Bosman molentje van Landschap Noord-Holland. ting van het polderlandschap is de vervanging weinig milieubewust. De molentjes zijn fantastisch; au tomatisch regelen zij het waterpeil. Landschap Noord-Holland heeft zo'n molentje geplaatst in de duin zoom, te zien links na Duinoord, aan de Zanddijkweg. Beeldbepalend zijn eveneens de havenkades. De aanleg van de Paleiskade vormt de eerste nieuwe uitbreiding. Daarbij gaat veel mis: damwanden schieten als messen door de boter naar on peilbare diepten. De ondergrond is zeer onregelmatig en instabiel. De tweede nieuwe uitbreiding is de On- derzeedienstkade, nu de Nieuwed- iepkade genoemd. De geschiedenis herhaalt zich en het bedrijf Ballast Nedam gaat het schip in. Het zal de gemeente hebben kunnen verwij ten dat de bodeminformatie niet is doorgespeeld. Het zal kunnen dat het bedrijf daarom een schadeclaim bij de gemeente heeft neergelegd. Het zal kunnen zijn dat de gemeente De voormalige Onderzeedienstkade is door Ballast Nedam uitgebreid en herdoopt in Nieuwe Diepkade. haar bedrijfsgeheugen heeft gede- leted en daarom de informatie niet kan verstrekken. Hoe het ook zij, Ballast Nedam legt nu de Visserijka de aan en krijgt vooraf een bonus van 300.000. De havenuitbreiding is evenredig aan de vergroting van de veiligheidszone. Hoe krijg je de verse vis door die roestvrijstalen tralies? De visserij roept de offshore een halt toe. Soms is het niet wat het lijkt; bijvoorbeeld Zeestad B.V. De B.V. gaat zich nu serieus richten op het stadshart. Dat wordt wennen. Rokers in de Van Galenbuurt zul len eveneens moeten wennen. De Tabaksspeciaalzaak Van Zadelhoff sluit op zaterdag 28 januari de deu ren. Voor mevrouw Trudy Keyzer is het over en uit. Lopende door de buurt is het fijnmazige winkelbe stand van weleer nog zichtbaar, al dienen de voormalige winkels nu tot woning. Doorlopende langs de flaneerkade valt de plek op waar eens de Bewapeningswerkplaatsen floreren. Multimetaal is na juridisch getouwtrek gedwongen tot vertrek, om ruimte te maken voor het derde mariniersbataljon dat nooit zal ko men. Warempel, wat een geluk! De wethouder van Economische Za ken ziet nieuwe kansen. Die ziet de TESO ook. De toegang tot de boot is sterk verbeterd. Het resultaat mag er zijn: brede wegen en een grote rotonde, de naam Klein Schiphol waardig. Minpuntje is het veel te smalle fietspad. De provincie erkent de gevaarlijke situatie en verbetert die. Vreemd is wel dat de zoge naamde infrastructurele werken in onze stad niet op elkaar worden afgestemd: het werken aan de weg naar de Teso en Lands End, aan de Middenweg, aan de Waddenzee straat, aan de Doggersvaart, en aan de Jan Verfailleweg en Zandkreek- weg gebeurt naast elkaar. Het is niet eenvoudig de stad in te komen of uit te gaan. Ongetwijfeld een stra tegisch antwoord op de vraag hoe moet de krimp worden gestopt. 151

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 33