ernstig voedsel tekort met plunderingen als gevolg. Ziektes en ondervoeding verzwakten de legers die door grote verliezen toch al sterk uitgedund waren. De invasie was mislukt. Van een opstand der Prinsgezinde kwam zo goed als niets. De meeste boeren en de bevolking op het platteland waren immers Patriot. Met als gevolg dat de invasielegers ons land tussen 22 oktober en 19 november 1799 via Den Helder verlieten. Spaanse krijgsgevangenen Dan waren er nog de grote aantallen Spaanse krijgsgevangenen die hier in de periode van 1811 tot 1814 verbleven en het dorpsleven van de Huisduiners en de Heldersen beïnvloeden. Zij verbleven er voor de bouw van onder andere fort Kijkduin. De Spanjaarden deze oorlogsjaren gevangen genomen Spanjaarden werden naar Alenpon in Frans Normandië gebracht. Van daaruit werden zij te werkgesteld in onder andere Nederland en België en ingezet bij de aanleg van wegen en kanalen ten behoeve van een snelle bevoorrading van de Franse soldaten over land. Bekend is de aanleg van het Kanaal Sluis - Brugge, het kanaal verbindt Brugge met het Nederlandse grensstadje Sluis. En de Napoleonweg van Parijs naar Amsterdam die in 1813 gereed kwam. Een deel van het tracé wordt in Nederland ingenomen door de Rijksweg 27. Tevens werden de Spanjaarden te werk gesteld bij de bouw van forten en verdedigingswerken. In Den Helder werden de Spaanse krijgsgevangenen ingezet voor de voor het zware grondwerk. Omdat er geen plaats was om ze te huisvesten werden de Spanjaarden onder andere ondergebracht in oude schepen en in de kerken van Huisduinen en van Den Helder. Vooral in tijden van binnenlandse onlusten gaf de aanwezigheid van de krijgsgevangenen de militaire bevelhebbers veel zorg, want, hoewel er niet over hen te klagen viel was het niet uitgesloten dat op een gegeven moment oproer zou uitbreken. Januari 1813 waren nog 1600 Spaanse krijgsgevangenen in Den Helder. Het eigenlijke vakwerk aan de bouwwerken werd verricht door de circa 1300 Hollandse vaklieden. Zij stonden daar echter niet uit vrije wil, zij waren gedwongen. Want op last van de regering moesten dorpen en steden die Op 15 oktober 1811 kwam Napoleon in de vooravond aan in de Helder, het was nog licht genoeg om langs de zeedijk van het Marsdiep te rijden om het Nieuwe Diep te gaan zien. Dirk Langendijk (1748 - 1805) tekende de Helderse dijk in circa het jaar 1800. waren door de Fransen naar Nederland getransporteerd als gevolg van de Franse inval in Spanje in mei 1808 waarbij de Spaanse koning Karei IV onder druk van Napoleon afstand deed van zijn troon en zijn broer Jozef Bonaparte tot koning van Spanje werd benoemd. Als reactie hierop volgde van 1808 tot 1813 een landelijke opstand tegen de Franse bezetters. De tijdens zware grondwerkzaamheden aan maritieme werken en fortificatiën, waaronder de aanleg van fort Kijkduin (1811-1813). In mei 1812, na de goedkeuring op 15 maart 1811 van Napoleons plannen tot de verbetering en bouw van de fortificaties en de maritieme werken (bouw marinewerf het huidige Willemsoord), waren er zelfs 2692 Spanjaarden te werk gesteld daarvoor aangewezen waren arbeiders leveren, voor iedere 500 inwoners een werkman. Wie trachtte te ontkomen werd buiten Den Helder opgevangen en teruggestuurd. Ook wagens en paarden werden gevorderd. Maar nog was het niet genoeg. In het Staatkundig Dagblad van het Departement der Zuiderzee van 11 april 1812 staat het bericht: "Aan alle voerlieden in Holland. De aannemer - 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2011 | | pagina 15