DE I'HOTEL DU HELDER stooramachinegebouw (nu het VVV gebouw) dat moest dienen voor het leegpompen van het dok. Met de bouw van het tuighuis (magazijn, ook arsenaal genoemd) werd zuidelijker nabij de haven begonnen, het moesten totaal drie magazijnen worden. Door de situatie die ontstond na de verliezen van Napoleon in Rusland kregen de Fransen niet de gelegenheid om de werken op te leveren. Na hun vertrek besliste Koning Willem I op 16 november 1814 dat het maritieme werk voltooid moest worden. De werf werd door de koning aangewezen om te dienen als werf van uitrusting en herstelling, naast de werf te Amsterdam die werf van nieuwbouw was. Van Patriot tot Orangist Jan Blanken bleef tot het begin van 1813 in dienst van het Keizerrijk, enkele maanden later koos hij pragmatisch voor het herstel van de nationale onafhankelijkheid. Want nadat de Fransen uit Nederland waren Hotel du Helder in Rue du Helder te Parijs. De vernoeming van de straat in circa 1812 is ontstaan in de tijd dat een groot aantal straten werden vernoemd naar bekende Europese steden en plaatsen. vertrokken zette op 30 november 1813 de uitgeweken Willem I na achttien jaar weer voet op Nederlandse bodem. Op 16 maart 1815 nam soeverein vorst Willem I de titel koning der Nederlanden aan. De inhuldiging vond plaats in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Tijdens zijn bewind kon hij gebruikmaken van de bestuurlijke infrastructuur die het Franse Keizerrijk en het Koninkrijk Holland hadden achtergelaten. Ook de Franse initiatieven die rond de verbetering van de infrastructuur en de waterwegen in gang was gezet werden door koning Willem I voortgezet. Nieuwe kanalen en straatwegen werden in zijn opdracht aangelegd, waaronder het Noord Hollands kanaal. Voor Den Helder betekende het dat koning Willem I op 16 november 1814 gelastte dat het maritieme werk voltooid moest worden. Koning Willem I wilde geen politieke afrekening met de bestuurlijke elite die de Fransen hadden gesteund; hij benoemde zelfs voormalige patriotten op hoge posten. Ook liet hij Jan Blanken die belangrijk was geweest voor Napoleon op zijn post en gaf hem opdracht de werkzaamheden aan de werf te Den Helder voort te zetten. Willemsoord Aardig detail is dat gedurende de Franse tijd een marinewerf als etablissement werd aangeduid. Na het vertrek van de Fransen werd het in Nederland weer marinewerf of zelfs Rijkswerf genoemd. Behalve in Den Helder waar de werf als Willemsoord vernoemd werd naar Koning Willem I. De naam is voor zover bekend niet tot stand gekomen door een Koninklijk Besluit of door een ministerieel besluit. Het werd voor het eerst geschreven in een memorie van 12 september 1815 waarin het als 'Militaire Zeehaven Willemsoord aan het Nieuwediep' genoemd werd door haar architect, de inspecteur-generaal van 's Rijkswaterstaat Jan Blanken. Door de regering werd de naam Willemsoord voor het eerst geschreven in een brief van april 1819. Vanaf 1820 werd de naam Willemsoord regelmatiger in de officiële stukken geschreven en door de kranten overgenomen zodat het landelijke bekendheid kreeg. Jan Blanken Jan Blanken Janz. (1755-1838) is voor Den Helder van grote betekenis geweest. Hij was één van de meest invloedrijke figuren in de Bataafse Tijd op het gebied van de infrastructuur van de mari netechnologie en van de vestingbouw. Hij was Directeur der maritieme werken, ontwerper en uitvoerder van de haven Het Nieuwediep, ontwerper van plannen voor een groot maritiem etablissement en ontwerper van de verdedigingsgordel rond de stad. Hij won in 1796 de prijs van het Bataafs Genootschap te Rotterdam omdat hij kon aantonen dat er in ons land 20 XDOU'MI in K.N\l!i> l'ÜOI'lilf.I vim Pa R I S 7 9- 0» I leider J>,\ s itp Hdu! •t.uJ Jr

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2011 | | pagina 22