De dominee en Sint Nicolaas Jan T. Bremer 'Van Nicolaus, den 6. December. Dit is een kindere heylig(e), die jaerlijks met verlangen verwagt wordt, omdat hij onder gruwelijke leugens, bedrog en verschrik- kinge veel zoetigheyt mede brengt, 't welck men den kinderen wijs maeckt, en van jonks op in plant, dat Klaes al dat goet tot de deur of schoorsteen inwerpt; of in de schoe nen of koussen bij nacht steekt, daer de ouders wel beter weten; maer de kinderen gelooven dat die goederen van Sinter Klaes komen, en alsoo word de leugen, superstitie (bijge loof) en afgoderije den kinderen in de pap te eeten gegeven.' Aldus Abraham Magyrus (1634 1702), predikant op Texel (De Koog) in een boek waarin hij de spot drijft met al die roomse heili gen in de toen zo populaire alma nakken. Hij was niet de eerste en zeker ook niet de laatste die uithaal de naar de 'schandelijcken abuysen offie misbruycken der almanacken, maar wel een der populairste. Zijn boek werd zesmaal herdrukt, voor 't laatst in 1805. 1) Reformatie De doorvoering der Reformatie (kerkelijke hervorming) in de Ne derlanden bracht met zich mee dat allerlei 'rooms bijgeloof' verdwijnen moest. Heel wat heiligenbeelden in de kerken waren al vernield tijdens de geruchtmakende 'beeldenstorm' (1566), maar het uitbannen van al die heilige dagen in het dagelijks leven was nog heel wat anders. De Staten van Holland vaardigden dan wel in april 1573 een officieel ver bod uit op de openbare uitoefening van de rooms-katholieke religie waarbij tevens alle kerken, kloosters enzovoort genaast werden, het ver- Sint Nicolaas, Nicolaas van Myra. (Russische icoon.) bieden van allerlei vieringen zoals het populaire Sinterklaasfeest bleek toch niet zo eenvoudig. Zo slaagde in 1600 de gereformeerde kerken raad van Delft erin het stadsbestuur het opstellen van marktkramen ter gelegenheid van de verkoop van al lerlei Sinterklaasgeschenken te ver bieden, maar enkele jaren later was 't toch weer mis en stonden er weer allerlei kramen op het marktplein. Interessant is dat behalve religieuze argumenten - 'wangelooff, super stitie ende affgoderije' - ook de nadruk gelegd werd op geldverkwis- ting aan onnutte zaken in deze dure tijden. Niet alleen in Delft maar ook in andere steden, waaronder Am sterdam, werd telkens weer in de Sinterklaastijd geklaagd over de ver koop van allerlei 'paeps' snoepgoed: brood, koek, suikerwaren 'hebbende 't facoen (vorm, model) van eenige beelden ofte daer eenich beelt ofte beelden an ofte op gebacken ofte gestelt sijn.' 2) Het zal duidelijk zijn: een geliefd feest als dat van Sint Nicolaas liet de bevolking zich niet ontnemen. Wellicht óok doordat het Sinter klaasfeest in de kern oeroud is en teruggaat op de verering van de Germaanse god Wodan die op zijn (achtpotig) witte ros Schleipnir door het luchtruim daverde! Almanakken Niet alleen Sint Nicolaas, ook an dere heiligen bleven populair in brede lagen van de bevolking en de gedachtenis aan hen werd onder meer levend gehouden in de talloze almanakken. Want in deze alma nakken - wij kennen eigenlijk alleen nog maar de Enkhuizer almanak - werden alle kerkelijke feestdagen vermeld, inclusief de heiligendagen. Niet omdat de makers ervan zo katholiek waren, maar gewoon omdat de heiligennamen al sedert mensenheugenis gekoppeld waren almanachs HEYLIGEN, 'Almanachs-heyligen' door A. Magijrus. (Foto: H. de Raad, Regionaal Archief Alkmaar. of Hiftory der Opkomft, voortgang, en viering van alle de Heyligendie door gaans in den Almanack metroodc let- rers geteekend en door de Rooms ge- 2inden met Gods-dienftige eer gediend worden Verrijkt met raare Spreuken en Hiftorien. 'joh-en Ernfh- verhandeld, Abraham Magijrtts van Medenblik Oudlie Leeraar oer Kerkè Chrifti op 'e Eylantl Texelaan de Koog. Tweede Editie, van eenige feuten verbetert. t' AMSTERDAM, By Jan ten ti O o R 7^ Bodverkoopcr over 't Oude Hecre Logement. 1692. 52

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 20