Francois Haverschmidt (1835-1894) als Piet Paaltjens door Johan Michael Schmidt Crans. Dominee Haverschmidt hield op eerste Kerstdag 1862 (150 jaar geleden) zijn intreerede in de Nieuwe Kerk te Den Helder. enige wat HaverSchmidt hierover zegt is: 'Het was de dag voor Sinterklaas avond. Het koekplakken was afgelo pen, de winkels der banketbakkers en speelgoedverkopers waren feeste lijk versierd en in de achterbuurten zag men hier en daar een reusachtige dag broer (speculaaspop) met zijn vergulde neus tegen een ruit staan leunen, wachtend op het plechtige ogenblik, waarop hij zou worden verloot.' Blijkbaar was dat 't enige wat erop zat voor de armen: voor een heel klein bedrag een lootje kopen en dan maar hopen. En hij vervolgt: 'Het was erg koud en de arme kinders, die, met de handen in de zak, bij de koekbak kers door de ramen gluurden, moesten stampen met de voe ten om ze warm te houden.' En dan begint hij zijn verhaal met de mededeling dat 'een jong me vrouwtje in mantel en bont' de straat op stapte om iets voor haar enige zoontje te kopen Zijn eigenlijke verhaal is een kos telijke (pedagogische) les voor alle moeders' maar meer ook niet. Al leen in de inleiding stipt hij aan dat 'aan bijna geen enkele kerkheilige zoveel eer bewezen werd als aan de nagedachtenis van 'Heer Klaas', die niet alleen de schutspatroon der zeevarenden, maar vooral ook als de vriend van de kinderen werd beschouwd Hoe er op zijn naam dag, van de invoering des christen dagen af in ons vaderland vrolijk feest werd gevierd, waartoe niet weinig meewerkte dat men allerlei bijgeloofaeden uit de oude Heiden se Wodansdienst op Sint Heer Klaas of Sinterklaas overbracht. Hoe de hervorming (Reformatie) aan deze feestelijkheden evenmin een einde heeft kunnen maken en hoe al- zoo nog altoos op den avond van 5 december door de jeugd een klomp of schoen of kous of mand onder de schoorsteen geplaatst wordt, in de hoop dat de goedheilig man er zijn gaven in zal neerleggen.' 7) Klomp of schoen: arm of rijk? Hoe weinig ook, elk kind krijgt wel iets? HaverSchmidt maakt er geen pro bleem van. Van Zwarte Piet is nog geen sprake. Die komt pas later. En de mallotige discussie over diens 'knechting' en het 'racisme' tegen die arme zwarte drommel - is van nog weer een eeuw later. 8) Literatuur: 1. A.J. van der Aa, Biografisch woor denboek der Nederlanden, deel 12, 1e stuk, 1869 2. P.H.A.M. Abels, Heiligenhaat en Hei- ligenpraat. Gereformeerde contrastrategieën bij het tegengaan van katholieke heiligen verering In: Tijdschrift voor Nederlandse kerk geschiedenis, jaargang no. 8, 2005, blz. 112-120 3. Dank aan mevr. Marijke Joustra van het Regionaal Archief te Alkmaar voor haar hulp bij het verzamelen der gegevens. 4. A. Viruly, Jan P. Strijbis en D.L. Daal der, De schoonheid van ons land, Deel 1 van Texel tot Walcheren, Am sterdam, 1936, blz. XLIV 5. Hildebrand (ps voor N. Beets) Came ra Obscura, Haarlem, 1839, blz. 165 6. Jonathan (ps voor J.P. Hasebroek), Sint Nicolaas In: De Gids, december 1838, blz. 440 446 7. F. HaverSchmidt, Sinterklaasvertel ling, 4 juli 1863 Uitgegeven door de Openbare Biblio theek Den Helder in december 1995, blz. 12 8. Jan de Bas, Een mijter zonder kruis, Hilversum, 2003, blz. 119 e.v. Ook nu heeft Sint Nicolaas nog steeds belangstelling voor de kinderen. De Sint op bezoek bij de Tuindorpschool in 2005. 55

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 23