Huisduinen/Den Helder in de Franse tijd (1795-1814)
ZUID WAL f
3
In 1780 was ons land voor de vierde
maal sedert het midden van de 17e
eeuw in een oorlog geraakt met
Engeland. De vloot was in droevige
staat zodat binnen korte tijd de
scheepvaart bijna geheel stil lag.
Wel weerde in 1781 een Neder
lands eskader onder Zoutman zich
bij Doggersbank dapper tegen de
Engelsen, maar Engeland bleef de
zee beheersen.
Door de rampzalig verlopen oorlog
(1780-1784) werd meer dan ooit dui
delijk dat er meer geld in een vloot
geïnvesteerd moest worden, ook dat een
echte oorlogshaven noodzakelijk was.
In 1782 werd de haven het Nieuwediep
door aanleg van dijken en leidammen
getransformeerd tot ligplaats voor
marineschepen, die door eb en vloed
werking op diepte gehouden werd. In
1792 kwam een 'kielplaats' in de haven Kaart van het Nieuwediep circa 1795. Rechts de kielplaats het Nieuwe Werk
gereed, het 'Nieuwe Werk', voorloper
van de rijkswerf Willemsoord (1822).
Van de nadelige vrede met Engeland
kregen vooral de pro-Engelse stad
houder Willem V en de Prinsgezinde
regenten de schuld. De tegenpartij, de
Patriotten, drong aan op aansluiting
met Frankrijk, hetgeen in 1785 een
defensief verbond met dat land tot
gevolg had. Hoofddoel van de Patriot
ten was de positie van de stadhouder
te verzwakken, hetgeen aardig leek te
gelukken totdat de broer van zijn vrouw
Wilhelmina van Pruisen ingreep en met
een leger ons land binnenviel (1787).
Schets van de verdedigingswerken van
den Helder in de winter van 1813 op
1814.
V E li K LF. 1 N D EK A ART
welke
prepo/;
NlElW.-DlKP
HE LP KR-
r/c .i/i/ja rj/emMil' Werft)
iKlcine*
Keet."
Harssens
tl
N
3;
Kostbatterijen
A Yieat&ilXzuj, Reoo&i&e/.
Bat&tw ImpttitifrKaap Haofil
B Heutj&t.Conelituti^Battcuj Ceqtn.
iiLum.Ryide Ram»
C OnjMBSaatHetJL.IndivuiSSt
Oorfêatttuj
D Unie.Unwn-, PvLóuittêattivj
Fouten
FocC (cv Fafqaj
Met£and.,KqHcLtun/
Q fit Saffie. Éifpxins
R fiEcfitse. Dit& Admixaat'.
S Ju/Gamnuev, ÜesfcenWc«t oeect
Hieuwt YfciiL.)
De schets stelt de toestand bij
gewoon hoo^ water voor
HELSDEVR
BREEWIJ D
BOLLEN