse Zee. Het schip wordt daar in augustus 1867 op stapel gezet. In november 1867 deelt de minister van marine, G.C.C. Pels Rijcken, aan de Tweede Kamer mee, dat in het contract met de FCM is bepaald, dat het ramschip 'Schorpioen' op 15 maart 1868 zal worden afgeleverd en dat hij er vertrouwen in heeft, dat de contractant aan deze verplichting zal voldoen. Hij licht dit toe met pioen' bij de FCM te water wordt gelaten. Een maand later wordt kapitein-luitenant ter zee Willem Karei Van Gennep bij Koninklijk Besluit naar Frankrijkgedetacheerd om vanaf 1 maart toezicht te hou den op de afbouw van het schip. In het voorjaar van 1868 moet ech ter al duidelijk zijn geweest, dat de geplande afleverdatum niet gehaald wordt. In sommige Vaderlandse bladen verschijnen dan zelfs al on gunstige berichten. In de loop van de maand april wordt niettemin duidelijk, dat de voor de 'Schorpi oen' geselecteerde bemanning eerst daagszal afreizen naar Frankrijk. De genoemde ongunstige berichten kunnen dus minst genomen als zeer overdreven beschouwd worden. Proeftochten De al in Frankrijk verblijvende kapitein-luitenant Van Gennep krijgt in dezelfde maand april de bevelvoe ring over het schip opgedragen. De luitenant ter zee J.F. van Kervel wordt le officier en de luitenants ter zee 2e klasse R.T. du Cloux, F.W. Hudwig en H. van den Pauvert worden even eens aan de état major toegevoegd. Het zelfde geldt voor de officier van gezondheid 2e klasse C.J. van Stoc- kum en de officier van administratie 2e klasse W.F.E. la Rutte. De reis van de manschappen en de officieren, tezamen 110 man, naar Frankrijk begint op 12 mei 1868 in Den Helder met de inscheping aan boord van het raderstoomschip le klasse Zr.Ms. 'Valk' waarmee naar de Moerdijk wordt gevaren. Vanaf de Moerdijk wordt de reis op 15 mei per spoor voortgezet. Na een kort oponthoud in Paris gaat de treinreis verder naar Toulon waar men in de morgen van 17 mei aankomt en inscheept op de 'Schor pioen'. Op de zelfde dag wordt het schip in dienst gesteld. De eerste proeftochten met het schip geven echter onvoldoende resultaten - ten aanzien van de snelheid der vaart' - te zien. Hier door dienen 'herhaalde veranderin gen aan het schip' in het bijzonder aan de schroeven en schroefassen te worden aangebracht om alsnog het gewenste resultaat te bewerkstel ligen. Daarbij worden aldus Van Gennep 'door de Compagnie geen moeite en onkosten gespaard om te voldoen aan de bij contract bepaalde vaart'. 72

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2013 | | pagina 8