Telepaat Max Louis Blitz (Maloitz) in Den Helder Rens Schendelaar Als in de jaren dertig van de vorige eeuw een uitgaansavond werd ge organiseerd in het Casino aan de Kanaalweg was het vrijwel altijd een daverend succes. Grote namen als Louis en Henriëtte (Heintje) Davids, de dichter zanger Speenhoff, Fien de la Mar (vernoeming De la Mar The ater), het jongenskoor Wiener San- gerknaben, de René Sleeswijk revue met Snip en Snap en zelfs het circus trad er op. Het bijzondere gebouw lag tegenover de Mosterdbrug en had een voorzaal, een schouwburg zaal en er vonden optredens plaats in de tuin. Het Casino was in die jaren een begrip en werd gezien als de schouwburg van Den Helder. Er vonden zelf politieke bijeenkomsten plaats. Maar er was ook het popu laire Sint Nicolaasfeest voor de Hel- derse jeugd met wel 400 kinderen in de zaal. En niet te vergeten op tredens van acteurs als Louis Bouw meester, Ko van Dijk en Albert van Dalsum, het revue gezelschap Henri ter Hall en The Ramblers o.l.v. Theo Uden Marsman. Kortom, de avon den die de joodse familie Polak in hun Casino organiseerden waren fameus bij de Nieuwediepers. Opsporingszaken en theater In 1932 haalde Meijer Polak voor het eerst de bekende telepaat-hel derziende Max Louis Blitz voor een optreden naar Den Helder. Dat jaar liet hij ook al het achtjarige won derkind Nelly Paoli uit Amsterdam in het Casino optreden. Het meisje bezat buitengewone helderziende gaven. Ja, Polak wist precies wat het publiek enthousiast maakte. Zoals het ongrijpbare en onbekende als telepathie, want dat boeide de zaal. Daarbij moet opgemerkt worden dat nog niet zo heel lang daarvoor, in de jaren 1910, waarzegsters en waarzeggers door de politie uit Den Helder werden geweerd wegens vermoedens van bedrog. Er hing dus een zekere mysterie om men sen die bekend stonden om hun bijzondere gaven en dat maakte de optredens nog spannender. Max Louis Blitz (geboren 21 februari 1895 te Amsterdam en enig kind) was oorspronkelijk diamantbewer ker, maar maakte al op jeugdige leeftijd de overstap naar het theater. In 1912 debuteerde hij als acteur op het toneel en vanaf 1914 was hij verbonden aan Max Gabriels Ope rettegezelschap. Vervolgens trad hij toe tot De Nederlandsche Opera. Zijn eerste seance hield hij in 1919 en vanaf dat jaar werkte Blitz als telepaat aan vele opsporingszaken. Daarnaast trad hij als telepaat-hel derziende op in de theaters onder het pseudoniem Maloitz. Bijzondere opdrachten In de koude decembermaand van het jaar 1932 hield telepaat Maloitz een, wat hij noemde, straatdemon stratie in de Helderse binnenstad. Keurig in smoking, versierd met vele onderscheidingen en op de autotreeplank staande hield hij een voor hem onbekend persoon bij de pols vast die in de auto zat. Deze persoon moest van Maloitz geconcentreerd aan de opdrachten denken die Maloitz moest uitvoeren zodat hij als medium de informatie 'ontving' om de opdrachten te kun nen uitvoeren. Zelf noemde hij het: 'Het lezen van de gedachten van een bepaalde persoon, waarmee men al dan niet in contact staat'. De op drachten waren samengesteld door een vooraf gevormde commissie die bestond uit hoger politiepersoneel, de gemeente en de pers. De Hel derse Courant van 3 december 1932 schreef uitvoerig over de demon stratie: "Zoals wij reeds meedeelden, zou donderdagmiddag een straatde monstratie plaatshebben door de telepaat Maloitz, die hier zondag avond in Casino zal optreden. Deze demonstratie slaagde schitterend en tot grote voldoening en ten dele ook verbazing van de vier controlerende heren. Een schriftelijke opdracht was samengesteld en in een ver zegelde envelop ten politiebureel Het vooroorlogse Casino aan de Kanaalweg tegenover de Mosterdbrug. 77

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2013 | | pagina 13