Bij zeer dikke mist had je weer an dere zorgen. Dan ging je in de hut boven zitten wachten op de klap van een aanvaring. Er was (nog) geen radar aan boord, dus we zagen niks. We konden slechts hopen dat ande ren ons wél in de gaten hadden. Als waarschuwing lieten we de nauta- foon, de misthoorn, klinken Aldus Arie Boon. Collega Van der Wijk wist ook wat het ergste was: 'Dat is mist.' En hij vertelde: 'We zaten op een zondag morgen aan boord van de 'Haaks' te kaarten. Er was dikke mist. Aan dek zitten alarmschellen, die in verbin ding staan met de hutten, het logies en de motorkamer. Plotseling alarm. Wij naar boven. Er gaat vlak aan ons een groot Duits passagiersschip voorbij. Je kon er je pet tegenaan gooien, zo dichtbij. In zo'n geval is het beroerdste dat je zelf niets kunt doen, je kunt niet manoeuvreren De ondergang De posities van de Nederlandse lichtschepen bleven in de loop van de jaren vrijwel dezelfde. Zo lag 'de Haaks' voor Den Helder/Texel op 52° 584 Noorderbreedte en 4° 184 Oosterlengte, na 1960 'Texel' op bijna dezelfde positie 53° 1,54 N.br. en 4° 21,54 O.l. Oorzaak van het enigszins verleggen was onder meer herhaaldelijk breken van de ankerketting door het onklaar Lichtschip nr. 10 Texel, in 1952gebouwd op Rijkswerf Willemsoord, nu als museumschip op Willemsoord, met op de achtergrond de toren met lichthuis van de bij Petten gestrande nr. 11. raken in restanten van wrakken. In de nacht van 1 op 2 oktober 1991 is het zover. Het weer wordt ronduit slecht. Stormweer met als gevolg ket tingbreuk bij lichtschip 'Texel'. Licht schip 'Texel' (no. 11) was in 1953 gebouwd op rijkswerf 'Willemsoord' en geautomatiseerd in de periode 1981-'83. Dat laatste betekent dat er bij een kettingbreuk géén beman ning aan boord is om een reserve anker uit te gooien. Betonningsvaar- tuig 'Breeveertien' en de 'Smit Lloyds 29' komen nog wel in actie om een sleepverbinding tot stand te brengen met het losgeslagen schip, maar dat lukt niet. Pogingen om vanuit de lucht per helikopter mensen aan boord te zetten mislukken eveneens. En zo strandt het schip dus op 2 oktober rond half zes in de ochtend op de Hondsbossche. Golven slaan over het schip heen en al gauw slaat er een en ander op het dek kapot. Een berging wordt niet mogelijk geacht. Het hele schip zal gesloopt worden. Om te beginnen worden de olietanks leeggepompt, daarna - 4 oktober - begint men met het ver wijderen van kostbare apparatuur. De dagen erna knapt het weer op en in het weekend 5/6 oktober komt het ramptoerisme op gang. Het is dan ook een uitzonderlijke situatie. Zo'n groot schip hulpeloos op de dijk. Een uitbater die z'n patatkraam neerzet vlakbij het gestrande schip doet goede zaken. Vandaar de lime rick die boven dit artikel staat. Op 8 oktober begint men met de sloop. Eerst het helikopterdek, de stuurhut en de voorplecht. Over het behoud van de lichttoren is men nog in be raad. Pettemers willen de toren in het dorp plaatsen, het maritiem jut- tersmuseum 'Texel' wil het ook wel hebben, maar uiteindelijk gaat het gevaarte naar de Stichting Nautische Monumenten in Den Helder. Daar is de lichttoren nu nog te bewonderen op de oude rijkswerf'Willemsoord'. Intussen gaat de onttakeling verder en in het weekend van 12/13 oktober is het schip weer volop in de toeristi sche belangstelling. Een paar dagen later stormt het weer - het is per slot van rekening oktober! - en liggen de werkzaamheden enkele dagen stil. Weer beuken de golven tegen het schip. Door het hoog opspattende water is het schip soms nauwelijks zichtbaar. Zodra het weer het toelaat wordt de sloop hervat, maar in de eerste week van november maken stormen het werk weer onmogelijk. Uiteindelijk heeft het tot 6 december geduurd eer de laatste resten van het lichtschip Texel weer van de dijk verdwenen waren. Het op 2 oktober 1991 ter hoogte van Petten gestrande lichtschip nr. 11 moest worden gesloopt. In mei 1992 maakte het lichtschip plaats voor een grote lichtboei. 144

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 26