De Beate Zomaar een loodsreis Maarten Noot Als voorzitter van de Helderse Historische Vereniging komt er nogal eens historisch materiaal onder mijn ogen. Zoals u wellicht weet hebben we een jaar of acht geleden een groot aantal foto's gekregen uit de nalatenschap van Piet Dijkstra. Piet had in de loop der jaren alles wat los en vast zat in Den Helder gefotografeerd, zo ook veel schepen. Zijn plakboeken met de schepen vertegenwoordigen bij na mijn gehele loopbaan als loods. Zo was daar ook een foto van de Beate. Het was begin juli, tijdens Sail 97 dat ik met de loodsboot naar zee moest om de Beate op te halen ter hoogte van de Verkenner Schulpen- gat. De Beate was een voormalige Noorse veerpont van 29 meter lang, 8 meter breed en ze had een diep gang van 2,70 meter; zo'n scheepje waar je aan de ene kant erop rijdt en aan de andere kant er weer af, met een brug over het dek heen. Het schip had nogal wat wind gehad op zee, waardoor de boegdeuren waren verbogen en die moesten gerepa reerd worden. Het was een leuk scheepje, maar niet echt geschikt voor zee. Men was onderweg van Noorwegen naar Tunesië om het schip daar te ver bouwen tot partyschip. Veel gang zat er trouwens niet in, maximaal 8 knopen. Maar ach wat gaf dat, het was mooi weer. We voeren zonder enige problemen naar de haven en vandaar met langzame vaart naar de Moormanbrug. We moesten achter in de haven afmeren op steiger 53, bij de Coöperatie. De kapitein wilde De "Beate" op de rede van Texel 4 juli 1997. (Foto: Piet Dijkstra.) graag met bakboordzijde langszij wegens de zeer sterke werking van de schroef. Daartoe moest het schip rondgezwaaid worden, iets wat met een lengte van 29 meter daar ter plekke geen problemen moest geven. De kapitein manoeuvreerde zelf en ik ging beurtelings op het achterschip en op de brug staan, om de afstanden tot de kade in de gaten te houden. Na weer een keer achteruitslaan, werd weer vooruit gegeven en op dat moment stond ik net weer op de brug. Ik hoorde TING en dat bleek het geluid te zijn van het breken van de kabel tussen de motorbediening op de brug en de motor zelf. Nu stond de motor op vol vooruit en we waren niet ver van de kade. Daar het schip een veerpont was had het een enorme dikke stalen stootrand voorop. Deze boorde zich dan ook met een nood- vaart in de stalen damwand van de kade, met als gevolg een enorme deuk in die wand en een gebro ken houten gording. Op dat zelfde moment kreeg ik de gehele inhoud van de vlaggenkast in mijn nek. De vlaggen wilden duidelijk nog verder, maar het schip kon dat niet meer. Ik moest er wel om lachen. Weet u trouwens hoeveel tijd je kwijt bent om de juiste seinvlag weer in het juist vakje te stoppen? De kapitein had echter minder re den tot lachen. De schade aan de kade bleek al snel 30.000 gulden te zijn. Bovendien ging door de schok van de aanvaring de pomp werken die normaal de dagtank voor de dieselolie volpompte. Die tank was echter al vol, zodat de olie op het dek terecht kwam en zo overboord liep, natuurlijk net toen de politie te water met hun schip een kijkje bij ons kwamen nemen. Dat kostte nog eens een extra prent. Het schip is enige tijd later, na repa ratie, weer vertrokken, maar ik heb geen idee wat ervan geworden is. 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 13