Naschrift Willemsoord Dick Vries Gezicht op de Marine Binnenhaven Den Helder met links op de voorgrond de ketelmakerij. houten vlot. Dit vlot bleek evenwel niet sterk genoeg om scheuring van het metselwerk overlangs door de druk van het grondwater te voor komen. Daarna werd ijzeren ballast van 0,22 meter dikte in het dok aangebracht, waardoor de effectieve diepte werd verminderd. In het maartnummer van Levend Verleden van 2012, ging Dick Vries in zijn artikel "Willemsoord en de opkomst van het ijzeren stoomschip, een inleidende ver kenning", uitgebreid in op de overgangsperiode die de Rijkswerf onderging om in plaats van hou ten schepen, ijzeren te bouwen. Ondertussen heeft Dick Vries niet stilgezeten en heeft daarom een aanvulling op zijn eerder genoemd artikel geschreven In 1867 werd een beroep gedaan op buitenlandse particuliere werven om de beschikking te kunnen krijgen over moderne ijzeren pantsersche pen. Om de oorzaak voor dat besluit uitsluitend te leggen bij ontbrekende faciliteiten voor het walsen van pant serplaten is echter te kort door de bocht. Of zoals minister Pels Rijcken het op 13 maart 1867 laconiek aan de Tweede Kamer uitlegde: 'Evengoed als men een voorraad hout opdoet, waarvan de schepen gebouwd wor den, kan men ook een voorraad pantserplaten opdoen'. Er waren volgens de minister dan ook geen bezwaren om in 1867 te beginnen met de bouw van ijzeren schepen, waarvoor vier geschikte hellingen beschikbaar waren en zo is het dan ook gegaan. In dat zelfde jaar 1867 werd de begroting van het depar tement van marine echter ook vrij plotseling - vanwege internationale spanningen - met ruim zes miljoen gulden verhoogd voor de bouw van drie monitors en drie ramschepen. Daarvoor wendde men zich tot een aantal buitenlandse particuliere scheepswerven vanwege: de omvang en het spoedeisende karakter van het bouwprogramma; de nog beperkte ervaring met ijze- ren scheepsbouw op de Rijkswerf te Amsterdam; de aanwezige beperkte capaciteit om pantserplaten te bewerken be vond zich op de Rijkswerf te Vlis- singen, waarvan de sluiting in het daarop volgende jaar 1868 al was aangekondigd; te weinig vertrouwen in Neder landse particuliere scheepswerven; de gelegenheid om toe te zien op en kennis op te doen van het werk op buitenlandse particuliere werven, die al ervaring hadden opgedaan met de bouw van ijzeren gepantserde schepen. De benodigde hoofdwerktuigen voor het bewerken van een pantser plaat waren een gloeioven, een buig- pers en een stoomhamer. Daarnaast waren boorwerktuigen en schaaf banken nodig. De stoombok 'Olifant' is vernield tijdens de grote brand op de Rijks werf op 21 juni 1883. Het officieel als 'ijzeren werkschip' en in het dagelijks verkeer als 'stoomlichter' bekend staande werktuig is nadien wel verward met de 'Olifant'. Door de vestiging van de gasfabriek aan de Fabrieksgracht in Den Hel der kreeg de Rijkswerf Willemsoord op woensdag 4 mei 1859 gasverlich ting. Tot die tijd was op het terrein alleen het dok verlicht met olielan taarns. Het kleine gegraven droogdok (dok I) op Willemsoord werd gebouwd op paalfundering. Het gegraven gro te 'nieuwe' droogdok (dok II) werd gebouwd op een niet onderheid Het op de Noord west hoek van Willemsoord gebouwde markante woonhuis van de officier van politie (thans kantoor van de directie van het marinemuseum) stamt eveneens uit de periode van de tweede bouw fase op Willemsoord. De dienstdoende houten drijvende dokken te Soerabaja (64 meter lang en daterende van 1849) en Onrust (iets langer dan het dok van Soerabaja en daterende van 1856) waren in 1860 te klein geworden. Na vaststelling van het ontwerp en openbare aanbeste ding in 1862 werd voor de eerste keer in Nederland een ijzeren droogdok gebouwd. Het werd 90 meter lang en had een lichtend vermogen van 3000 ton. Na de bouw door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werk tuigen werd het dok uiteen genomen en met vijf schepen in onderdelen naar Soerabaja, Nederlands Indië, overgebracht. Met het opnieuw sa menstellen van het dok was nog eens vier jaar gemoeid zodat het dok niet eerder dan eind 1869 in gebruik kon worden genomen. Indien u het maartnummer niet heeft, kunt u dit nabestellen bij Dick Makelaar (zie colofon). Redactie. 35

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 3