DE I'HOTEL DU HELDER
stooramachinegebouw (nu het VVV
gebouw) dat moest dienen voor het
leegpompen van het dok. Met de bouw
van het tuighuis (magazijn, ook arsenaal
genoemd) werd zuidelijker nabij de
haven begonnen, het moesten totaal drie
magazijnen worden. Door de situatie die
ontstond na de verliezen van Napoleon
in Rusland kregen de Fransen niet de
gelegenheid om de werken op te leveren.
Na hun vertrek besliste Koning Willem I
op 16 november 1814 dat het maritieme
werk voltooid moest worden. De werf
werd door de koning aangewezen om
te dienen als werf van uitrusting en
herstelling, naast de werf te Amsterdam
die werf van nieuwbouw was.
Van Patriot tot Orangist
Jan Blanken bleef tot het begin van
1813 in dienst van het Keizerrijk,
enkele maanden later koos hij
pragmatisch voor het herstel van de
nationale onafhankelijkheid. Want
nadat de Fransen uit Nederland waren
Hotel du Helder
in Rue du Helder
te Parijs. De
vernoeming van de
straat in circa 1812
is ontstaan in de
tijd dat een groot
aantal straten
werden vernoemd
naar bekende
Europese steden en
plaatsen.
vertrokken zette op 30 november 1813
de uitgeweken Willem I na achttien
jaar weer voet op Nederlandse bodem.
Op 16 maart 1815 nam soeverein
vorst Willem I de titel koning der
Nederlanden aan. De inhuldiging
vond plaats in de Nieuwe Kerk te
Amsterdam. Tijdens zijn bewind kon
hij gebruikmaken van de bestuurlijke
infrastructuur die het Franse
Keizerrijk en het Koninkrijk Holland
hadden achtergelaten. Ook de Franse
initiatieven die rond de verbetering van
de infrastructuur en de waterwegen in
gang was gezet werden door koning
Willem I voortgezet. Nieuwe kanalen
en straatwegen werden in zijn opdracht
aangelegd, waaronder het Noord
Hollands kanaal. Voor Den Helder
betekende het dat koning Willem I
op 16 november 1814 gelastte dat
het maritieme werk voltooid moest
worden. Koning Willem I wilde geen
politieke afrekening met de bestuurlijke
elite die de Fransen hadden gesteund;
hij benoemde zelfs voormalige
patriotten op hoge posten. Ook
liet hij Jan Blanken die belangrijk
was geweest voor Napoleon op
zijn post en gaf hem opdracht de
werkzaamheden aan de werf te Den
Helder voort te zetten.
Willemsoord
Aardig detail is dat gedurende de
Franse tijd een marinewerf als
etablissement werd aangeduid. Na
het vertrek van de Fransen werd het
in Nederland weer marinewerf of
zelfs Rijkswerf genoemd. Behalve in
Den Helder waar de werf als
Willemsoord vernoemd werd naar
Koning Willem I. De naam is voor
zover bekend niet tot stand gekomen
door een Koninklijk Besluit of door
een ministerieel besluit. Het werd
voor het eerst geschreven in een
memorie van 12 september 1815
waarin het als 'Militaire Zeehaven
Willemsoord aan het Nieuwediep'
genoemd werd door haar architect,
de inspecteur-generaal van 's
Rijkswaterstaat Jan Blanken. Door de
regering werd de naam Willemsoord
voor het eerst geschreven in een brief
van april 1819. Vanaf 1820 werd de
naam Willemsoord regelmatiger in
de officiële stukken geschreven en
door de kranten overgenomen zodat
het landelijke bekendheid kreeg.
Jan Blanken
Jan Blanken Janz. (1755-1838)
is voor Den Helder van grote
betekenis geweest. Hij was één
van de meest invloedrijke figuren
in de Bataafse Tijd op het gebied
van de infrastructuur van de mari
netechnologie en van de vestingbouw.
Hij was Directeur der maritieme
werken, ontwerper en uitvoerder van
de haven Het Nieuwediep, ontwerper
van plannen voor een groot maritiem
etablissement en ontwerper van de
verdedigingsgordel rond de stad. Hij
won in 1796 de prijs van het Bataafs
Genootschap te Rotterdam omdat
hij kon aantonen dat er in ons land
20
XDOU'MI in K.N\l!i> l'ÜOI'lilf.I vim
Pa R I S 7 9- 0» I leider J>,\ s
itp Hdu! •t.uJ Jr