Maar bij de derde generatie Keur was de financiële positie inmid dels zo sterk en had het bedrijf zo'n dominante marktspositie dat zij andere drukkers niet meer nodig hadden. De Keurbijbels waren van de allerbeste kwaliteit en stonden bekend om hun accurate tekst, scherpe afdrukken en de zeer hoge kwaliteit van de illustraties die ge drukt werden met koperplaten. Het drukken was kostbaar en langdurig werk. De pagina 's werden blad voor blad gedrukt en te drogen gehangen, pas daarna werd de achterkant be drukt. Het drukken nam vaak meer dan een jaar in beslag. De drukker moest ook kapitaalkrachtig zijn en langdurig eerst alleen kunnen inves teren voordat hij geld ontving want na het drukken van de bijbel moest deze naar de bijbelbinder. Deze liet dan een schrijnwerker (houtsnij der) twee eiken plankjes op maat maken. Deze houten platten (bijbel- kaften) werden met hennepkoord verbonden, ingenaaid en op model gebracht waarover perkament of rundleer werd gespannen en onder warmte een fraai embleem werd ingeperst. Een kopergieter leverde messing sloten en hoekstukken waarmee de bijbel werd ingeklemd en eeuwen mee kon. In vrijwel elke oude kerk treft men op de preekstoel of liturgietafel een oude Statenbijbel aan. Vaak zijn dit uitgaven uit de 17e en 18e eeuw die voorzien zijn van kaarten en platen. Ook nu nog is de Statenvertaling gezaghebbend in sommige pro testantse kerken. In vele tientallen kerkelijke gemeenten in Nederland (vooral bevindelijk gereformeerde) wordt de Statenvertaling nog altijd gebruikt in de erediensten. De bij zondere Statenbijbel van de familie van Castricum bevindt zich in het Statenbijbelmuseum te Leerdam. Een bezoek aan het museum en aan het oude stadje aan de Linge is zeer aan te bevelen. Met dank aan Fineke van Driel-Nieuwenhuis. Bronnen: Statenbijbelmuseum Leerdam www.statenbijbelmuseum.nl Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Neder land (internet) 51

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 19