ten over een afstand van omstreeks 7 mijl, 12.82 knopen geweest. De snelste vaart heeft zich uitgestrekt tot 13.40 knopen. Enige evolutieën zijn volkomen geslaagd; het schip stuurde recht met een enkele ma chine en luisterde goed naar het roer ondanks de enkele werkende schroef; de wending van het schip is zeer kort. Bovendien heeft het schip op de reis van Toulon naar Hyères, in weerwil dat er zeer veel deining was, zich geken merkt als een goed zee schip, het slingeren en het stampen zijn nagenoeg onbetekenend en doen verwachten, dat het zich op zee goed zal gedragen, ondanks de weinige hoogte van het bovenschip boven het water." Op grond van de beschreven resul taten wordt geconstateerd, dat het schip aan al de gestelde eisen vol doet en dat de FCM de bepalingen van de aangegane overeenkomst geheel is nagekomen. De bevelheb ber wordt vanuit Nederland aange schreven "om met dien bodem naar Nederland te vertrekken en op zijn reis herwaarts, te Newcastle (Groot Brittannië) het voor dat ramschip bestemde geschut in te nemen". In de avond van donderdag 1 okto ber 1868 verlaat de 'Schorpioen dan eindelijk Toulon voor de reis naar Nederland. SCHORP OEN. Doorsnede van romp en geschutstoren Zr.Ms. 'Schorpioen'. (Memoriaal van de marine 1876-1880) 'Schorpioen, die ieder 400 pk (no minale paardekrachten) leveren en die ieder een tweebladige schroef in beweging brengen. De beschrijving vervolgt"De romp is van dubbel geslagen ijzer; de zijwanden hebben een dubbele bedekking djatihout van 25 duim cm) dikte, bevestigd door ijzeren platen pantserplaten van 15,2 cm in de zijden) en bouten. Het bovendek is bekleed met ijzeren pla ten van 25 streep mm) dikte, lig gende op ribben, welke platen weder bedekt zijn met een laag eikenhout van 15 duim dikte. De geschutstoren naar het systeem van Coles is bedekt met pants er pla ten van 20 duim dikte; aan de schietgaten is het pantser op 28 duim dikte gebracht. Met deze toren kan men manoeuvreren, hetzij door handenar beid hetzij met behulp van een kleine machine, daarvoor ter zijde van de toren aangebracht. De twee masten hebben vierkant tuig. De on dermasten zijn gemaakt van ijzeren platen en de hoofdtouwen, die ver vangen zijn door spieren, zijn even eens van ijzer!' Ondanks diverse kritiekpunten vanuit militair oogpunt met betrek king tot de inrichting van het schip, is Van Gennep tijdens de reis naar Nederland over het algemeen tevre den over de eigenschappen van de 'Schorpioen' als zeeschip. Hij schrijft daarover: "De stampende beweging was met vrij moeilijke en aanschie tende zee op de kop zeer makkelijk en zonder de minste stoten. De bak Eigenschappen Met wat voor schip de reis naar Nederland wordt ondernomen is omschreven in het lokale Franse blad 'La Sentinelle Toulonnaise'. Naast de vermelding van de afme tingen (lengte 58,95 meter, breedte 11,58 meter, gemiddelde diepgang 4,725 meter en 2175 ton waterver plaatsing) wordt de aandacht ge vestigd op de twee machines van de Een machine met terugwerkende drijfstang van Zr.Ms. 'Schorpioen'. Elk van de twee zuigers had twee stangen, die door middel van een kruispen gekoppeld waren aan de drijfstang. (Collectie Instituut Militaire Historie) 74

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2013 | | pagina 10