Maar bij de derde generatie Keur
was de financiële positie inmid
dels zo sterk en had het bedrijf zo'n
dominante marktspositie dat zij
andere drukkers niet meer nodig
hadden. De Keurbijbels waren van
de allerbeste kwaliteit en stonden
bekend om hun accurate tekst,
scherpe afdrukken en de zeer hoge
kwaliteit van de illustraties die ge
drukt werden met koperplaten. Het
drukken was kostbaar en langdurig
werk. De pagina 's werden blad voor
blad gedrukt en te drogen gehangen,
pas daarna werd de achterkant be
drukt. Het drukken nam vaak meer
dan een jaar in beslag. De drukker
moest ook kapitaalkrachtig zijn en
langdurig eerst alleen kunnen inves
teren voordat hij geld ontving want
na het drukken van de bijbel moest
deze naar de bijbelbinder. Deze liet
dan een schrijnwerker (houtsnij
der) twee eiken plankjes op maat
maken. Deze houten platten (bijbel-
kaften) werden met hennepkoord
verbonden, ingenaaid en op model
gebracht waarover perkament of
rundleer werd gespannen en onder
warmte een fraai embleem werd
ingeperst. Een kopergieter leverde
messing sloten en hoekstukken
waarmee de bijbel werd ingeklemd
en eeuwen mee kon.
In vrijwel elke oude kerk treft men
op de preekstoel of liturgietafel een
oude Statenbijbel aan. Vaak zijn dit
uitgaven uit de 17e en 18e eeuw die
voorzien zijn van kaarten en platen.
Ook nu nog is de Statenvertaling
gezaghebbend in sommige pro
testantse kerken. In vele tientallen
kerkelijke gemeenten in Nederland
(vooral bevindelijk gereformeerde)
wordt de Statenvertaling nog altijd
gebruikt in de erediensten. De bij
zondere Statenbijbel van de familie
van Castricum bevindt zich in het
Statenbijbelmuseum te Leerdam.
Een bezoek aan het museum en aan
het oude stadje aan de Linge is zeer
aan te bevelen.
Met dank aan
Fineke van Driel-Nieuwenhuis.
Bronnen:
Statenbijbelmuseum Leerdam
www.statenbijbelmuseum.nl
Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Neder
land (internet)
51