Boekbespreking Rens Schendelaar stelt historie werf en wervianen te boek Ruud Claessen Niet praten maar doen. Bij histo rici komt dat neer op schrijven. Rens Schendelaar behoort tot die productieve categorie. Zijn nieuw ste boek heet 'Van Willemsoord tot Marinebedrijf 1812-2012'. Het verscheen begin juli. Napoleon gaf in de vroege negen tiende eeuw de stoot tot grootscha lige scheepsreparaties aan de getij dehaven het Nieuwe Diep. Beleid dat onder koning Willem I werd uit gevoerd met de aanleg en bouw van het werfcomplex dat we vandaag de dag kennen als Willemsoord. Schendelaar doet de geschiedenis van de werf haarfijn uit de doeken. De eerste gebouwen, de zeer moei zame aanleg van de droogdokken in de drassige bodem en uiteraard de werkzaamheden op de marine- onderhoudswerf. Willemsoord had het technische tij mee, want in de negentiende ging de scheepvaart over van hout op ijzer en van zeil op stoom. Ook de bewapening en het instrumenta rium van de vloot maakten revolu tionaire ontwikkelingen door. Daar naast werd het onderhoud van 's lands oorlogsbodems meer en meer in Den Helder geconcentreerd. Het waren deze factoren die Wil lemsoord deden uitgroeien tot de grootste rijkswerf van ons land, een positie die het Marinebedrijf anno 2012 nog steeds inneemt. Willekeur Schendelaar besteedt gedetailleerd aandacht aan vele technische ont wikkelingen, echter zonder geweld te doen aan de leesbaarheid van zijn verhaal. Dit krijgt ook body door de ruime aandacht voor de sociale geschiedenis van Willemsoord: de onderdanige positie van de werk man, de dagloners, belabberde arbeidomstandigheden, zeer lange werktijden, onderbetaling en wille keur. Wantoestanden die leidden tot de intrede van vakbonden die vele verbeteringen afdwongen. Professioneel Opvallend ook is dat Schendelaar zijn verhaal constant spiegelt aan rijksdefensiebeleid - bezuinigingen zijn van alle tijden, zo toont het boek aan. Tevens verknoopt de au teur zijn relaas met lokaal Helderse ontwikkelingen. Kortom, Schende- laar plaatst zijn bevindingen in een breed historisch perspectief, wat zijn boek tot een professionele vak- historische publicatie maakt. Decreet 1812 Ook de grondigheid waarmee de auteur te werk is gegaan, verdient lof. Op de vraag wat hem het meest frappeerde in zijn speurtocht naar bruikbare bronnen wijst Schende- laar op een kopie van het decreet van 15 maart 1812 dat hij in handen kreeg. "Dit unieke document was door Napoleon opgesteld en be schrijft de plannen voor de aanleg van een Marinewerf in Den Helder. Het ligt veilig opgeborgen in de archieven van Parijs en was lastig te traceren. Ik kreeg het document met hulp van Ann Mordell, schrijf ster en woonachtig te Parijs, die be reid was het voor mij op te zoeken." Fraai staaltje Wat betreft de Nieuwe Haven, waar het huidige Marinebedrijf is te vin den, viel het Schendelaar op dat het gebied eerst werd omdijkt en vervolgens drooggemalen. Zo kon den steigers en kades in 'het droge' aangelegd worden. Daarna werd het gebied weer onder water gezet en ontstond de Nieuwe Haven. Schen- Werkgelegenheid Dan de bouw van Dok 6, het bouw werk waarvan de contouren ver buiten Den Helder nog te zien zijn. Schendelaar: "Na de presentatie van de bouwplannen ontstond er felle tegenstand vanuit de grote particu liere werven. Zij beweerden dat het rijk goedkoper uit zou zijn als de grote fregatten particulier onder houden zouden worden. Gelukkig voor de Helderse werkgelegenheid werd het dok gebouwd." Overigens beschrijft Schendelaar niet alleen de geschiedenis van de marinewerf. Ook de Bewapenings- werkplaatsen en het elektronische bedrijf Meob komen ruimschoots aan bod. Van Willemsoord tot Marinebedrijf 1812-2012 kost 27,50 en is ver krijgbaar bij de Bruna's. Leden van de HHV kunnen het boek bij Dick Makelaar bestellen en betalen dan 20,-- ex. verzendkosten. delaar: Een fraai staaltje van Ne derlandse waterbouwkunde." 3 Rens Schendelaar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 3