Bosman molentje van Landschap Noord-Holland.
ting van het polderlandschap is de
vervanging weinig milieubewust.
De molentjes zijn fantastisch; au
tomatisch regelen zij het waterpeil.
Landschap Noord-Holland heeft
zo'n molentje geplaatst in de duin
zoom, te zien links na Duinoord,
aan de Zanddijkweg. Beeldbepalend
zijn eveneens de havenkades. De
aanleg van de Paleiskade vormt de
eerste nieuwe uitbreiding. Daarbij
gaat veel mis: damwanden schieten
als messen door de boter naar on
peilbare diepten. De ondergrond is
zeer onregelmatig en instabiel. De
tweede nieuwe uitbreiding is de On-
derzeedienstkade, nu de Nieuwed-
iepkade genoemd. De geschiedenis
herhaalt zich en het bedrijf Ballast
Nedam gaat het schip in. Het zal de
gemeente hebben kunnen verwij
ten dat de bodeminformatie niet is
doorgespeeld. Het zal kunnen dat
het bedrijf daarom een schadeclaim
bij de gemeente heeft neergelegd.
Het zal kunnen zijn dat de gemeente
De voormalige Onderzeedienstkade is door Ballast Nedam uitgebreid en herdoopt in
Nieuwe Diepkade.
haar bedrijfsgeheugen heeft gede-
leted en daarom de informatie niet
kan verstrekken. Hoe het ook zij,
Ballast Nedam legt nu de Visserijka
de aan en krijgt vooraf een bonus
van 300.000. De havenuitbreiding
is evenredig aan de vergroting van
de veiligheidszone. Hoe krijg je de
verse vis door die roestvrijstalen
tralies? De visserij roept de offshore
een halt toe. Soms is het niet wat het
lijkt; bijvoorbeeld Zeestad B.V. De
B.V. gaat zich nu serieus richten op
het stadshart. Dat wordt wennen.
Rokers in de Van Galenbuurt zul
len eveneens moeten wennen. De
Tabaksspeciaalzaak Van Zadelhoff
sluit op zaterdag 28 januari de deu
ren. Voor mevrouw Trudy Keyzer
is het over en uit. Lopende door de
buurt is het fijnmazige winkelbe
stand van weleer nog zichtbaar, al
dienen de voormalige winkels nu
tot woning. Doorlopende langs de
flaneerkade valt de plek op waar
eens de Bewapeningswerkplaatsen
floreren. Multimetaal is na juridisch
getouwtrek gedwongen tot vertrek,
om ruimte te maken voor het derde
mariniersbataljon dat nooit zal ko
men. Warempel, wat een geluk! De
wethouder van Economische Za
ken ziet nieuwe kansen. Die ziet de
TESO ook. De toegang tot de boot
is sterk verbeterd. Het resultaat mag
er zijn: brede wegen en een grote
rotonde, de naam Klein Schiphol
waardig. Minpuntje is het veel te
smalle fietspad. De provincie erkent
de gevaarlijke situatie en verbetert
die. Vreemd is wel dat de zoge
naamde infrastructurele werken
in onze stad niet op elkaar worden
afgestemd: het werken aan de weg
naar de Teso en Lands End, aan de
Middenweg, aan de Waddenzee
straat, aan de Doggersvaart, en aan
de Jan Verfailleweg en Zandkreek-
weg gebeurt naast elkaar. Het is niet
eenvoudig de stad in te komen of
uit te gaan. Ongetwijfeld een stra
tegisch antwoord op de vraag hoe
moet de krimp worden gestopt.
151