werf Amsterdam in het juiste formaat konden worden gesneden metdaar aanwezige krachtapparatuur' en waarin de nodige gaten werden geboord. De platen konden met behulp van een gloeioven met bedding op gloeihitte worden gebracht om in de gewenste vorm gehamerd en geklopt te worden. In de spantovens bij de grofsmederij werden spanten gebogen uit staven, die daartoe over de gehele lengte gloeiend waren gemaakt. De werktuigen voor het bewerken van pantserplaten en spanten waren (gedeeltelijk) afkomstig van de in 1868 gesloten Rijkswerf te Vlissingen. Daarbij moet gedacht worden aan hy draulische persen, schaafbanken, boor machines en gloeiovens. Ook werd te Amsterdam een galvani- seerinrichting geïnstalleerdomdat hier te lande nog geen inrichting bestond, waar men andere dan zeer kleine voorwerpen mee kon galvaniseren De outillage werd verder uitgebreid met een drijvende stoomkraan (bijgenaamd 'de Olifant'), die 80 ton kon verplaatsen en bestemd was om geschutsto rens, ketels en dergelijke te lichten. Met deze vernieuwingen werd het mo gelijk om in 1869 op de Rijkswerf te Amsterdam de twee gepantserde ijzeren monitors, Zr. Ms. 'Cerberus' en Zr. Ms. 'Bloedhond' van stapel te laten lopen, in 1870 gevolgd door het gepantserde ijze ren ramschip Zr. Ms. 'Guinea'. In nog geen twee jaar tijd was de marinewerf te Amsterdam van een traditionele werf van aanbouw voor houten schepen veranderd in een voor die dagen mo dern industrieel complex. Al met al een fraai resultaat, wanneer bedacht wordt, dat de in 1863 te water gelaten HMS 'Achilles' het eerste ijzeren pantserschip was, dat op een Britse Royal Dokyard (Chatham) was gebouwd. In de jaren '70 werd nog een gieterij voor bronzen (staalhard brons) geschut in gebruik genomen op de Rijkswerf te Amsterdam. op Willemsoord met name rondhouten, tuigage, zeilen en andere uitrustings stukken voor de te Amsterdam gebouw de schepen vervaardigd. Vanaf de jaren 1840 werd de uitrus ting van de op de Amsterdamse werf gebouwde schepen volledig op Wil lemsoord verzorgd. Alle te Amsterdam aanwezige voorraden met uitrustings- goederen werden om die reden naar Willemsoord gebracht. Op Willemsoord werden in de periode tussen 1857 en 1866 belangrijke bouw- Door het graven van een droogdok (dok I) bij de aan leg van Willems oord, in de peri ode 1813-1827, werd voorzien in de aanschaf van een 'vuurmachine' (stoommachine) voor de aandrij ving van de pom pen. Deze vroege mechanisering op Willemsoord is niet zonder problemen verlopen maar niet temin succesvol gebleken. Het zou de moeite waard kunnen zijn om te ach terhalen hoe de mechanisering door stoomaandrijving vervolgens voor andere werktuigen is verlopen. In de functie van werf van uitrusting, werden Gedenksteen in de sluis van het dokkanaal (boerenverdriet) met de gebeitelde tekst: '18 april 1859 - de Prins van Oranje legt den eersten steen'. en herstelactiviteiten uitgevoerd, die gezamenlijk zijn aangeduid als 'tweede bouwcampagne'. Dit ter onderscheid van de aanleg van Willemsoord in de jaren 1813-1827. Om in te spelen op de verwachting steeds grotere (ijzeren) stoomschepen te moeten uitrusten en onderhouden werd het noodzakelijk geacht om vernieuwingen te realiseren. Daarnaast was op Willemsoord sprake De door B.J. Tideman voor de Amsterdamse werf ontworpen stoomkraan- of bok 'de Olifant'. De stoombok bevindt zich op de afbeelding in de marine binnenhaven te Den Helder. Op de afbeelding is ook het eerste voor droogzetting van torpedoboten bestemde drijvende dok (dok III) te zien, dat rond 1910 op Willemsoord in gebruik werd gesteld. De aanwezigheid van het drijvende dok versterkt het vermoeden, dat de foto niet zo lang na de sluiting van de Rijkswerf Amsterdam in 1915 is gemaakt. 96 Den Helder Marinewerf IÉ Willlemsoord

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2012 | | pagina 14