De "Dorus Rijkers" in oorlogskleur. (Collectie KNRM.) dat hij de commandant van de „Jo- han van Nassau" was. Hij bleef aan boord bij de gewonden." Uit de laatste geschreven woorden van Coen Bot spreekt veel bewon dering voor de overste Kronenberg. Hij liet de gewonden niet in de steek, terwijl een aantal niet gewon de overgesprongen marinemensen, dit wel deden en gingen lopen. Van deze gedenkwaardige 14e mei 1940 zijn heden ten dage in Den Helder nog twee tastbare bewijzen, als ware het gedenktekens, te be wonderen. Het achter kanon van de "Johan Maurits van Nassau" staat prompt, als gedenkteken in de voortuin van het Koninklijk Instituut voor de Marine aan de Buitenhaven, rechts naast de "Villa Eerste Officier". Dit kanon is door de Koninklijke Ma rine geborgen, gerestaureerd en daar geplaatst om de ondergang en de geslaagde acties van de Johan Mau rits van Nassau niet te vergeten. Een waardig monument. Gerestaureerd De roemruchte motorreddingboot "Dorus Rijkers" ligt ook nog in Den Helder en wel bij Scheepswerf Damen, voorheen Visser. De boot wordt thans gerestaureerd en ligt in middels geheel onttakeld, uitgebro ken en zonder motor, voor de kant. Met vereende krachten ondersteund door Marine, Koopvaardij en Scheepsbouwend Nederland wordt de boot gerestaureerd, zodat zij straks weer als parel voor de Neder landse kust dienst kan gaan doen in allerlei hoedanigheden. Een twaalftal vrijwilligers bestaande uit vier voormalige marinemensen, vier voormalige Koopvaardij werk tuigkundigen en een ex-stuurman van de koopvaardij en drie voorma lige scheepsbouwers hebben de han den ineen geslagen om het karwei te klaren. Het schip is gestraald bij de firma Teerenstra en geschilderd op de helling bij toen nog Scheepswerf Visser thans Damen Shipyards Den Helder. Deze werf biedt de boot de nodige gastvrijheid. De motor is uit de machinekamer verwijderd en wordt op de oude Rijkswerf Willemsoord geheel gerestaureerd. Het oorspronkelijke ankerspil, dat van boord was gehaald in verband met de straalwerkzaamheden bij Teerenstra en nabij de werkplaats op de kant was geplaatst, is destijds tot grote teleurstelling ontvreemd. Dit betekende een extra kostenpost voor de Stichting die de renovatie van de Dorus Rijkers uitvoert. In middels is een gelijkwaardig anker spil aangekocht daterend uit 1962. Bij dit alles biedt de Maritieme Aca demie Den Helder, de voormalige maritieme poot van het Regionaal Opleiding Centrum Kop van Noord Holland, hand- en spandiensten. De klassen één en twee met hun docent werken tezamen met één van de vrijwilligers aan het inmiddels to taal ontmantelde ankerspil. De klassen drie en vier werken te zamen met hun docente en de vier koopvaardijwerktuigkundigen aan de motor en de keerkoppeling. Zo wel motor als koppeling zijn, net als de boot, van Duitse makelij. De motor is een vier cilinder Deutz- Brons uit 1921 en de keerkoppeling is ook van Deutz; beiden wonderen van techniek, volgens de kenners. Zeker waard om behouden te blij ven en weer te laten werken. De boot is gebouwd bij de Rolandwerft te Hemelingen, Duitsland en kwam in 1923 in gebruik. Sail 2013 Wanneer alles volgens plan verloopt wil de Stichting Instandhouding motorreddingboot Dorus Rij- kers(1923), na gereedkomen van de boot, deze presenteren tijdens de Sail 2013 en vervolgens gebrui ken voor recreatieve doeleinden, rondvaarten, dagtochten en asver- strooiingen. Op die manier wil men voldoende fondsen bijeen zien te krijgen voor het onderhoud van de boot en deze voor de verdere toe komst te behouden. Niet onbelang rijk met dit streven is dat hiermee ook de naam van Nederlands groot ste redder, Dorus Rijkers, in de her innering blijft voortleven. Aan de vrijwilligers zal het niet liggen. Bij de planning nu ca. 2,5 jaar gele den leken de verkregen sponsoring en donaties voor deze restauratie voldoende. Hoewel het aanvan kelijk niet de opzet was de motor uit de boot te halen en volledig te 136

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 18