MARINEHAVEN was zorgvuldig bewaard gebleven. Het ontwerp was onder de Bataafse Republiek en Lodewijk Napoleon nooit uitgevoerd, maar Napoleon vatte het ontwerp weer op en droeg Blanken op het plan nader uit te werken. In 1811 inspecteerde Napoleon, vergezeld door Blanken de rede van Texel en Den Helder en besloot tot verdere uitbreiding van het Nieuwediep tot oorlogshaven. Begin 1812 reisde Blanken opnieuw naar Parijs met zijn plan voor het Nieuwediep dat door Napoleon werd goedgekeurd. Na terugkeer werd Blanken belast met de uitvoering van de havenwerken aan het Nieuwediep. Tot 1814 leidde Blanken, geassisteerd door zijn zoon de aanleg van de havenwerken. Onder Napoleon kwamen Blankens talent en leidinggevende ambities - afgewezen in 1803- tot hun recht. Blanken vereerde Napoleon in hoge mate, getuige de vele boeken over het leven en werk van de keizer die hij verzamelde. Koning Willem I Tot begin 1813 was Blanken belast met het ontwerpen van eervolle bouwwerken voor Napoleon. Enkele maanden later koos hij pragmatisch voor herstel van de nationale onafhankelijkheid. In november, kort na de onafhankelijkheidsverklaring van 1813, liep Blanken met oranje kokarde door de straten van Den Haag! Tijdig verliet hij de Franse dienst en sloot zich aan bij Koning Willem I die hem handhaafde in zijn functie en in 1814 werd hij, zoals we reeds zagen, belast met de voltooiing van de marinehaven van Den Helder. Overigens werden van de grootse plannen voor een groot marine etablissement die Blanken in Frankrijk had ontworpen slechts het droogdok, de haven en de magazijnen gebouwd. De meeste bekendheid verwierf Blanken als de kanalengraver van Koning Willem I. Het grootste kanaal dat hij onder Willem I aanlegde was het Noord Hollands Kanaal. Reeds bedacht Schets van de "Marinehaven, oude situatie" van 1949 door Rijkswaterstaat voor de aanleg van 's rijkszeehaven "Het Nieuwe Diep" ("Nieuwe Haven"). in de Franse tijd voor de verbinding van Amsterdam met de marinewerf in Den Helder. Men bedenke dat het „Groot Noordhollandsch Kanaal" enige tientallen jaren het grootste scheepvaartkanaal ter wereld was! Echter, omstreeks 1850 werden de zeilschepen te groot en voor stoomschepen was het evenmin geschikt. In het begin van de jaren vijftig werden voorbereidingen getroffen voor het aanleggen van het Noordzeekanaal. die los van wisselende politieke situaties zijn vak wilde uitoefenen. Zijn inspanningen voor 's lands veiligheid, economie en verdediging in het algemeen en voor Den Helder in het bijzonder zij van onschatbare waarde gebleken. Jack Ambriola Het moge duidelijk zijn dat de carrière van Blanken sterk beïnvloed werd door de politieke gebeurtenissen van zijn tijd. Men kan opmerken dat Blanken gemakkelijk zijn diensten aanbood aan verschillende machthebbers, regimes zo men wil. Was hij een opportunist, slechts uit op meerdere eer en glorie? Hoe het ook zij, Jan Blanken Jansz. was vooral een uitstekend vakman Geraadpleegd R.M. Haubourdin.:Jan Blanken Jansz. (1755 - 1838), Nationaal Bouwer C.H. van Meijgaard: Jan Blanken en de landsverdediging. Beide teksten in: "De Physique Existentie dezes Lands, Jan Blanken Inspecteur Generaal van de waterstaat (1755 - 1838)". 27 .KEMPER BANKJE iöersslOis (SPUISLUIS MARSDIEP '•7 wicftHoorl)- r: HARSSCNS KRUIN 0,50 LENGTE 3,4 km LEIDAM KRUIN 2.30 DEN HELOER BAL6ZAHD G.L.W

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2011 | | pagina 29