De "Dorus Rijkers" in oorlogskleur. (Collectie KNRM.)
dat hij de commandant van de „Jo-
han van Nassau" was. Hij bleef aan
boord bij de gewonden."
Uit de laatste geschreven woorden
van Coen Bot spreekt veel bewon
dering voor de overste Kronenberg.
Hij liet de gewonden niet in de
steek, terwijl een aantal niet gewon
de overgesprongen marinemensen,
dit wel deden en gingen lopen.
Van deze gedenkwaardige 14e mei
1940 zijn heden ten dage in Den
Helder nog twee tastbare bewijzen,
als ware het gedenktekens, te be
wonderen.
Het achter kanon van de "Johan
Maurits van Nassau" staat prompt,
als gedenkteken in de voortuin van
het Koninklijk Instituut voor de
Marine aan de Buitenhaven, rechts
naast de "Villa Eerste Officier". Dit
kanon is door de Koninklijke Ma
rine geborgen, gerestaureerd en daar
geplaatst om de ondergang en de
geslaagde acties van de Johan Mau
rits van Nassau niet te vergeten. Een
waardig monument.
Gerestaureerd
De roemruchte motorreddingboot
"Dorus Rijkers" ligt ook nog in
Den Helder en wel bij Scheepswerf
Damen, voorheen Visser. De boot
wordt thans gerestaureerd en ligt in
middels geheel onttakeld, uitgebro
ken en zonder motor, voor de kant.
Met vereende krachten ondersteund
door Marine, Koopvaardij en
Scheepsbouwend Nederland wordt
de boot gerestaureerd, zodat zij
straks weer als parel voor de Neder
landse kust dienst kan gaan doen in
allerlei hoedanigheden.
Een twaalftal vrijwilligers bestaande
uit vier voormalige marinemensen,
vier voormalige Koopvaardij werk
tuigkundigen en een ex-stuurman
van de koopvaardij en drie voorma
lige scheepsbouwers hebben de han
den ineen geslagen om het karwei te
klaren.
Het schip is gestraald bij de firma
Teerenstra en geschilderd op de
helling bij toen nog Scheepswerf
Visser thans Damen Shipyards Den
Helder. Deze werf biedt de boot de
nodige gastvrijheid. De motor is
uit de machinekamer verwijderd
en wordt op de oude Rijkswerf
Willemsoord geheel gerestaureerd.
Het oorspronkelijke ankerspil, dat
van boord was gehaald in verband
met de straalwerkzaamheden bij
Teerenstra en nabij de werkplaats
op de kant was geplaatst, is destijds
tot grote teleurstelling ontvreemd.
Dit betekende een extra kostenpost
voor de Stichting die de renovatie
van de Dorus Rijkers uitvoert. In
middels is een gelijkwaardig anker
spil aangekocht daterend uit 1962.
Bij dit alles biedt de Maritieme Aca
demie Den Helder, de voormalige
maritieme poot van het Regionaal
Opleiding Centrum Kop van Noord
Holland, hand- en spandiensten. De
klassen één en twee met hun docent
werken tezamen met één van de
vrijwilligers aan het inmiddels to
taal ontmantelde ankerspil.
De klassen drie en vier werken te
zamen met hun docente en de vier
koopvaardijwerktuigkundigen aan
de motor en de keerkoppeling. Zo
wel motor als koppeling zijn, net als
de boot, van Duitse makelij.
De motor is een vier cilinder Deutz-
Brons uit 1921 en de keerkoppeling
is ook van Deutz; beiden wonderen
van techniek, volgens de kenners.
Zeker waard om behouden te blij
ven en weer te laten werken. De
boot is gebouwd bij de Rolandwerft
te Hemelingen, Duitsland en kwam
in 1923 in gebruik.
Sail 2013
Wanneer alles volgens plan verloopt
wil de Stichting Instandhouding
motorreddingboot Dorus Rij-
kers(1923), na gereedkomen van
de boot, deze presenteren tijdens
de Sail 2013 en vervolgens gebrui
ken voor recreatieve doeleinden,
rondvaarten, dagtochten en asver-
strooiingen. Op die manier wil men
voldoende fondsen bijeen zien te
krijgen voor het onderhoud van de
boot en deze voor de verdere toe
komst te behouden. Niet onbelang
rijk met dit streven is dat hiermee
ook de naam van Nederlands groot
ste redder, Dorus Rijkers, in de her
innering blijft voortleven. Aan de
vrijwilligers zal het niet liggen.
Bij de planning nu ca. 2,5 jaar gele
den leken de verkregen sponsoring
en donaties voor deze restauratie
voldoende. Hoewel het aanvan
kelijk niet de opzet was de motor
uit de boot te halen en volledig te
136