ten over een afstand van
omstreeks 7 mijl, 12.82
knopen geweest. De snelste
vaart heeft zich uitgestrekt
tot 13.40 knopen. Enige
evolutieën zijn volkomen
geslaagd; het schip stuurde
recht met een enkele ma
chine en luisterde goed
naar het roer ondanks de
enkele werkende schroef;
de wending van het schip
is zeer kort. Bovendien
heeft het schip op de reis
van Toulon naar Hyères,
in weerwil dat er zeer veel
deining was, zich geken
merkt als een goed zee
schip, het slingeren en het
stampen zijn nagenoeg onbetekenend
en doen verwachten, dat het zich op
zee goed zal gedragen, ondanks de
weinige hoogte van het bovenschip
boven het water."
Op grond van de beschreven resul
taten wordt geconstateerd, dat het
schip aan al de gestelde eisen vol
doet en dat de FCM de bepalingen
van de aangegane overeenkomst
geheel is nagekomen. De bevelheb
ber wordt vanuit Nederland aange
schreven "om met dien bodem naar
Nederland te vertrekken en op zijn
reis herwaarts, te Newcastle (Groot
Brittannië) het voor dat ramschip
bestemde geschut in te nemen".
In de avond van donderdag 1 okto
ber 1868 verlaat de 'Schorpioen dan
eindelijk Toulon voor de reis naar
Nederland.
SCHORP
OEN.
Doorsnede van romp en geschutstoren Zr.Ms. 'Schorpioen'.
(Memoriaal van de marine 1876-1880)
'Schorpioen, die ieder 400 pk (no
minale paardekrachten) leveren en
die ieder een tweebladige schroef in
beweging brengen. De beschrijving
vervolgt"De romp is van dubbel
geslagen ijzer; de zijwanden hebben
een dubbele bedekking djatihout van
25 duim cm) dikte, bevestigd door
ijzeren platen pantserplaten van
15,2 cm in de zijden) en bouten. Het
bovendek is bekleed met ijzeren pla
ten van 25 streep mm) dikte, lig
gende op ribben, welke platen weder
bedekt zijn met een laag eikenhout
van 15 duim dikte.
De geschutstoren naar
het systeem van Coles is
bedekt met pants er pla
ten van 20 duim dikte;
aan de schietgaten is het
pantser op 28 duim dikte
gebracht. Met deze toren
kan men manoeuvreren,
hetzij door handenar
beid hetzij met behulp
van een kleine machine,
daarvoor ter zijde van
de toren aangebracht.
De twee masten hebben
vierkant tuig. De on
dermasten zijn gemaakt
van ijzeren platen en de
hoofdtouwen, die ver
vangen zijn door spieren, zijn even
eens van ijzer!'
Ondanks diverse kritiekpunten
vanuit militair oogpunt met betrek
king tot de inrichting van het schip,
is Van Gennep tijdens de reis naar
Nederland over het algemeen tevre
den over de eigenschappen van de
'Schorpioen' als zeeschip. Hij schrijft
daarover: "De stampende beweging
was met vrij moeilijke en aanschie
tende zee op de kop zeer makkelijk
en zonder de minste stoten. De bak
Eigenschappen
Met wat voor schip de reis naar
Nederland wordt ondernomen is
omschreven in het lokale Franse
blad 'La Sentinelle Toulonnaise'.
Naast de vermelding van de afme
tingen (lengte 58,95 meter, breedte
11,58 meter, gemiddelde diepgang
4,725 meter en 2175 ton waterver
plaatsing) wordt de aandacht ge
vestigd op de twee machines van de
Een machine met terugwerkende drijfstang van Zr.Ms. 'Schorpioen'. Elk van de twee
zuigers had twee stangen, die door middel van een kruispen gekoppeld waren aan de
drijfstang. (Collectie Instituut Militaire Historie)
74